Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bozo-cider!

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Jag har, som så många andra, följt experimenten med äppelvin gjort med bozo-metoden. Jag är mer förtjust i cider än i vin, men skillnaden är ju hårfin, det handlar ju mest om om man tillsatt socker eller inte. Nu när mina egenodlade äpplen börjar vara på sluttampen tyckte jag att det kunde vara dags för en experimentsats. Krossade äpplen, inget tillsatt socker, en Lalvin EC-1118-jäst (champagne), och tid.

Lite bilder: http://mhwc.blogg.se/2013/november/applecider.html
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Liten koll i jäshinkarna idag, det doftar äpplen, jäsning, och en hel del alkohol.
Användarvisningsbild
krester
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 05, 2013 10:46
Ort: Varberg

Re: Bozo-cider!

Inlägg av krester »

Hur tycker du att krossen fungerar? Jag funderar på att köpa en likadan till nästa år, ev. även bygga ihop den med en press.
Under tillverkning:
Äppelcider på egna äpplen - Mognad
Cantina rödvin - Klarning
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Den fungerar räkmacka.

Jag har en press också, med ram, från fruktpress.se. Bra pryl, men det är ju inte precis industrimängder man kan pressa på en dag.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Nu är cidern avhälld och pressad. Av 30 liter äpplen blev det 12 liter cider. Äpplena var inte så saftiga, de hade legat en stund och "mognat" i låda, ute, under en trasmatta.

Smaken var lovande, även om det kändes en del jäst ännu. Ett par veckor i jäshink med vattenlås borde fixa det.
Användarvisningsbild
krester
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 05, 2013 10:46
Ort: Varberg

Re: Bozo-cider!

Inlägg av krester »

ranald skrev:Den fungerar räkmacka.

Jag har en press också, med ram, från fruktpress.se. Bra pryl, men det är ju inte precis industrimängder man kan pressa på en dag.

Det är nog att föredra framför att köra 30liter must genom en råsaftcentrig i alla fall, det tar sin tid :)
Under tillverkning:
Äppelcider på egna äpplen - Mognad
Cantina rödvin - Klarning
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Nu är det upphällt i halvlitersflaskor med kronkapsyl. Smaken är syrlig och rätt besk, alkoholhalten är 6%. Jag hoppas att smaken utvecklas under lagring i 6 månader, för just nu är den inget särskilt.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Bozo-cider!

Inlägg av Lakritskatten »

ranald skrev:Nu är det upphällt i halvlitersflaskor med kronkapsyl. Smaken är syrlig och rätt besk, alkoholhalten är 6%. Jag hoppas att smaken utvecklas under lagring i 6 månader, för just nu är den inget särskilt.
Kul projekt ändå! Kan beskan komma från kärnhus och annat dom fick följa med kanske?
Hur blev det med kolsyra?
Har man i lite socker innan buteljering när man gör cider eller häller man den på flaska innan den jäst ut helt?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Beskan lär komma från skalen mest. Jag har tyckt mig märka att äpplen som får ligga får beskare skal.

Kolsyra finns det ingen alls, och eftersom jag är mest förtjust i den engelska stilen "real cider" så är det ok. Men det kan kanske bli någon liten bubbla eller två om den malolaktiska fermentationen inte gått klart innan buteljering. Med tanke på hur syrlig den är finns det nog kvar äpplesyra. Annars äger jag en sodastream...
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Sådär, då har jag provdruckit några flaskor. Äppelsyran har omvandlats till mjölksyra i stor utsträckning, ciderb är torr men inte alls särskilt sur. Äppelsmaken är mycket bra. Det är en hel del grums närmare botten så man får hälla upp försiktigt och sedan filtrera det sista. Jag har också provat att söta upp med socker också, det förstärkta äpplesmaken.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Bozo-cider!

Inlägg av Bozo »

Hej ranald, kul att du blev nöjd. Jag såg inget om pectolase, använde du det? Annars kan jag rekomendera dig att tillsätta det nästa gång, du får ett större utbyte av frukten, mera smak och lättare att klarna. Jag kan även tipsa om att göra ett test med 1 kanelstång/liter ligga med i 2-3dagar mot slutet av klarningen. Ligger kanelstängerna med förlänge (+1vecka) upplevde jag en bitterhet/beska i cidern.
Mvh Bozo.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bozo-cider!

Inlägg av ranald »

Nej, det var ingen pektolas i alls. Nästa år ska jag ha med det.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster