Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ofrivillig spontanjäsning

Utrustning och teknik.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av punktcom »

Hej alla,

För 3 veckor sedan gjorde jag 20 liter päronmust som jag pastöriserade och fyllde på i steriliserad tät damejeanne för att vid ett senare tillfälle göra cider av.

För en vecka sedan märkte jag att det luktade i källaren och damejeannen hade börjat läcka av trycket från spontanjäsningen. Nu har jag ingen aning vad jag ska göra då detta inte var min idé från början. Hällde över allt i en jästunna idag och satte på jäsrör, fast där kommer inget kluckande. Köpte även en hydrometer som jag mätte upp till 61. Detta säger väl egentligen ingeting då man ska mäta före och efter jäsning? Själva drycken smakar sött och är lätt kolsyrat. Mina frågor är:

1) Hur mäter man den faktiska alkoholhalten som är nu?
2) Vilket nästa steg ska jag göra för att komma i närheten av cider?
3) Ska man tillsätta socker och jäst och göra allt kontrollerat?

Tanken var från början att jag skulle tillsätta jäst och få en kontrollerad jäsning som jag kunde mäta och tillsätta socker. Fast, nu har allt gått åt pipan och jag vill rädda det som finns.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av latmasken »

Eftersom du inte vet hur mycket socker du hade från början och det har börjat jäsa är det svårt att veta hur mycket du ska ha i. Mätaren visar inte rätt på grund av kolsyrebubblorna som fastnar på den.

Normalt så är det hyfsat med socker i, men du kanske kan ha i runt 30-40 gram med per liter för att få några extra procent alkohol så det inte blir FÖR svagt.

Sen är det i princip bara att låta det jäsa.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av punktcom »

Okej, tack! Har jag förstått det rätt att jag inte behöver tillsätta någon jäst? Kommer sockret jag tillsätter få igång "spontanjäsningen" på nytt?
Förstår inte riktigt hur den kunde börja jäsa när jag har pastöriserat satsen i 75 grader under 20 minuter.

Tack för hjälpen :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av latmasken »

Har det börjat jäsa slutar det inte förrän det "jäst klart" (antingen slut på socker eller för hög alkohlhalt).

Att det inte bubblar i jäsröret betyder inte att det inte jäser, det behöver byggas upp lite tryck i kärlet innan det börjar bubbla i jäsröret.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av Weinkeller »

Du vet inte riktigt vad det är för jäst som jäser din dryck eftersom du har både pastöriserat och fyllt på ren damejeanne. Jag hade använt en riktig ciderjästkultur och jästnäring samt kanske 3g tannin i jäshinken för att få till en snabb och säker jäsning och en välsmakande cider.

Troligen har det inte jäst ut så mycket då din must säkert låg runt 65 i startvärde och spontanjäsningen är troligen en klen jäst som kommer ta alldeles för lång tid på sig om du jäser på hink. Mer socker tycker jag inte du ska ha om det är cider du planerar, där räcker ditt startvärde garanterat.
/Weinkeller
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av punktcom »

Tack alla för tips och erfarenheter. Det är mycket intressant och jag inser att man får ge bryggning ett par försök innan man träffar rätt. Nästa år väntas en större skörd från 5 äppelträd och då vill man inte misslyckas :)

Jag beslutar mig att köra med någon jäst nedan:
http://maltmagnus.se/jast/vincider?product_id=521
eller
http://www.pgw.se/wyeast-ciderjast-4766.html

Sedan blir det klarning när det jäst ut och slutligen över på flaskor. Är flytande gelatin att rekommendera som klarningsmedel?

EDIT: Hittade denna i källaren http://www.pgw.se/vinjast-edelmans-universaljast.html Är det en dum idé att använda? :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av latmasken »

Om det redan har jäst i flera dagar så tror jag inte det är nån vits i att försöka tillsätta ny jäst. Den jäst som började vildjäsa lär ju redan har gett sin "karaktär" till brygden och jag tror inte att det nödvändigtvis alltid blir bättre av att mixa två jästsorter.

Jag tror inte att SG nu är 61, kolsyrebubblorna gör att den visar fel.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av punktcom »

Fast jag vill gärna ha lite styrka. I och med att den är pastöriserad kan där inte vara särskilt mycket vildjäst. Nu har den stått i tre veckor och där är ingen aktivitet sedan jag hällde satsen i tunnan. Frågan är om jag ska hälla över i nytt kärl utan bottensats och skum innan jag tillsätter jästen? Socker lär där vara gott om. Väldigt klibbig och söt!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av latmasken »

Mängden jäst påverkar inte alkoholhalten, jästen är en levande organism som förökar sig.

http://www.wijnmaker.blogspot.nl/2012/1 ... t-one.html

Men om det inte jäst sen du bytte kärl så blir jag lite fundersam på vad som kan ha hänt. Då måste alltså den jäst som fanns ha dött av något...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ofrivillig spontanjäsning

Inlägg av Weinkeller »

Det finns många flera jäststammar än saccharomyces cerevisiae som vi helst har i våran bryggd, tex Kloeckera som inte är så alkoholtolerant. Troligen jäser det lite men inte i den omfattning du vill. Hur du nu går tillväga är helt upp till dig, själv hade jag tillsatt en stark förkultur ciderjäst, lite tannin och rikligt med jästnäring.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster