Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fortsättning på min cider-Lever min jäst??

Utrustning och teknik.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Fortsättning på min cider-Lever min jäst??

Inlägg av Lajjan »

Hej alla

Min cider har nu lagrats i ca 6-7 grader i min mörka matkällare i ca 3 månader. Och jag har tänkt att flasktappa dom och kolsyrejäsa.

Tappar över mina två 5 liters behållare till en större utan att få med den lilla bottensatts som finns med och tillsätter sedan 8-10 g socker/liter och blandar ordentligt.

Min fråga är nu: Hur vet jag att det finns jästceller kvar i min cider? Den har ändå lagrats kallt och mörk i 3 månader. Har läst runt lite på forumet och sett säkert 10 olika svar.

Vad tror bryggmästarna?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Fortsättning på min cider-Lever min jäst??

Inlägg av Weinkeller »

Det finns det säkert men troligen i ganska dålig kondition. Jag hade tillsatt 1g torrjäst för att säkerställa kolsyrejäsningen.
/Weinkeller
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Fortsättning på min cider-Lever min jäst??

Inlägg av Lajjan »

Okej, någon specifik cidertorrjäst? (märke) och det påverkar inte smaken?? Och 1 gram per 1 liter i dosering??

Har egentligen ingen större lust att tillsätta mer jäst, du säger att den som finns kvar är i dålig kondition. Men att det BORDE gå ändå, fast för att vara på den säkra sidan så borde jag tillsätta mer jäst??
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Fortsättning på min cider-Lever min jäst??

Inlägg av Weinkeller »

Danstar Nottingham torrjäst duger fint. 1g för 10l. Jag hade inte chansat, cider är en ganska tråkig miljö för jäst pga det låga pH-värdet. Jag hade troligen tillsatt jäst även i en öl.
/Weinkeller
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Fortsättning på min cider-Lever min jäst??

Inlägg av Lajjan »

Okej, jag har lyckats få tag i denna jäst:

[/url] http://shop.humle.se/jast/jast-for-kols ... sning-20-g

Så jag tillsätter 8-10 g socker och blandar ordentligt. Sedan tillsätter jag denna jäst och blandar ordentligt och tappar sedan på flaska??

Jag tror min cider är helt utjäst, ska mäta värdet igen innan. Men OM cidern inte är helt utjäst, att det finns lite socker kvar i cidern. Hur gör ja då? Ja vill inte ha flaskbomber.

Sorry för alla dumma nybörjar frågor
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Fortsättning på min cider-Lever min jäst??

Inlägg av Weinkeller »

Mät FG till att börja med. Det bör ligga runt 0. Då kan du vara säker på att slippa flaskbomber.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst