Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äpplecider ej utjäst

Utrustning och teknik.
steeveho
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 10, 2013 17:22

Äpplecider ej utjäst

Inlägg av steeveho »

Hej, är ny på detta forum och har kollat runt i trådarna men inte hittat svar på min fråga.
Jag har läget varit intresserad av bryggning av alla sorts drycker och kom för en tid sedan över en hel del äpplen och bestämde mig för att prova brygga cider.

Jag körde äpplena i en råsaftcentrifug och fick ut 12 liter äpplemust. Denna värmde jag upp till ca 70 grader och höll det på den temperaturen i cirka 20 min. Dagen innan hade jag tagit lite must och tillsatt champagnejäst för att starta en förkultur som då var i full gång. Jag uppmätte den naturliga sockerhalten i musten till 65 (Oechsle-skalan) på hydrometern vilket innebär att om den jäser ut till runt 0 borde alkoholhalten i den utjästa cidern bli ca 8,5% (65 - 0 = 65/7, 5 = 8, 6666). Jag tillsatte alltså inget extra socker då musten hade hög sockerhalt.

Efter att musten fått svalna i jäshinken (som självfallet var steriliserad) tillsatte jag jästen och satte på lock samt vattenlås. Det började jäsa efter några timmar.
Jag höll temperaturen på 21 grader och det bubblade med en intensitet på drygt 1 bubbla/minuten. Detta bubblade på i drygt 21 dagar. Vid dag 21 hade bubblandet saktat ner till ca 1 bubbla var femte minut. Här kan jag ha begått ett misstag då jag tappade om cidern i en annan jäshink utan att se efter om jäsningen var helt klar. Jag mätte i alla fall sockerhalten efter omtappningen och den låg på 33 (enl Ochsle-skalan). Detta innebär kort och gott att halva sockermängden inte har omvandlats till alkohol och kolsyra. Detta blev även bekräftat när jag mätte alkoholhalten med ett kapillärrör. Den låg då på drygt 4%.

Nu står cidern fortfarande i en annan jäshinken med vattenlås men jäsningen har som sagt mer eller mindre upphört och jag undrar varför samt om jag kan göra något för att få igång jäsningen igen?

Förövrigt så smakat cidern jättebra men jag skulle vilja få upp alkoholhalten och jäsa ut allt socker.

Om jag har varit otydlig i mitt tillvägagångssätt så får ni gärna be om förtydligande där det kan behövas.

Tacksam för svar!

/Stefan
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äpplecider ej utjäst

Inlägg av latmasken »

Jäsningen har knappast upphört, däremot jäser det nog långsammare. Om det inte bubblar i jäsröret kan det bero på läckage. Det behövs inte mycket läckage för att det inte ska bubbla i jäsröret.
steeveho
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 10, 2013 17:22

Re: Äpplecider ej utjäst

Inlägg av steeveho »

Hej, tack för det snabba svaret.
Jag tror inte det är något läckage men det kan jag ju självfallet inte vara säker på. Om det bubblar så gör det det väldigt sällan nu. Bör jag bara avvakta och kolla sockrethalten med jämna mellanrum?

Vad är en vanlig jäsningstid för cider?

Tack på förhand
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äpplecider ej utjäst

Inlägg av latmasken »

steeveho skrev:Bör jag bara avvakta och kolla sockrethalten med jämna mellanrum?
Ja.

Om sockerhalten inte har förändrats på 2 veckor kanske du ska börja fundera på att tillsätta mer jäst, men de flesta av oss som har hållt på med äpplen vet att jästen är INTE lätt att ta kål på.

Jag har fått torka upp vin i vinkällaren flera gånger nu senaste månaderna, då har det varit vin som har stått och bulklagrats ett halvår innan flasktappning ändå... Kommer nog aldrig mer köra utan jässtopp:(
Användarvisningsbild
krester
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 05, 2013 10:46
Ort: Varberg

Det är så skönt när man inte är ensam!

Inlägg av krester »

Det är så skönt när man inte är ensam!

jag gjorde exakt samma misstag som dig idag, jag får väll skylla på min okunskap och dåliga tålamod.

Mot bättre vetande trodde jag att det slutat jäsa när det slutat bubbla.
och tappade glatt över cidern till en annan jäshink, tänk så mycket enklare det varit om man bara googlat eller frågat någon först.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster