Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av Calogero »

Bästa tipset för att få fram mer äpplesmak är att lagra den längre. Vår cider från tidig höst 2012 börjar precis få lite äpplesmak
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

Nu är det provtappat, dels med socker och dels med konc äppeljuice.

Tyvärr verkar det som om sats 2 (satt på egna äpplen) drabbats av hinnjäst eller annan skit. Bilden är tagen efter att jag petat runt i det lite, när jag öppnade locket var det en hel hinna.

Bild

Någon som vet om detta är hinnjäst eller vad? Hur som helst tappade jag upp det på prov. Jäster det och smakar ok antar jag att det är ok att dricka?


Såhär blev provtappningen:

Bild

de "grumliga" flaskorna är från köpe-juice som inte klarnat trots över 6 månader på klarning.

Den klara är mina egna äpplen som såg äcklig ut i hinken (ovan)

Om en dryg vecka öppnar jag flaskorna och ser om de koslyreäst, ger en smakrapport samt beslutar om vad som skall tappas och vad om skall hällas ut
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av Lajjan »

Nå??

Hur gick det med dom båda sorterna?
Jag är nyfiken då jag tänkte starta en egen sats snart med Lidl juicen som du nämnde.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av Lakritskatten »

tobohl skrev: Om en dryg vecka öppnar jag flaskorna och ser om de koslyreäst, ger en smakrapport samt beslutar om vad som skall tappas och vad om skall hällas ut
Så, hur gick det? :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster