Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Toxiner i äppelvin

Utrustning och teknik.
Axel
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 04, 2013 18:11
Ort: Lund

Toxiner i äppelvin

Inlägg av Axel »

Hej Bryggforum! Jag och några vänner har dragit igång 4 st 20 liters dunkar med äppelvin/äppelcider. Är själv ganska ny inom bryggandet och oroar mig för oönskad mikrobiell aktivitet som kunnat följt med frukten från mustning till jäsning. Har läst lite på livsmedelsverket om toxinet Patulin som Penicillium expansum producerar. Är det någon som har erfarenhet av detta?

( http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... r/Patulin/ , http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... livsmedel/ )

Vi tillsatte jäst till vår cider/vinsats samma dag som mustningen skedde och det jäser just nu för fullt! Tänkte att tillsatsen av jästen konkurrerar antagligen ut andra mikroorganismer i drycken, dvs ingen spontanjäsning vilket kanske skulle öka risken för oönskad mikrobiell aktivitet? Är jag helt enkelt bara nojig av mig eller finns det risker att toxiner bildats/kommer bildas? Vad ska vi tänka på under bryggandet? Vi har haft dryckerna på jäsning nu i 5-6 dagar.
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Toxiner i äppelvin

Inlägg av renkku »

Risken med äppelmust förekommer nog endast om man väntar mer än 3 dagar efter att man gjort musten innan man börjar jäsa så ni borde inte ha något att ora er över.
Axel
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 04, 2013 18:11
Ort: Lund

Re: Toxiner i äppelvin

Inlägg av Axel »

renkku skrev:Risken med äppelmust förekommer nog endast om man väntar mer än 3 dagar efter att man gjort musten innan man börjar jäsa så ni borde inte ha något att ora er över.
Så om vi hade kört en spontanjäsning med dom jästsvamparna som finns naturligt i fruktskalet så är risken större för att toxiner bildas? Har några plastflaskor som jag spontanjäser för jag inte hade mer plats i mina jäshinkar, det bör väl vara drickbart ändå? Har hört mycket gott om spontanjäsningar men det är ju inte lätt att veta vad man sätter i sig om man inte har tillgång till att kolla vad som finns i sitt vin :(
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Toxiner i äppelvin

Inlägg av renkku »

Det finns ju alltid en infektionsrisk men risken för att något giftigt skulle uppstå när du jäser äppelmust är nog nära på obefintlig sålänge man använder kärl ämnade för livsmedel.
davster
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:00

titta bakåt

Inlägg av davster »

Vetenskap i all ära, men visst är 1000-tals år av erfarenheter heller inte att förakta? Människan har jäst drycker till vin sedan Noas dagar. Håll dig till vedertagna metoder så är det riskfritt.
brygger i Kinda
Axel
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 04, 2013 18:11
Ort: Lund

Re: titta bakåt

Inlägg av Axel »

davster skrev:Vetenskap i all ära, men visst är 1000-tals år av erfarenheter heller inte att förakta? Människan har jäst drycker till vin sedan Noas dagar. Håll dig till vedertagna metoder så är det riskfritt.
Noa däckade dock utanför sitt hus och blev hånad av sina söner, det kanske var patulinet som spökade? Skämt åsido, tack för hjälpen!
Gwindor
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 28, 2012 14:55
Ort: Höör

Re: Toxiner i äppelvin

Inlägg av Gwindor »

Patulin kan vara en risk när du gör äppelmust, och därför kan du inte köpa opastöriserad must i USA. För oss som gör cider är det glädjande att konstatera att alkohol bryter ned patulin till escladiol som inte är giftigt.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Toxiner i äppelvin

Inlägg av Bozo »

Gwindor skrev:Patulin kan vara en risk när du gör äppelmust, och därför kan du inte köpa opastöriserad must i USA. För oss som gör cider är det glädjande att konstatera att alkohol bryter ned patulin till escladiol som inte är giftigt.
Kul att det är till någon nytta då! :D http://www.youtube.com/watch?v=Oo4OnQpwjkc
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster