Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Utrustning och teknik.
tobohl
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 10, 2012 16:48

Hjälp för att min första ciderbryggnin skall bli grym

Inlägg av tobohl »

Hej

Det är dags för mig att göra cider för första gången. Jag är nybörjare när det kommer till hemmabryggning, detta är mitt första försök alla kategorier. Jag har surfat efter recept och instruktioner, men inte hittat något som svarade på alla mina frågor. De flesta recept är för oprecisa för mina mål och jag hoppas därför ni kan hjälpa mig.

Mina mål med cidergörandet är enligt följande:

• Jag vill göra en smakrik och torr fransk cider. Så lite sötma som möjligt.
• Målsättning är 5-6% alkohol, starkare är ok, men inte optimalt
• Skall vara lagringsbar
• Jag vill göra om allt nästa år och förbättra precessen varför jag vill ha så god ordning som möjligt och bra koll på söma, jäsning etc.
• Slutresultatet får gärna se ut som denna tråd: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17314


Jag kommer sätta två satser, en på min egen äpplemust från trädgrden, en på köpt must. Det jag använder är jäshinkar i plast enligt bild: http://www.pgw.se/images/t140.jpg

Processen kommer se ut enligt följande: Som ni ser längre ner har jag en hel massa följdfrågor, jag hoppas ni kan hjälpa mig:

1) Äpplemust och jäst blandas i jäskar som försluts (http://www.pgw.se/images/t140.jpg)
2) Ställs i rumstemperatur, vänta.
3) Häll över i ny behållare, kasta bottensats