Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

skal jag tvätta fönster eller fortsätta?

Utrustning och teknik.
Kal
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre dec 13, 2013 16:42

skal jag tvätta fönster eller fortsätta?

Inlägg av Kal »

Hej här kommer en riktig amatör..gott folk jag hålller på städa upp lite och
hittade en jäsdunk i garderoben precis.

De är vad jag minns musten av råpressade äpplen, som jag jäst med nån typ av färsk champangejäst blandat med lite råsocker. Detta stod och jäste i november ett år tillbaka, som jag minns det så bubblade det på bra. Har några vaga minnen av att jag tappade om det till dess nuvarande kärl tidig vår.

Sedan har de stått i en "kall garderob" under sommar och höst. Tills idag
då jag var tvungen att göra nåt

smakade på de så smakade de surt och med vinäger smak? eller vad smakar de , lite otydligt !...! lite bubligt.
surt och inte så väldigt angenämt
hur vet jag om de blivit vinäger.

funderar på vad jag skall göra?, tappade om till en plastdunk precis.
jag skulle ju vilja få till lite bubbel, men vet inte om de är värt att fortsätta...
har väldigt begränsat utbud av diverse redskap. tror jag har en saturnus alkoholmätare nånstans..
tacksam för råd.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: skal jag tvätta fönster eller fortsätta?

Inlägg av latmasken »

Om det verkligen smakar vinäger så har du troligen fått in ättiksyrabakterier och då har du fått äppelcidervinäger.

Ättiksyrabakterier gör om etanol till ättiksyra, om de har tillgång till syre.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster