Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Utrustning och teknik.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av Lajjan »

Precis råkat ha i 12 gram vinsvavla i mina 12 liter nypressad äppelmust istället för dom 1,2 gram som det skulle vara i. Jag min idiot läste fel på köksvågen.

Tanken ifrån början var att svavla musten idag lördag och sedan imorgon söndag hälla i min ädeljäst.

Hur i hel***e gör jag nu? Är allt ihop förstört eller kan jag rädda det på något sätt?

Det skall tilläggas att det är första gången någonsin jag brygger själv.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Man ska kunna vädra ut svavlan genom att hälla musten upprepade gånger mellan två hinkar.
Du får kanske göra det extra många gånger eftersom du haft i så mycket
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av Lajjan »

Kommer svavlet att ge bismak till slutprodukten? I så fall är ju allt förgäves
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Vet inte men det borde den ju inte göra om det vädras ut. Jag antar att själva ämnet är lätflyktigt och att allt försvinner med i utvädringen.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Om jag va du skulle jag hälla det ett antal gånger mellan två hinkar idag och sedan upprepa proceduren imorn. Du borde även starta en förkultur på jästen idag så det är ordentligt med fart i den när du häller i den i musten, så att den klarar av ifall det är svavel kvar i musten
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av Lajjan »

Okej, tack för svaret. Jag har precis gjort rent 2 hinkar så jag ska ställa mig och hälla fram och tillbaka i 1 timma nu. Blir väl 1 timma imorgon också. Vad trött man blir på sig själv när man har slitit i flera timmar med att pressa äpplen, göra rent allt osv. Och så gör man fel på det sista som jag skulle göra idag.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av Lajjan »

Följdfråga, när jag har luftat klart musten för idag och skall hälla tillbaka det i min damejeanne. Skall jag låta locket vara på eller av? Ska ju hälla allt i hinkar imorgon igen. Så ska locket på damejeannen vara på eller av under natten tills imorgon
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Hoppas det löser problemet för dig. Tänk bara på att det utsätter din must för väldigt stora risker för infektioner och att du därför bör ha en startad jäst som du kan hälla i imorn så jäsningen kommer igång så fort som möjligt.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Jag skulle nog ha det på
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Hur har det gått för dig?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av Lajjan »

jadu, i lördags så gjorde jag rent 2 hinkar och hällde musten mellan dom kanske ett 30-tal gånger. Sedan lät jag det hela vila i typ 18 timmar tills söndag förmiddag. Då upprepade jag det hela och hällde musten mellan 2 hinkar igen ett 30-tal gånger.

Sedan så väntade jag igen några timmar innan jag hällde i min jäst som jag hade gjort förkultur på. Sedan åkte vattenlåset och gummipluggen på. Det har nu gått lite mer än 48 timmar sedan jästen åkte i. Och det är verkligen 0 aktivitet i min damejeanne :( tror du jästen dog eller kan den kanske vara en slow starter när det va så himla mycket svavel i? Ska jag inhandla mer jäst och ha i det? I övrigt så ser musten ut på samma sätt som innan. Luktar must och lite surt från svavlet.

Har plockat ännu mer äpplen idag som ska ligga i några veckor, så om det hela skiter sig så kan jag göra om processen i alla fall =)
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Hm lutar väl åt att det inte var tillräckligt att lufta och att jästen dog av svavlet. Du kan ju låta det stå ett tag och se om det händer nått men annars är det nog lika bra att gör om.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av Lajjan »

Okej, ska kolla vid lunch idag om det har hänt något. Om inte så blir det att ta fram pressen igen och göra om. Gör om gör rätt helt enkelt.

I nästa satts så funderar jag på att strunta i svavlan och ha i min ädeljäst direkt i musten efter pressning. Ädeljästen tar väll över rätt snabbt från vildjästen? Och bakterier och sånt som svavlan tar död på, dör väl också den när det hela börjar jäsa?

Eller tycker du att jag ska ha i svavla? Rätt mängd denna gång dock =)
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av MR Cooper »

Jag har fått bra resultat utan svavla så det funkar ju men det finns säkert fördelar med att ha det i.
Läste att man kan få en djävulsk bakfylla av vin med för mycket svavla i så det kanske är lika bra att hälla ut.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Hjälp för mycket vinsvavla i äppelmusten!!

Inlägg av Lajjan »

Nu har jag tittat till musten. Ingen aktivitet och luktar mer surt nu. Den får stå tills imorgon eftermiddag då jag heller ut den.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster