Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Utrustning och teknik.
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

Hej

Det är dags för mig att göra cider för första gången. Jag är nybörjare när det kommer till hemmabryggning, detta är mitt första försök alla kategorier. Jag har surfat efter recept och instruktioner, men inte hittat något som svarade på alla mina frågor. De flesta recept är för oprecisa för mina mål och jag hoppas därför ni kan hjälpa mig.

Mina mål med cidergörandet är enligt följande:

• Jag vill göra en smakrik och torr fransk cider. Så lite sötma som möjligt.
• Målsättning är 5-6% alkohol, starkare är ok, men inte optimalt
• Skall vara lagringsbar
• Jag vill göra om allt nästa år och förbättra precessen varför jag vill ha så god ordning som möjligt och bra koll på söma, jäsning etc.
• Slutresultatet får gärna se ut som denna tråd: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17314


Jag kommer sätta två satser, en på min egen äpplemust från trädgrden, en på köpt must. Det jag använder är jäshinkar i plast enligt bild: http://www.pgw.se/images/t140.jpg

Processen kommer se ut enligt följande: Som ni ser längre ner har jag en hel massa följdfrågor, jag hoppas ni kan hjälpa mig:

1) Äpplemust och jäst blandas i jäskar som försluts (http://www.pgw.se/images/t140.jpg)
2) Ställs i rumstemperatur, vänta.
3) Häll över i ny behållare, kasta bottensats
4) Häll på butelj, tillsätt lite socker för att få kolsyra. Förslut med kapsyleringsmaskin
5) Lägg i vinkällare och drick till våren

Här är mina frågor:

a) Hur reglerar jag alkoholhalt och sötma i den färdiga produkten? Kan jag mäta sötman i musten, och vilken sötma skall jag ha för att uppnå torr cider på strax över 5%?
b) Hur länge skall jag låta brygden stå? Hur vet jag att det är färdigt för buteljering.
c) Vilken rumstemperatur är optimal?
d) Är det nödvändigt att hälla bort bottensatser? Hur många gånger?
e) Vilken jäst skall jag använda? Jag har tänkt ta champangejäst till en sats och ciderjäst till en sats, är det en bra idé?
f) Hur vet jag hur mycket jäst jag skall använda, jag vill ju inte att jästen skall ge bismak.
g) Hur mycket socker skall man tillsätta per liter för att få lagom kolsyra i buteljen?
h) Är det fördel eller nackdel att ha ”grumlig” äpplemust?
i) Hur är det med skum/pulp från råsaftcentrifug

Mycket tacksam för svar.

Planen är att ta tag i detta i helgen, förhoppningsvis kommer det lite bilde då. Tack på förhand

/tobohl
wappe
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 04, 2011 9:07

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av wappe »

a Hur reglerar jag alkoholhalt och sötma i den färdiga produkten? Kan jag mäta sötman i musten, och vilken sötma skall
jag ha för att uppnå torr cider på strax över 5%?

Svar För att få högre % häll i lite vin och lägre späd med saft/must eller vatten. Sötman är bäst att testa sig fram,
häll upp 3-4 glas med olika mycket socker i. Men gissningsvis 20-35 g/l

b Hur länge skall jag låta brygden stå? Hur vet jag att det är färdigt för buteljering.

Svar Först ska den jäsa klart, tar normalt 3-4 veckor. Det vet du igenom att kolla öx-värdet med 2-4 dagars mellanrum.
Är det samma värde båda gångerna har det jäst klart.
Sen efter omhävning kan det stå flera månader.
Jag har flasktappat direkt de två gånger jag har gjort cider vilket kanske
inte är optimalt. Det finns nog inget svar när det är klart, det kan stå 1
månad eller 1 år, men säg att du flasktappar i februari, mars så får cidern
några månader på flaska med innan sommaren.

c Vilken rumstemperatur är optimal?
Svar Beror på jästen, det står oftast på förpackningen, men 20-25C brukar det blir fart på den.

d Är det nödvändigt att hälla bort bottensatser? Hur många gånger?
Svar Efter jäsning och lagring ja, sedan kommer det bildas en liten bottensats i flaskorna med som du inte häller upp när du ska dricka cidern.

e Vilken jäst skall jag använda? Jag har tänkt ta champangejäst till en sats och ciderjäst till en sats, är det en bra idé?
Svar Låter klokt så får du erfarenhet av vad som ger bäst resultat.

f Hur vet jag hur mycket jäst jag skall använda, jag vill ju inte att jästen skall ge bismak.
Svar Kör du 25l satser så är det hela påsen som gäller.

g Hur mycket socker skall man tillsätta per liter för att få lagom kolsyra i buteljen?
Svar 7-10 g/l

h Är det fördel eller nackdel att ha ”grumlig” äpplemust?
Svar Det skulle jag se som en nackdel då det tar längre tid att klarna.

i Hur är det med skum/pulp från råsaftcentrifug
Svar Vet tyvärr inte vad du menar med detta.
Användarvisningsbild
Glower
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön jul 24, 2011 12:50

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av Glower »

Jag är inget proffs men jag kan ju försöka svara på några frågor i alla fall.
Först och främst - Väldigt ambitiöst projekt första gången, när man lär sig något nytt måste man ibland börja med något enkelt!

a, Reglera alkoholhalt - http://vinboken-online.com/
b, denna tror jag någon annan svarar på bättre.
c, 20-24 C, vet faktiskt inte vad som är optimalt
d, du vill väll inte dricka den ? :roll: - huvudsaken är väl att det inte kommer med i flaskorna
e, ingen erfarenhet om skillnad mellan jäst.. men det låter som en vettig ide. Kanske ska ta en jäst för vitt vin om man vill att den ska vara torr?
f, en påse lär väl bli bra? om du inte ska göra på industriell skala...
g, http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... sc&start=0
h, kan inte se varför man skulle vilja ha en grumlig...
i, no clue...

Slutligen - ta och läs lite, lite allmän kunskap har aldrig skadat!
Speciellt inte om du vill göra något lite mer invecklat första gången.
Alla på forumet hjälper gärna till - men ingen har lust att lära någon hur man gör.

Om jag svarat fel får väl någon korrigera mig :oops:

lycka till! :D :)
Användarvisningsbild
Glower
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön jul 24, 2011 12:50

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av Glower »

wappe hann före :P
wappe
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 04, 2011 9:07

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av wappe »

Så kan det vara :P

Men jag håller med dig glower att alla är vänliga och hjälper till men en sån här
tråd kanske inte skulle innehållit alla frågor utan bara hur man ska gå till väga
och bilder vilket jag hoppas på kommer senare :D

Många av sina frågor finner man snabbt svar på om man använder sökfunktionen
här på sidan och jag har inte skrivit speciellt mycket utan mest läst och
testat själv. För det är på egna erfarenheter man lär sig.

Men jag tror du kommer lyckas bra!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av latmasken »

a) Hur reglerar jag alkoholhalt och sötma i den färdiga produkten? Kan jag mäta sötman i musten, och vilken sötma skall jag ha för att uppnå torr cider på strax över 5%?

Det du menar är "hur mäter jag sockerhalten i musten". Sök på oechsle-vikt (eller kolla http://oechslevikten.com)

Man mäter densiteten hos musten och kan baserat på det räkna ut sockerhalten.

b) Hur länge skall jag låta brygden stå? Hur vet jag att det är färdigt
för buteljering.


Så länge det jäser kommer det bubbla i jösröret, när det slutat jäsa kan du tappa om och låta det klarna, men just för cider så kan du antagligen låta det klarna direkt efter jäsningen (det är inte så mycket skräp i musten så det blir inte så mycket bottensats). Du "ser" när det har klarnat.

Du vill inte ha bottensatsen med i flaskorna, men hur länge det kan stå på bottensats i jäskärlet råder lite delade meningar om. En del anser att det kan sätta smak på drycken eller att man riskerar infektioner.

Man kan också kontrollera att det jäst klart genom att mäta mäta oechsle igen.

c) Vilken rumstemperatur är optimal?

Runt 15-17 grader brukar anses vara optimalt, på slutet kan man ställa lite varmare för att jästen ska orka jäsa klart. Kallare så går jästen i dvala, varmare så jäser jästen för fort och skapar en större mängd biprodukter.

d) Är det nödvändigt att hälla bort bottensatser? Hur många gånger?

Se ovan, du vill inte ha den i flaskan, men för cider brukar 1-2 omtappningar räcka. Vissa andra drycker är svårare att få helt klara.

e) Vilken jäst skall jag använda? Jag har tänkt ta champangejäst till en sats och ciderjäst till en sats, är det en bra idé?


f) Hur vet jag hur mycket jäst jag skall använda, jag vill ju inte att jästen skall ge bismak.


Det framgår av jästens instruktioner hur mycket den räcker för. Men för mycket jäst sätter inte smak på brygden, mycket jäst gör bara att jäsningen kommer igång fortare. Ett paket brukar vara för 25-30 liter tror jag, men det är inga problem att använda samma mängd jäst till 5 liter (men det är lite slöseri:).

g) Hur mycket socker skall man tillsätta per liter för att få lagom kolsyra i buteljen?


Jag minns inte på rak arm, sök i forumet på "flaskjäsning". Det rör sig om runt 8-10 gram per liter har jag för mig, men som sagt var, sök rätt på de trådar som finns som diskuterar det (det finns t.o.m. en med videofilm).

h) Är det fördel eller nackdel att ha ”grumlig” äpplemust?


Jag tror det är fördel. Det ger mer smak och det grumliga är fruktkött som innehåller protein som jästen behöver för att föröka sig.

i) Hur är det med skum/pulp från råsaftcentrifug


Råsaftcentrifug fungerar såvitt jag förstått inte bra.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av dan610324 »

allt bös sjunker till botten under och efter jäsningen

när du är 100 på att det slutat jäsa så låter du det stå ett tag innan du häver om det första gången
sen låter du det stå så länge som möjligt innan du häver om det igen , min cider stog nog ca 7 mån
ju längre ju mindre bottensats
därefter flaskar du cidern och låter den kolsyrejäsa i rumstemp 4-5 veckor
sen ner l källarn , ju längre ju bättre
sen har du en torr fransk cider

min cider från 2011 som du länkade till kommer jag inte att smaka fösta flaskan av förrän sommaren 2013
kvalitet tar tid , LÅNG tid

men det beror ju på vilka krav på kvalitet du har

MEN BÖRJA MED ATT LÄSA SÅ MYCKET DU ORKAR OCH LITE TILL OM CIDER TILLVERKNING

kunskap är en lätt börda
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

Stort tack för alla svar, och tack för länken till vinboken. Det blir kvällslektyr i veckan (hur stor är skullnaden på att brygga vin och cider? Är det mest råvara och stryka som skiljer, eller är det mer än så?)

Trots dom ganska enkla frågorna har jag faktiskt läst en del, men som sagt upplever jag att många recept utgår från att man så snabbt och enkelt som möjligt vill ha något så starkt som möjligt. Min ambition är som ni kanske förstår snarare kvalitet, och att kunna upprepa och förbättra processen varje år.

@dan610324--> för att vara på säkra sidan: Låter du alltså cidern stå i jäshinkar, i rumstemperatur 7 månader efter att du tappat om? Det är betydligt längre än jag skulle gissat, räcker 5% alkohol för att hålla bakterier, svampar etc borta så länge, eller är det ett bättre förslutet kärm kan använder här?

Bilder kommer narturligtvis när jag startar. Då mina äpplen inte är redo i trädgården än kanske jag tjuv-startar med köpe-must. Som sagt, bilder kommer när det är dags.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av dan610324 »

helt korrekt , fast den står i dunk å inte hink men det tror jag har mindre betydelse
har faktiskt haft en cider med så lågt startvärde som 43 öx grader men den stog bara i 4 mån efter omhävning .
men då brukar mitt få stå ca 1 mån efter avslutad jäsning innan jag häver om det första gången .
den här satsen som du länkade till är det absolut starkaste jag någonsin gjort , musten låg på ca 60 - 61 öx grader så med kolsyrejäsningen på 12 gram socker per liter så hamnar den på 9% alkohol .
har aldrig i mitt liv fått en så otroligt söt must tidigare , mesta före den här har jag för mig var 57 öx grader
men frukten till den här cidern plockades den 31 nov eller 1 dec förra året
så då har sockerhalten verkligen hunnit utvecklas till det yttersta
men den kanske blir väl alkoholstark , det får framtiden utvisa .
men samma här som med vin , högre alkoholhalt kräver mycket längre lagring för att bli bra så det kanske är för tidigt att dricka den här nästa sommar , men i så fall får den stå ytterligare ett år det är inga problem .
jag har så mycket annat att plocka av
:lol:

i vanliga fall brukar min must hamna på ca 47 - 50 öx grader ett normalår .
men ett litet tips är att du löser upp 50 gram socker till 25 liter cider och pyttsar i efter första omhävningen , då får du ytterligare en liten kolsyre produktion som ligger och skyddar cidern medans den står och klarnar några månader .

skillnaden mellan ett äppelvin och en cider är igentligen inget annat än att det tillsätts socker till musten för att få upp alkoholhalten
åtminstone i mina must baserade äppelviner
samt att ett 18 %igt vin kräver ytterligare 2 års längre lagring än en normal cider innan det är på topp .
lagringstid och alkoholstyrka går hand i hand
rialtobron
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons aug 01, 2012 9:32

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av rialtobron »

Det föreslås att man tillsätter en mängd socker (tex 10 g/l) för flaskjäsning och att brygden ska ha jäst klart. Förutsätter det också att oechsle ligger på noll eller under? Om oechsle är tex 4 när brygden jäst klart, behöver man inte tillsätta socker då? OM man tillsätter socker trots att oechsle överstiger noll, då kommer jästen att äta mer än de tillsatta 12 grammen och man riskerar sprängning? I såna fall förstår jag inte hur man ska kunna få en söt cider med kolsyrejäsning.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av dan610324 »

man kan inte få en söt cider som är kolsyrejäst
om man inte sötar med något syntetiskt sötningsmedel eller laktos

jag brukar tillsätta lite sött vin i glaset innan jag häller i cidern för att få upp sötman lite grann
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

så var jag igång.

jag orkade inte vänta på att ala äpplen i trädgården skulle mogna utan började med köpejuice.

Om 2-3 veckor blir det till att åka till musteri och sätta en sats på must från mina egna äpplen.

Nedan är satt på:

12L äpplemust (färskpressad, pastoriserad, ej från koncentrar) från LIDL
8L ECO äpplemust från Willys (färskpressad, pastoriserad, ej från koncentrar)

Båda har 10,5% socker
Bild

Detta är sedan lagt i jäskar och jag har tillsatt engelsk ciderjäst enligt bild.
Bild

Hela altet står i ett mörkt inomhusförråd där det är rumstemperatur:
Bild


mer bilder kommer när jag det börjar jäsa, eller när jag sätter min egen sats (med champangejäst)


Några kommentarer?
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

Hur snabbt kan jag räkna med att jäsning kommer igång?

Det har nu gått 36h ut att jag sett något. Hur ofta bör det bubbla såhär i startfasen, och när skall jag börja fundera på om något är fel?
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

Dags för en uppdatering, och ytterligare frågor. Jag vet att det varit lång tid mellan omtappning och att de sedan fått stå länge (drygt 6 månader) men nu skall det iaf tappas.

För att friska upp minnet har jag alltså satt två satser:

Sats 1:

20L färskpressad köpe-juice (majoriteten från Lidl)
Engelsk torr cider-jäst
Satt: 2 okt 2012
Omtapp: 21 okt 2012

Sats 2:

Cirka 20L egenmustad äpplejuice från trädgårdens äpplen
fransk flytande champangejäst
Satt: 21 okt 2012
Omtapp: 13 feb 2013


Fråga 1)
Båda satserna har en god smak, men väl mild. Finns något tips för att öka äpplesmaken i brygden? Skulle jag till exempel kunna kolsyrejäsa med koncntrerade äpplejuice istället för socker?

Fråga 2:
Hur ålderstålig jästen är. Båda satserna sattes ju för runt 6 månader sedan. Då köpe-jicen hade 10,5% socker, och hemma-äpplena sannolikt ungefär sama utgår jag från att jästen fått slut på bränsle och inte dött av alkoholhalten. Kan jag vara säker på att det finns jäst, eller kan jag prova på något sätt?


Bilder komer i eftermiddag
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Re: Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

Här kommer lite bilder som utlovat.

Från omtapp i februari:

Båda hinkarna (som ni ser en helt steril miljö (allt är narturligtvis diskat etc, men garaget är enda stället där jag har enkl tillgång till golbrunn om det skulle ske en olycka)
Bild

Ner i ren hink

Bild

bottensatsen

Bild



Imorgon tappar jag en flaska av varje sort, en sötad med konc äpplejuice, och en sötad med socker.

Jaglåter detta sedan stå en vecka för att reda ut

1) Lever jästen
2) Blir resultatet bättre eller sämre med socker respkonc äpplejuice


jag är fortfarande intresserad om någonhar tips på om man kan göra något för att få cidern fylligare? Nuvarande smak är god, men mild. Jag hade velat ha mer äpplemsak.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster