Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare/entreprenör inom cider

Utrustning och teknik.
Smurf
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån aug 05, 2013 15:59

Nybörjare/entreprenör inom cider

Inlägg av Smurf »

Hej, har haft ett intresse med att skapa någon form utav alkoholdryck som cider/vin/sprit och anledningen till varför jag väljer att tillverka eller försöka tillverka cider är p.g.a. cider är enklare att få tillstånd att tillverka och sälja i Sverige och för att det är lättare för mig att veta om cider smakar gott eller äckligt då jag varken är en sprit- eller vindrickare. Cider är även en dryck som växer starkt inom den svenska restaurang- och krogbranschen och jag har tur som känner några krögare som skulle "stödköpa" min produkt om den blir god.

Så nu så skulle jag vilja ha lite hjälp med cider tillverkningen. Jag har läst eller försökt läsa genom forumet men är tyvärr inte någon bra läsare(xD). Jag har planerat att tillverka cider i två smaker, Citrus och persiska, men jag hittar ingen tråd där de tillverkar cider i dessa smaker och vet därför inte om tillverkningen likadant som äppelcider.

Jag skulle även vilja veta om ni vet vart jag kan köpa utrustning för att tillverka cider, det ska vara professionell utrustning för då blir det lättare att bli godkända utav staten att tillverka för att sedan sälja. Utrustning där man kan kanske tillverka 20-50 Liter dryck på samma gång skulle vara perfekt.

Om någon snäll person där ute skulle kunna hjälpa mig genom att göra en lista för tillverkningen utav cider av dessa smaker eller liknade frukter så skulle det vara jätte trevligt, steg för steg skulle vara perfekt. Om det finns någon professionell tillverkare där ute som skulle kunna hjälpa mig genom någon form utav chat så skulle jag kunna betala en liten summa pengar för hjälpen(är tyvärr inte rik ännu så liten summa får det bli xD)

Jag är även tacksam om ni har tid men kan länka till andra trådar som skulle kunna hjälpa mig! TACK till alla i förhand! :D 8)
Mvh Smurf
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare/entreprenör inom cider

Inlägg av latmasken »

Är det verkligen nån skillnad på hur besvärligt det är att få tillstånd?


Sen att du inte hittar "cider" i andra smaker beror på att "cider" är enbart ren jäst äppelmust.


Utrustningen lär inte vara det svåra när det gäller att få tillstånd, det är lokalerna.
Läs den här tråden http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17335
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster