Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur länge jäser cider?

Utrustning och teknik.
jote
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: fre sep 20, 2013 21:24
Ort: Malmö

Hur länge jäser cider?

Inlägg av jote »

Hej,

Jag har en liten sats med äppelcider(4 liter, ekologiska äpplen + 1 liter Kiviks äppelmust) som jäste ut från 1.052 till 1.002 på lite mer än 3 veckor med Nottingham alejäst. Nu har den fått stå i sekundären i snart 1 månad men det jäser fortfarande. Pluppar från jäsröret ungefär varannan minut. FG är 1.001 såg jag senast idag.

Jag har botaniserat runt på forum och läst om jäsning och det verkar variera ganska mycket.
Så min fråga är, ska jag låta cidern vara tills det slutar jäsa? Eller kan jag buteljera(med lite socker) utan att riskera flasksprängning?

Kan tillägga att smaken är ganska syrlig, lite besk och smakar inte så mycket äpple.

/ Johan
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Hur länge jäser cider?

Inlägg av Lakritskatten »

Sålänge det jäser är det dumt att flasktappa om man inte vill riskera flaskbomber.
Möjligen kan malolaktisk jäsning pågå, någon annan får yttra sig om detta!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hur länge jäser cider?

Inlägg av AirQ »

Tror knappast att det jäser så mycket fortfarande, utan pluppandet beror nog mer på kolsyra.
Avakta 3 dagar och ta oechle igen och om det fortfarande är 1001, så har det jäst klart.

Skall du inte kolsyrejäsa så föreslår jag att du kör i jässtopp, för du kommer få kolsyrat om du lägger i socker och sen tappar på flaska utan att ha jässtoppat.

Är det kolsyrejäsning du tänkt göra så skulle jag tippa i ca 5-7gram strösocker per liter som löses i kokande vatten och sedan röra runt det rätt bra och sedan flaska, låta stå i ett par veckor i rumstemp.
Learning by doing is the shit
jote
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: fre sep 20, 2013 21:24
Ort: Malmö

Re: Hur länge jäser cider?

Inlägg av jote »

Så det kan vara kolsyra som pluppar. Bra att veta.
Jag ska mäta igen om några dagar och se vad värdet visar.

Tack för svar. :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur länge jäser cider?

Inlägg av latmasken »

Skaka om lite för att skaka ur kolsyran.

Det KAN också vara stigande temperatur som gör att det pluppar.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Hur länge jäser cider?

Inlägg av scaryeyes »

Ska du eftersöta så gör det med oförjäsbart socker. Då balanserar du ut syrligheten med sötman och kanske kommer lite mer äppelsmak fram då sötman är smakbärare.

Alla borde tvångskarbonera. Jag röstar för det alla dar i veckan! Allt blir så enkelt då. Speciellt med drycker som ska vara söta. Vid öltillverkning är det åxå enkelt, bara att mäska högt, så får man sockerarter som inte är förjäsbara av öljästen.
Men vin är annorlunda. Mycket svårarenär man inte kan jässtoppa och sen hälla i socker. Kolla med maltmagnus vad som finns för sötningsmedel i såna fall. Köp INTE suketter eller sånt kemiskt skit.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
nordan
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: fre apr 30, 2010 20:31
Ort: åtorp

Re: Hur länge jäser cider?

Inlägg av nordan »

Kan bara hålla med scaryeyes
gjorde efter ica receptet o kolsyrade i corneliusfat
vart mycket nöjd med cidern (fast många här skulle nog inte kalla det cider)
men vart mycket lik dom söta goda ciderburkarna på systemet
mycket enkelt att genomföra med fat
jote
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: fre sep 20, 2013 21:24
Ort: Malmö

Re: Hur länge jäser cider?

Inlägg av jote »

Tack för bra information.

Jag flaskade cidern (förhoppningsvis blir det cider) för ett par dagar sen. Det blev drygt 3.5 liter av det hela.
Får återkomma med rapport längre fram om hur slutresultatet blev.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster