Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Densitetsmätaren gick sönder

Utrustning och teknik.
habit
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 22, 2013 11:04

Densitetsmätaren gick sönder

Inlägg av habit »

Hej!
Påbörjade årets ciderprojekt under gårdagen. Jag lyckades få min densitetsmätare att spricka i botten då jag sänkte ner den.
Tror ni jag måste slänga bort hela satsen nu?

Lyckades få upp det mesta av densitetsmätaren med en magnet, men kan finnas vissa rester kvar fortfarande.

Har ju läst om att man inte skall använda någon metall vid upparbetningen av äpplena så borde ju inte vara så bra att den reagerar med en magnetisk metall,
(även om det är en väldigt liten mängd). Någon som vet mer om vilken metall det brukar vara i densitetsmätare?

Nu blev det en hel del frågor om samma sak men hoppas någon kan klargöra mina problem lite!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Densitetsmätaren gick sönder

Inlägg av latmasken »

Det är nog ingen större risk, resterna kommer att ligga på botten tillsammans med bottensatsen.

Musten kan få lite mörkare färg vid kontakt med järn, men tror inte det är några problem med innehållet i en hydrometer.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Densitetsmätaren gick sönder

Inlägg av Lakritskatten »

habit skrev: (även om det är en väldigt liten mängd). Någon som vet mer om vilken metall det brukar vara i densitetsmätare?
I min hydrometer ser det ut att vara blykulor. Själv hade jag gråtandes hällt ut allt ihop. Bly är inga trevliga saker.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Densitetsmätaren gick sönder

Inlägg av latmasken »

Tror inte det är bly, det är nog järnhagel.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Densitetsmätaren gick sönder

Inlägg av HackKing »

Mycket osannolikt bly om den inte är väldigt väldigt gammal. Det är nog totalförbjudet i allt som kan komma nära livsmedel. Bly är inte heller magnetiskt, åtminstone i ren form.
Jag skulle gissa på vismut.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster