Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

temperatur sekundära?

Utrustning och teknik.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

temperatur sekundära?

Inlägg av Lajjan »

Precis hävt om min cider till den sekundära där den ska lagras i 3-4 månader innan den ska kolsyrejäsas och tappas om till flaskor.

min fråga är vilken temperatur mina damejeanner ska stå i nu? Just nu står dom mörkt i ca 18 grader.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: temperatur sekundära?

Inlägg av Weinkeller »

Är det färdigjäst och på vilket jäskärl?
/Weinkeller
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: temperatur sekundära?

Inlägg av Lajjan »

Det jäste klart på en 25 liters damejeanne och nu fört över till några 5 liters damejeanne. Alla damejeanner är i glas.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: temperatur sekundära?

Inlägg av Weinkeller »

Då är ca 10 grader att föredra, men allt mellan 5-15 duger skulle jag säga av egen erfarenhet.
/Weinkeller
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: temperatur sekundära?

Inlägg av Lajjan »

Okej, tack för svaret. En annan fråga jag undrar över är att det nu har bildats ca 1 cm bottensatts även i den sekundära. Ja va noga med att inte få med någon bottensatts när jag hävde om cidern när den hade jäst klart. Ja undrar nu om det gör något att det är bottensatts i den sekundära? Jag vill ju inte att det ska ge smak åt cidern. Hade ju tänkt lagra cidern i min sekundära i 3-4 månader innan kolsyrejäsning.

häva om igen eller låta det vara?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: temperatur sekundära?

Inlägg av ranald »

Jag skulle nog häva om. Å andra sidan har jag haft ciderflaskor med bottensats i som fortfarande varit riktigt goda.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: temperatur sekundära?

Inlägg av Weinkeller »

Jag hade låtit den vara. Ju färre gånger du häver om desto bättre. Du undviker oxidation och infektionsrisk. Cidern kommer inte ta smak av bottensatsen om du lagrar svalt och inte rör upp bottensatsen vid flaskningen. Om inte cidern är helt genomsynlig kommer dessutom mer bottensats att genereras.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster