Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelcider - Min process och utrusning

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Weinkeller »

Sätt en blöt handduk om och ställ ut över natten.
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av cissiny »

Weinkeller skrev:Sätt en blöt handduk om och ställ ut över natten.
Tack!!! :)

Edit - jäsplatsen är rätt bra, egentligen ett kök som inte används. Med andra ord finns där ju en vask, ställde helt enkelt ner jäshinken i vasken och fyllde upp med kallt vatten. Det borde väl funka lika bra? Ska hålla koll på temperaturen, går den inte ner ordentligt på någon timme så gör jag som du rekommenderade. Skriver inget nytt inlägg men redigerar det här inlägget med uppdatering av temperaturen om en timme eller två.

Tack för ditt engagemang och snabba svar! Cidern jag precis gjort (blev supergod) höll sig på 22 grader från jässtart till klarning, vet inte om det kan ha betydelse att jag använt olika jästsorter (Lalvin 71B till cidern och Lalvin EC-1118 till denna).

Edit - kallvatten i vasken funkar - temperaturen verkar vara mellan 26 och 28 grader nu, 20.30. Både 26 och 28 "lyser" på hinken.

Edit - hinken stod i kallvatten hela natten, när jag kollade vid 8 i morse så var den på 18 grader. Har tagit upp hinken ur vasken, den står på den vanliga jäsplatsen, kommer att hålla koll. Går den upp till 24 grader eller högre så hamnar den i kallvatten i vasken igen. Pluppar på med några sekunders mellanrum, igår kom två eller tre "bubblor" samtidigt i jäsröret, nu kommer en i taget.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst