Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ciderförsök - tips och synpunkter?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Ciderförsök - tips och synpunkter?

Inlägg av Lakritskatten »

Hej, jag tänkte mig på ett försök att göra cider. Jag har läst en hel del om det men som nybörjare i bryggsamanhang har jag en hel del frågor!
Jag tänkte göra på riktiga äpplen när trädgården bjuder på dessa, men försöka med äppeljuice nu.

Så här har jag tänkt gå tillväga:
Jäsa billig äppeljuice (utan konserveringsmedel) alternativt äppeljuicekoncentrat och vatten tillsammans med en gnutta socker (trots att jag vet att en riktig cider inte får ha tillsatt socker). Detta med hjälp av en champangejäst .
När den jäst ut tappar jag om och klarar jag cidern.
Därefter tillsätts lite sockerlag eller äppeljuice, cidern tappas på 33cl glasflaskor och kapsyleras.
Jag tänkte försöka få ut ca 14 liter med runt 5-6% alkohol.


Nu till dem många frågorna:
1. Jag vill ha en torr cider och kolsyra. Men har förstått att även torra cidersorter innehåller en del socker (ca 15g/l). Kommer min att innehålla 0g/l?
2. Hur är det med hållbarheten, vin svavlas väl ofta innan det buteljeras, men detta fungerar väl inte om man vill få jästen att producera kolsyra?
3. Jag vill självklart ha någon form av äppelsmak på cidern, men många billiga vinkit är väl gjorda på äppeljuice och smakar då knappast äpple. Kommer jag att ha kvar något av den åtråvärda äppelsmaken?

Kom gärna med synpunkter, tips och kritik på mitt valda tillvägagångssätt!
Jag tackar för all hjälp och lovar att kasta upp bilder samt sammanställa recept om intresset finns!
MVH LKn
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ciderförsök - tips och synpunkter?

Inlägg av Weinkeller »

1. Ja.
2. Det kommer smaka bäst första året och är du riktigt ordentlig med rengöring etc så kommer det inte bli dåligt under ett par år till.
3. Knappast.

Vistt fungerar det du tänker göra och visst blir det en alkoholhaltig dryck. Vill du däremot ha en god cider så bör du göra på ett helt annat sätt.

Jag gör cider så här:
1. Mustar flera olika sorters äpplen.
2. Svavlar den opastöriserade musten med ca 1g/10l och låter stå ett dygn.
3. Tillsätter jästnäring, tillsätter eventuellt tannin ca 1-2g/10l och använder en riktig ciderjäst.
4. Låter jäsa strax under 20 grader ca en månad.
5. Tappar om till damejeanne och låter jäsa ut/klarna i ca tre månader.
6. Tillför Jässtopp.
7. Kallkraschar i en vecka.
8. Tappar om till fat och tillför ca 15% pastöriserad äpplemust.
9. Tvångskarbonerar.
10. Dricker en grym cider ;)

Det finns inga genvägar till en bra cider, du måste använda bra råvaror om du vill få ett bra resultat. Kan du inte tvångskarbonera finns det andra sätt att få en sötare cider tex genom att söta med sötningsmedel i flaskan eller direkt i glaset.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Ciderförsök - tips och synpunkter?

Inlägg av ranald »

Tvångskarbonerar, är det mha sodastream?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ciderförsök - tips och synpunkter?

Inlägg av Weinkeller »

ranald skrev:Tvångskarbonerar, är det mha sodastream?
Corneliusfat samma som till öl.
/Weinkeller
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Ciderförsök - tips och synpunkter?

Inlägg av AirQ »

ranald skrev:Tvångskarbonerar, är det mha sodastream?
Jag skulle inte rekomendera att göra det med sodastreamer, lär bli mer skum och 60-70% av cidern i flaskan är borta innan du är klar :)


Därimot så kan jag nog sätta en 1000ing på att Weinkeller kör med Cornerlius fat.

http://bryggforum.nu/viewtopic.php?t=18 ... =cornelius
http://www.joakimclaesson.com/2013/08/k ... usfat.html

Där har du några länkar som förklarar grunden hur det funkar samt vad du behöver köpa.

Edit: Bah Weinkeller kom före ^^
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Ciderförsök - tips och synpunkter?

Inlägg av Lakritskatten »

Tack för samtliga svar!
Tvångskarbonera är ännu något överkurs för mig, hur smakar en cider med 0% socker?
Blir man gladare av lite sötningsmedel?
I edelmans bok om vin står det att man kan ta död på jästen och sedan kolsyra mha bikarbonat och vinsyra (eller liknande). Någon som testat detta?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster