Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hällt i jäst senare och hur mycke jäst? 10 liter sats

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
wwilliam_7
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 09, 2013 22:59

Hällt i jäst senare och hur mycke jäst? 10 liter sats

Inlägg av wwilliam_7 »

hej jag har gjort en cider sats den 6e på 10 liter, eller jag pressade ut 8 liter saft i min äppelpress :) o sen tillsatte vatten för o få till 10 liter, de var i söndags kväll. lät de självjäsa tills igår, den 10e då jag hällde i ciderjäst 5 gram.

min fråga är hur mycke jäst behöver man, till 10 liter? de står "till 4-25 liter " på påsens. eftersom. man ska ju inte låta de jäsa för mågna dar om man ska tillsätta jäst sen. men ja väntade 4 dar. alltså hade låtit de själv jäsa tills den 10e då ja hällde i en påse 5 gram cider jäst. tror ni de klarar sig?
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Hällt i jäst senare och hur mycke jäst? 10 liter sats

Inlägg av Wickerman »

om det började jäsa av sig självt så det inte stod i 4 dagar utan att bilda kolsyra så ska det nog klara sig! jästen borde väl räcka, du kunde ju ha skippat jästen och låtit den spontanjäsa.

men varför tillsätter du vatten? då kommer ju cidern inte smaka lika mycket.
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster