Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt första cider? projekt

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av latmasken »

Det är såvitt jag förstått främst en myt att plast ger ifrån sig smak, problemet är att den släpper igenom smak och doft. Förvarar du vatten i en plastdunk i garaget kommer det efter ett tag att smaka olja och bensin om vattnet.

Så det handlar om var du tänker förvara dunken.

Ny plast kan ha rester som luktar och ger smak men efter en ordentlig diskning så ska det inte vara nåt problem.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

latmasken skrev:Det är såvitt jag förstått främst en myt att plast ger ifrån sig smak, problemet är att den släpper igenom smak och doft. Förvarar du vatten i en plastdunk i garaget kommer det efter ett tag att smaka olja och bensin om vattnet.

Så det handlar om var du tänker förvara dunken.

Ny plast kan ha rester som luktar och ger smak men efter en ordentlig diskning så ska det inte vara nåt problem.
Ok, tack för svaret!
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

Tycker att jäsningen har stannat av rejällt. De första 7 dagarna puttrade de på väldigt bra i röret. Dag 8 då puttrar det sporadiskt, 1 gång var 10e minut.

Kan bero på att jag har haft i för mycke socker på en och samma gång?

Hur som, ska jag avvakta eller ska jag agera? Tappa om allt och ställa varmare och hoppas på det bästa?
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

Öppnade locket efter att det inte hade bubblat i röret ett tag. Såg massa rörelse i smeten, kolsyra? Nu efter att jag har öppnat locket och satt igen det, så har det börjat bubbla i röret igen, konstigt?

Såg ut så här,
d64201243908P1f2b.jpg
d64201243908P1f2b.jpg (5.42 KiB) Visad 46 gånger
Vad äre för grejs på ytan?

Hydrometern slog i botten på 30, ska försöka hitta något som jag kan mäta i.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av MR Cooper »

Kan det vara äppelbitar?
Sterilisera en sked och skopa upp och kika
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

MR Cooper skrev:Kan det vara äppelbitar?
Sterilisera en sked och skopa upp och kika
Ja det stämmer. Det är äppelbitar!

Hur noga är det med renligheten när det är alkohol i satsen? Jag använde en skopa som var maskindiskad, inte spritad eller liknande.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av MR Cooper »

Vissa säger att det är extremt noga men jag tycker man kan tillämpa sunt förnuft.
Ibland steriliserar jag och ibland sköljer jag bara av grejerna lite ;)
Känns inte som att det är jättestor risk att få bakterier ifrån en ren rostfri sked
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

Okej, då var det provsmakat och uppmätt med hydrometern.

Så här såg det ut i glaset,
cd4201250645P26a7.jpg
cd4201250645P26a7.jpg (5.89 KiB) Visad 44 gånger
Så här såg hydrometern ut, kan tillägga att den inte slog i botten i mitt mätglas(termos)
8c4201250750P4be0.jpg
8c4201250750P4be0.jpg (5.77 KiB) Visad 44 gånger
Smaken då?

Den var rätt så spritig och tunn. Lite som en dålig varm saké fast gjord på äpplen. Men jag tycker inte att det smakade dåligt, men jag förstår att lagring gör satsen gott.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

MR Cooper skrev:Vissa säger att det är extremt noga men jag tycker man kan tillämpa sunt förnuft.
Ibland steriliserar jag och ibland sköljer jag bara av grejerna lite ;)
Känns inte som att det är jättestor risk att få bakterier ifrån en ren rostfri sked
Nä visst. Kan erkänna att jag inte har varit så noga hela denna sats. Jag har använt saker som har varit diskade i diskmaskin. Får väl se om det biter mig i baken snart, peppar peppar.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

Hallå!

Nu har jag hävt om vinet, första hävningen, innan dess hade det stått sen 24 september, så nästan 7 månader.

Bild

Bild

Det hade klarnat väldigt bra och har en fin färg. Har varit lite orolig att jag låtit vinet ligga för länge med bottensatsen och det ska ha påverkat lite smak, vinet är nu ganska surt. Vinet ska få stå i damejeanne i minst 6 månader till innan jag häver om det och buteljerar. Hade lite problem med häverten och det snurrade upp lite bottensatsen i suget, men men.. Tog även redan på bottensatsen genom att hälla ner den i ett saftfilter och låta den rinna av.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

Lite orolig över att jag inte har fyllt över hälften av vad damejeannen klarar, dvs mycke luft i kärlet. Funderar om jag ska ta och häva om det igen till ett mindre kärl, en plastdunk. Någon vänlig själ som vill kommentera på denna fundering?
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

Blev så att jag hävde över från damejeannen till ett mindre kärl(plastdunk). Plastdunken var för liten så jag tappade resterande(dryck närmast bottensats) i 3 stycken 1.5 liter glasflaskor.
uppsala55
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: mån mar 21, 2011 12:38

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av uppsala55 »

jag ville inte starta en ny tråd så jag snyltar på den här. även jag var nybörjare på cider en gång i tiden så i väntan på höstens äpplen/päron gjorde jag en provsats på äpplen från min lokala affär. röda mjöliga söta äpplen som jag rev på ett rivjärn och tröck ut saften i ett durkslag fick drygt 1l tillsatta jäst och efter någon vecka den färdig och på flaska med lite socker för bubblornas skull, c:a 6mån senare korkade jag upp mina flaskor och det smaka och såg ut som cider inte som "old english" men åt det hållet. mina två större satser på svenska äpplen har blivit cider men surt och tuna och inte alls behagliga att dricka. så min fråga är då vad ska jag blanda min äppelmust med nu i år 2013 för att få ett behagligt cider som man inte behöver skämmas för. josen har varit god att dricka och jag har använt olika jäster både old englishcider och öob vita "E"påse. men nä... Tackar för svar.
tveka inte.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

uppsala55 skrev:jag ville inte starta en ny tråd så jag snyltar på den här. även jag var nybörjare på cider en gång i tiden så i väntan på höstens äpplen/päron gjorde jag en provsats på äpplen från min lokala affär. röda mjöliga söta äpplen som jag rev på ett rivjärn och tröck ut saften i ett durkslag fick drygt 1l tillsatta jäst och efter någon vecka den färdig och på flaska med lite socker för bubblornas skull, c:a 6mån senare korkade jag upp mina flaskor och det smaka och såg ut som cider inte som "old english" men åt det hållet. mina två större satser på svenska äpplen har blivit cider men surt och tuna och inte alls behagliga att dricka. så min fråga är då vad ska jag blanda min äppelmust med nu i år 2013 för att få ett behagligt cider som man inte behöver skämmas för. josen har varit god att dricka och jag har använt olika jäster både old englishcider och öob vita "E"påse. men nä... Tackar för svar.
Hösten 2013 kommer jag har plocka mina äpplen, kommer att bli ganska tidigt eftersom jag bor i västerbotten, låta dom ligga plockade ett tag för att gotta till sig. Sen kommer jag att musta dom i en råsaftcentrifug. Kommer att låta musten stå 1 dygn max eller inte stå något alls. Kommer att köpa någonslags jäst, ciderjäst eller champagnejäst, hälla i de och låta stå i 3-4 månader innan jag tappar det för första gången. Kommer att lämna ett par liter för att slippa bottensats(bottensattsen+resterande dricka kommer jag att ta hand om, men inte i samma bulklagring). Jag kommer att bulkalagra majoriteten av cidern i ca 1 år innan det tappas på flaska. Kommer att tillsätta ca 5-6 gram/liter socker i varje flaska och låta flaskorna lagras i minst 6 månader upp till 1 år.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Mitt första cider? projekt

Inlägg av enJohan »

Vet för lite i dagsläget om tannin och citronsyra, men jag ska läsa på om det innan jag sätter satsen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster