Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Projekt cider bilder o pressat mm

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
wwilliam_7
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 09, 2013 22:59

Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av wwilliam_7 »

hej :) jag har gjort en batch på äppelcider med höst och sommar äpplen, ja följde ett recept på internet. har fått ut 19 liter och börjat de låta självjäsa har inte tillsatt nåt tror ni de kmr bli bra? har varit nogrann me renhet o så.men de kommer ju alltid i nåt när man häller över pressar med träbitar handdukar mm.
de har börjat småbubbla lite nu är 3 e dan. men va ja läste är jästen i skalen och jag har ju slängt all pressad fruktkött som är tomt på saft. men är inte jästen i saften me? sen skulle man ha kärnor i me som utgör en den av smaken. de är ju med i fruktköttet va tror ni, här kmr lite bilder, byggde även en hemmagjord 2.5 tons press. :P
Bild
Bild
Bildhttp://s275.photobucket.com/user/kokis_ ... sort=3&o=0
Bild
Bild
[URL=http://s275.photobucket.com/user/kokis_ ... d.jpg.html][img]http://i275.photobucket.com/albums/jj28 ... t/DSC_012L]
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av latmasken »

Jästen följer med i musten när du pressar, kärnorna ska man inte ha med. Normalt när man gör cider så gör man just så att man pressar must och sen jäser den, så du verkar ha gjort rätt.
Användarvisningsbild
wwilliam_7
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 09, 2013 22:59

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av wwilliam_7 »

mitt cider möglade och blev förstört. för jag hade hällt i jäst flera grr för den hade avstannat mm. så nu har jag gjort nytt me en liten påse med 5 gram jäst :)

men räcker de me en liten 5 gram jäst påse, de är vinjäst som går o använda till cider med. de är 10 liter jag pressat ut och jäser.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av latmasken »

Ett paket vinjäst brukar räcka till 25 liters satser så det ska inte vara nåt problem.

Men konstigt att du fått mögel, jag har vildjäst cider flera gånger och aldrig haft problem.

Viktigt med hygienen dock, allt som kommer i kontakt med musten måste vara diskat och desinficerat (numera kör jag med StarSan, men första gångerna använde jag klorin, klorin kräver dock rejäl sköljning efteråt).

Och lock på så fort man kan, luften kryllar av mögelsporer, ättiksyrabakterier och annat man inte vill ha i cidern.

Och så får den inte stå för kallt för då kommer inte jästen igång tillräckligt snabbt.
Användarvisningsbild
wwilliam_7
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 09, 2013 22:59

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av wwilliam_7 »

-de måste nog vart bakterier mest, förvisso tillsatte jag socker 2 veckor efteråt.
men de va många pressträbitar, slangar mm, allt va väl ej jättediskat heller. sen hade jag en handduk som jag la frukterna i knöt o la i grytan som jag pressar ur i min press. domkraft o ram.
de va 20 liter så de va synd men vi har massa mer äpplen så har gjort en ny 10 liter sats nu :) jag diskade träklossen ja pressar med handduken tvättade jag bara ur kraftigt. och grytan diskades. men inte den lilla burken som fångar upp saften som rinner ur grytan.

så hoppas inte min nya sats börjar mögla o bli förstörd :/. slagget på botten var svart, riktigt äckligt o de luktade hemskt.

-jag tror jag lät de stå o jäsa för länge o när de i princip hade avstannat 5 oschle så stod de nästan bara. jag körde 18 liter i 30 liter damejau så de va mycke tomrum i bunken så ja tror inte cidern fick nåt skydd av kolsyran i slutet.
-en till sak var att jag tillsatte jäst 1.5 vecka efter de börjat vildjäsa bra. för att sen tillsätta ännu mer annan jäst sån flytjäst. inte bra o blanda?

s-å tror ni nåt av de här sakena gjorde att cidern blev förstörd?

-ska man tappa av när de är circa 5 oschle o knappt jäser mer. för ja vill ju inte att de börjar mögla el sånt igen :(
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av latmasken »

Om det har jäst så kommer damejeannen att vara full av koldioxid. Den är tyngre än luft så om du har jäsrör på så ska den inte smita ut (och ingen luft smiter alltså in).

Ditt fel var kanske att du tog av locket lite för många gånger. Tålamod är bryggmästarens bästa verktyg.
Användarvisningsbild
wwilliam_7
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån sep 09, 2013 22:59

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av wwilliam_7 »

tog av locket väldigt många grr. och de sista 2 så blev de inget tryck i locket utan tvärtom de va nerot bucklat. kan de vart de som gjorde så de mögla?
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av MR Cooper »

Det är garanterat det som har orsakat problemet. Mögel och bakterier behöver syre för att växa till sig och kolsyran från jäsningen lägger sig som ett skyddande lock som hindrar detta. Det är därför det är viktigt att få igång jäsningen så fort som möjligt och att man inte öppnar locket under tiden så att kolsyran försvinner. Om man tvunget måste springa och öppna så är det bättre att göra det när jäsningen är i full gång så att kolsyran fort ersätter det syre som har kommit in. Men helst inte öppna alls
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av latmasken »

Av den anledningen brukar jag försöka tappa om till en sekundär innan det är slutjäst. Då får man ett skyddande koldioxid-lock för bulklagringen om man låter sekundären bulklagras på sin lilla bottensats.

Tappar man om efter att allt jäst slut måste man minimera mängden luft.

Man kan fylla på med koldioxid från kolsyrepatron eller så får man fylla ut volymen med nåt (glaskulor i en nylonstrumpa är ett knep jag läst om).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Projekt cider bilder o pressat mm

Inlägg av Weinkeller »

Ett tips vid jäsning utan tillsatt jäst (sk vildjäsning) är att svavla sin must efter pressningen och låta det stå ett dygn på sluten behållare. Vinsvavlat tar död på de flesta bakterier och svaga jäststammar som man inte är intresserad av för jäsningen. Starkare jästtyper som saccharomyces cerevisiae överlever detta och kan enklare ta överhanden och växa till sig.

Äpplemusten innehåller dessutom ganska dåligt med näring för jästen så efter svavlingen är klar tillsätt jästnärsalt eller liknande så ökar chansen för ett lyckat resultat. Tappa gärna om cidern på en tät behållare (tex damejeanne) efter ett par veckor och låt jäsa ut helt.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster