Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur gör man cider?

Utrustning och teknik.
HerrE
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: ons aug 08, 2012 23:30

Hur gör man cider?

Inlägg av HerrE »

Hej!

Har läst runt lite här på forumet och hittar ingen "direkt" tråd där det står hur man gör cider?
Vad för jäst skall jag ha, och hur gör jag för att få igång det hela?

Vad behöver jag? Vad skall jag INTE ha? Koncentrerad juice, eller utspädd juice?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur gör man cider?

Inlägg av latmasken »

Det finns dussintals trådar om att göra cider, du har nog sökt lite dåligt.

Vilken jäst man ska ha "beror på", champagnejäst, alejäst, vildjäst...
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Hur gör man cider?

Inlägg av Blådåren »

en sökning på enbart ordet "cider" ger 2196 träffar , kombinerar man sökningen med +cider+recept får man 172 träffar .

Finns mycket att hitta ,men vet inte riktigt vad du är ute efter förutom just cider ?, tänker smak och torrhet samt % ..
Undviker därför att kopiera in länkar .

Men att skumma igenom "cider-tråden" är ett bra förslag .. :wink:
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur gör man cider?

Inlägg av latmasken »

Ja, precis vad jag menade, den här forumkategorin (Cider: Recept och tillverkning) innehåller ju i stort sett bara trådar om folk som gör cider, så skummar man igenom ett dussin trådar här så hittar man det mesta viktiga.

Men cider är ju i grunden enkelt, så att fråga efter "recept på cider" är ungefär som att fråga efter "recept på te".
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster