Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelcider - Min process och utrusning

Utrustning och teknik.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av enJohan »

punktcom skrev:Låter länge :) Som sagt, tog mig en timme för 25 liter med min Philips. Skummet vet jag inte om det är ett fenomen från maskinen. Jag skummade av var 7e liter ungefär. Totalt tar allt lite tid. Allt ska steriliseras, äpplena ska sköljas, mäta socker och kalkulera. Och sist men inte minst, rengöring. :) Det tar tid oavsett metod. Imorrn ska jag köra 25 liter till, fast med Safale US-05. Någon som testat detta?
Johan: var det sockermängden som fick din must att bli vin? Upplevde du att kärnorna gav någon beskhet?

Jag har precis en sådan Philips som du har. Jag använde en sil som silade bort de grövsta, innan det landade i hinken. Det jag stör mig på med Philipsen är att, man måste rengöra den(Ta bort det genomskinliga locket och ta bort "äppelmoset") ofta. Jag upplever att det mest kommer sörja om man inte rengör den, och den sörjan samlas i silen och då måste den rengöras också. För övrigt så körde jag mina äpplen hela, tycker ändå att det tog tid.

Jag skummade av det värsta(de hårda skummet på toppen), sen pastörisera jag, dvs värmde upp minst 75grader, då tycker jag att det blev enklare att ta bort skummet, var precis som att skiktade och band ihop sig, gick bra att att bort med hålslev.

För att svara på dina frågor,

Ja, det var sockermängden som fick musten att bli vin. Kan säga att förra gången jag mustade, då hade jag lite aning om vad jag höll på med. Jag upplever inte kärnorna gav någon bitter smak, men å andra sidan så var det så mycket annat som kan ha spelade in i min förra "batch", kärnorna var inte problemet.

I slutändan fick jag ett klart och fint vin ( http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... 7&start=45 ) och som dan610324 sa i början av tråden är det förmodligen drickbart våren 2015.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Håller med att mycket av resterna fastnade i plastkåpan och inte i skålen dit den ska åka. Ett klart minus för maskinen!
Intressant tråd att följa... Såg även att du tillsatt mycket socker. Jag hoppas min inte går över 7% :)

Funderar lite kring kolsyrejäsning. Blir cidern ännu torrare då? Har hittat extremt billiga glasflaskor 0,75cl med patentkort som jag väntar svar om dom tåler kolsyra. 50 liter kräver en del flaskor... och en törstig familj och vänner :)
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av enJohan »

punktcom skrev:Håller med att mycket av resterna fastnade i plastkåpan och inte i skålen dit den ska åka. Ett klart minus för maskinen!
Intressant tråd att följa... Såg även att du tillsatt mycket socker. Jag hoppas min inte går över 7% :)

Funderar lite kring kolsyrejäsning. Blir cidern ännu torrare då? Har hittat extremt billiga glasflaskor 0,75cl med patentkort som jag väntar svar om dom tåler kolsyra. 50 liter kräver en del flaskor... och en törstig familj och vänner :)

Om du hade 50grader och jäser till -2, -3 så hamnar du ju på 53 / 7 = 7.5%, sen är det vissa som tycker att man ska dela det med 8, 53 / 8 = 6.6%.
Min batch, som jag gjorde i förrgår, låg på 50 Oechsle vid 20grader temperatur, viktigt att tänka på vilken temp batchen har när man mäter, speciellt om man pastöriserar, då det kan ta ett tag att kyla ner allt. Min batch visade t.ex. 40 oechsle vid 60grader.

Jag har använt mig av ikeas flaskor, "Kroken", tycker dom funkar bra.
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Riwen »

enJohan skrev:Nä, jag menar när man använder sig av en råsaftcentrifug, kanske var otydlig om de :D

Har centrifugera, pastörisera, sockra upp sen kl 16.00 idag. Sista gången jag använder den där råsaftcentrifugen! Blir att köpa sig en press till nästa år.. vilket jävla straff det har varit och 15 futtiga liter blev de.

Haha kände samma sak o beställde hela kittet från fruktpress kross pastöriseringsapparat mm här jävlar ska det mustas o cidras
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av enJohan »

Lånar denna tråd lite :)

Satte en ciderjäsning på pastöriserad äppelmust i torsdags, snart en vecka sedan med Wyeast 4766, sockrade upp musten från 30 till 50 grader. Dagen efter skummade det rejält i jäskärlet, men det har inte kommit igång och puttra i röret, börjar bli orolig. Öppnade gummihättan och då kom det en ganska frän, stark lukt, men det luktade jäs.. någon som kan hjälpa mig och berätta hur jag ska göra för att INTE behöva kasta bort 20liter potentiell cider??

Mvh
Nideh
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis dec 25, 2012 3:24

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Nideh »

enJohan skrev:Lånar denna tråd lite :)

Satte en ciderjäsning på pastöriserad äppelmust i torsdags, snart en vecka sedan med Wyeast 4766, sockrade upp musten från 30 till 50 grader. Dagen efter skummade det rejält i jäskärlet, men det har inte kommit igång och puttra i röret, börjar bli orolig. Öppnade gummihättan och då kom det en ganska frän, stark lukt, men det luktade jäs.. någon som kan hjälpa mig och berätta hur jag ska göra för att INTE behöva kasta bort 20liter potentiell cider??

Mvh
Säker på att det är helt tätt? Prova tryck ner röret eller gummit lite o se om vattnet stiger i röret.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

1) Nu har musten jäst i 2 veckor och det bubblar till var tredje minut. Kan det tolkas som färdigjäst?
2) Har lite beslutsångest inför sekudärjäsningen/kolsyrejäsningen. Har 27 liter must som jag från början tänkte häva över i mindre jäsdunkar på 10 liter. Problemet är att en dunk endast kommer fyllas med 5 liter (räknar med att 1-2 liter åker bort med bottensats och toppskiftet) Hade ni kolsyrejäst på flaska eller kört en sekundärjäsning på 2,5 dunk? Känner att det finns risk med den dunk som endast blir halvfull.
3) När man buteljerar på flaska och kolsyrejäser ska väl flaskan inte fyllas ända upp som man gör med pastöriserad must?

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av renkku »

1) Enda sättet att vara säker på om det har jäst färdigt är att ta och mäta oechsle-värdet och sedan vänta en dag eller två och mäta igen. Sålänge det bubblar i röret utan att du går dit och trycker på locket skulle åtminstone jag vänta någon dag till!

2) Angående din kolsyrejäsning så kör du antingen som du säger att du sätter överlopps på flaskor, eller så fyller du varje dunk med dryga 8l så är inte lufutrymmet något problem eftersom du kolsyrejäser.

3) Nä, flaskorna skall inte fyllas ända upp då ökar risken för att de spricker betydligt.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Tack!

Jag överväger nog då att vänta en vecka till, eventuellt mer. En liten undran på ditt svar på fråga 2. Kolsyrejäsningen gör jag på glasflaskorna som sista moment. Övertrycket blir väl minimalt vid en sekundärjäsning på dunk? Vågar man köra 8 liter på 10 liters dunkar? (dunkarna rymmer nog mer, kanske 11 liter då graderingen inte går ända upp. Är lite rädd för kontakt med syre. Ett alternativ är att köra fram ytterligare några lite på dom äpplen som finns kvar och pastörisera och sedan toppa dunkarna ända upp.
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av johan0201 »

Jag funderar också på att göra cider, centrifug och äpplen fixade. Hur och när skall man pastörisera?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av renkku »

Pastöriserar gör man för att döda jästen, detta är inte nödvändigt om man är ute efter en torr cider, då låter man jästen helt enkelt jobba tills allt socker är slut.

Sedan om man är ute efter en söt cider kan man pastörisera efter att allt jäst ut och sedan eftersöta, eller så pastöriserar man i det skede som man har kolsyra och tycker att det nu är passligt med socker kvar.

Pastörisering påverkar smaken och är inte någonting som jag själv rekommenderar. I och för sig vill jag heller inte själv ha en söt cider.
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av johan0201 »

Man har inte i jässtopp när man gör cider om jag förstått det rätt, men kan man ha i klarningsmedel?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av renkku »

Man kan ha i jässtopp, men det funkar inte om man tänker kolsyrejäsa på flaska. Klarningsmedel kan man ha i om man har bråttom och vill ha en klar cider, men det brukar bli bättre om man har tålamod att vänta.

Sedan är ju det åtminstone min åsikt att färgen på en cider är irrelevant så då är klarningsmedel helt onödigt.
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av johan0201 »

Sant, tänkte bara att det kanske blir mycket avlagring på flaskan?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av renkku »

När jag har gjort äppelcider brukar jag flaska och fylla på med druvsocker till kolsyrejäsningen efter ca. 2 månader. Då brukar jag inte ha något problem med allt för mycket bottensats på flaskan, ungefär lika mycket som kommer från öl (om du någon gång köpt en öl från systemet som har kolsyrejästs på flaska så har du sett vilken mängd jag ungefär talar om).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster