Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Utrustning och teknik.
fliska
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 29, 2012 9:49

Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av fliska »

Hej!
Jag satte 20 liter cider den 12/9. Efter jäsning ligger FG på 1,003 och smakar surt och otrevligt. Jag skulle vilja ha den på c:a 1,015 med KOLSYRA, och här kommer problemet, som andra också verkar ha haft.
Om jag eftersötar och tappar på flaska antar jag att dessa sprängs? Hur får man alltså en lagom söt cider med kolsyra utan att riskera flaskfyrverkeri?

Ett alternativ verkar vara att eftersöta med icke-jäsbart socker t.ex. laktos, men skulle vilja undvika detta pga vänners allergi.
Ett annat alternativ som jag läste om (http://www.alternativ.nu/Cider.pdf) verkar vara att tappa om flera gånger när cidern är tillräckligt söt. Därmed skulle tydligen jästnäringen försvinna med bottensatsen och förhindra fortsatt jäsning. Dock ska man tydligen ändå kunna kolsyrejäsa på flaska.

Ytterligare ett alternativ verkar vara att (som här http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15551) eftersöta, tappa på flaska och sedan hålla dessa kalla så att jäsningen hålls i dvala.

Någon som är en fena på detta?
Ska jag behöva dras med 20L obubblande cider?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av latmasken »

Jässtoppa och tvångskarborera är ett alternativ (det är ju så som systembolagets så kallade "cider" görs).

Det går ju annars att eftersöta med t.ex. Stevia, men det kan ge bismak.

Att tappa om så att "jästnäringen" försvinner låter suspekt... så länge det finns jästceller kvar så kommer de att leva på sockret, så om det finns tillräckligt med jäst och socker för att kolsyrejäsa så kommer de äta upp allt socker (vilket alltså ger samma risk för flasksprängning).

I Ciderboken rekommenderar författaren att ta fram sockerströaren vid servering. Har du kolsyrejäst har du i vilket fall som helst en bottensats så du vill hälla upp allt i ett glas i ett svep för att slippa att den virvlar upp. Sen är det bara att sockra i glaset till önskad sötma.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av ranald »

Det kanske finns en ciderjäst som ger upp vid lämplig alholhalt så att det kan bli lite socker kvar?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av ranald »

Men ser man på, det finns en bra text om det hela på nätet!

http://www.cider.org.uk/keeving.html
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av Bozo »

Jag tänker testa att köra några flaskor på "varma" programmet i diskmaskinen när kolsyran är lagom. Alltså tillsätta för mycket socker vid flasktappningen och avliva jästen med värme när kolsyran är "lagom". Mvh bozo
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av ranald »

Bozo, hur varmt blir det i diskmaskinen?

Jag hittade det här på nätet (http://www.homebrewtalk.com/f35/pasteur ... der-71180/):

S. VALOIS and O. I. Padilla-Zakour. Food Science and Technology, Cornell Univ., New York State Agricultural Experiment Station, 630 W. North St., Geneva, NY 14456-1371

Processed apple products constitute an important part of New York's food industry. Hard (fermented) cider is made by yeast fermentation of juice and represents a small but growing portion of the market for alcoholic beverages, providing an alternative utilization of apples for specialty value-added products. Our objective was to evaluate the effect of various pasteurization treatments on the microbial stability and quality of bottled hard cider prepared without chemical preservatives. Hard cider (6.5%alcohol) was pasteurized and packaged in ten ounce glass bottles with screw caps using two methods: hot-fill-hold and water bath process. Ciders were hot-filled at 60°C, 63° C, and 65.5° C with a hold time of 3 minutes before cooled in 24°C water. Bottled cider samples were pasteurized in a water bath at 74° C for 10, 20, and 30 minutes and submersed in 74° C water for 5 minutes. Bacteria, yeast, and mold counts were measured before and after treatments. Ciders were analyzed for pH, titratable acidity, residual sugars, alcohol, Hunter color and evaluated by a sensory panel to determine if panelists could find a difference between the methods. All trials were conducted in duplicate. All hot-fill-hold and bottle pasteurization methods eliminated spoilage organisms that might decrease the shelf life, indicating that a short process at low temperature is sufficient to stabilize the cider. There were no significant differences between the treatments for alcohol, sugars, color, pH or titratable acidity. Taste panels showed a noticeable difference between treatments and control as well as between pasteurization treatments. Lower temperatures and shorter times resulted in best quality. Small wineries or cider producers could use a short time in bottle pasteurization, which would only require a source of hot water, or a low temperature hot packing line in order to have a stable hard cider while maintaining flavor profile and eliminating use of preservatives.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av MR Cooper »

Vad menar dom med hot-filled?
Ifall dom menar att man ska värma upp cidern och sddan tappa den på flaska så fattar jag inte hur man ska få kolsyran.
Att ställa flaskorna i en kastrull med varmt vatten typ en halvtimma efter att dom har kolsyrejäst skulle kanske fungera.
Vet dock inte om jag hade vågat lita på att det inte överlevde nån liten jästspor i flaskorna som kan vakna och orsaka flaskbomber
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av ranald »

Tja... du har ju namnen på föredragshållarna, och det anges var de jobbar, så skicka dem en fråga?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av AirQ »

Annat alternativ är väll att använda sockerarter som inte är jäsningsbara, laktos, sucketter osv.
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av Bozo »

Postat: lör okt 12, 2013 8:35 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Bozo, hur varmt blir det i diskmaskinen?

Det är nog olika mellan tillverkarna. Jag har ett 65graders och ett 70graders. Intressant läsning du hittade. Mvh bozo
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av Weinkeller »

Absolut bästa alternativet tycker jag är att jässtoppa, eftersöta och tvångskarbonera mha en fatanläggning och en beergun eller liknande. Har man inte tillgång till detta är den säkraste och enklaste metoden att söta direkt i glaset med socker/sockerlag/suketter sött vin etc..

För våghalsen:
Man kan också leka hasard och söta till lämplig mängd och flaska. Öppna en flaska varje dag eller oftare tills rätt kolsyrenivå uppnåtts. Då tar man flaskorna i en gryta och pastöriserar dem mha en termometer i en öppnad flaska. Tror den bör visa 70C för att det ska vara garanterat dött i flaskorna. Det här går att göra men det är en farlig och opålitlig metod eftersom man kan skapa flaskbomber vid flera steg i processen och en flaskbomb kan orsaka kraftiga skador på både person och egendom..
/Weinkeller
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av Wickerman »

Jag testade att göra en sötsliskig rabarbercider som jag jäste på champagneflaska, samtidigt hade jag en 50cl PET som jag smakade av, när kolsyran var klar körde jag flaskan på långa programmet på diskmasknen, det funkade väldigt bra, jästen dog! Ska testa på min päroncider oxå!
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av Hjort »

Annars är väl ett alternativ att jäsa ut och smaka av med stevia.
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
-Jack-
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons okt 16, 2013 13:42

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av -Jack- »

hej

Jag har också varit inne på samma fråga.
min fundering har varit om man inte borde kunna tappa det på flaska när man tycker att den är tillräckligt söt. vänta lite tills man har fått ok kolsyra och så in i ungnen på 55-60 grader (läste på kronjäst hemsida att jästen dör över 50)

alternativt har jag funderat på att prova denna jäst.

http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... -activator

alternativ söta med maltodextrin
edit* gjorde lite mer forskning på maltodextrin och kom fram till att det inte var vad jag trodde så den går bort.

vad tror ni?
fliska
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 29, 2012 9:49

Re: Omöjligt att kombinera sötma och kolsyra?

Inlägg av fliska »

Intressanta förslag, speciellt det med diskmaskin/ugn. Väntar med spänning på ditt resultat, Bozo! Kör du förresten med vanliga 33cl-flaskor?

Tappade om cidern för ett tag sen och tänkte låta den stå ett par veckor till så att jag kan bli av med lite sediment. Kanske blir lättare att döda den lilla jäst som finns kvar då.

Någon som vet något om denna förresten?
http://shop.humle.se/jast/jast-for-kols ... sning-20-g
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster