Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Utrustning och teknik.
andreassofus
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis apr 17, 2012 18:46
Ort: töcksfors
Kontakt:

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av andreassofus »

japp det var en bra idé med petflaskan, det ska jag absolut göra.

angående bottensatsen så vet jag det, jag brygger ju öl också (american pale ale) och det blir ju en del bottensats.

dessutom finns det ingenting som är gott att dricka på flaska förutom coca cola kanske :)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av dan610324 »

iskall sockerdricka en het sommardag efter att man klippt gräset :lol:
som nu till exempel
andreassofus
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis apr 17, 2012 18:46
Ort: töcksfors
Kontakt:

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av andreassofus »

hehe ja det vore väl det då kanske :)
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av xaybiz »

jäshinken skrev:Jag tror att det blir väldigt sött om du blandar 1+2 det är ju mycket sötningsmedel i lättdryck som inte jäser bort. Med 1,2 kg socker till 22liter totalt hamnar brygden på runt 6% före kolsyrejäsning, jag kolsyrejäste med 11 g per liter, omgivningen gillar bubblor så alkohol nivån ökar ju något till.

Jag har inte använt varken jässtopp eller klarningsmedel, den klarnade otroligt fort. Plus att om du tillsätter jässtopp så blir det svårt att kolsyrejäsa. Jag har använt mig av PET flaskor, hittills har ingen expolderat, varken av denna eller tidigare mer konventionella cidrar. Brygden jäser ut ganska fort och låter du den stå ca 30 dagar från det du satte den så är den nästan kristall klar, jag lät den stå ca 14 dagar till innan jag tillsatte sockerlösning för kolsyrejäsning.

Jag har för mig att jag på Coop, ÖB, och Ica Maxi sett att man säljer dunk korkar med gummi genomföring för jäsrör. Tror inte det var speciellt dyrt och betydligt enklare att få en bra tätning mellan kork och jäsrör.

Jag drog igång en nu i veckan med päron som bas och kiviks blåbär/lime skall bli spännande att se hur den blir.
Hmm undrar hur du får alkoholhalten till 6%?? när jag räknar på det så får du 166g socker från lättdrycken och sen tillsätter du 1200g.

1366 / 22 = 62g per liter

62 / 17 = ca 3,6% innan kolsyrejäsning för din sats

***************************************************

17 * 22 * 6 = 2244g socker totalt för att få 6% alkoholhalt.

Eller är det jag som är ute och cyklar här?

Mvh
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av xaybiz »

xaybiz skrev:
jäshinken skrev:Jag tror att det blir väldigt sött om du blandar 1+2 det är ju mycket sötningsmedel i lättdryck som inte jäser bort. Med 1,2 kg socker till 22liter totalt hamnar brygden på runt 6% före kolsyrejäsning, jag kolsyrejäste med 11 g per liter, omgivningen gillar bubblor så alkohol nivån ökar ju något till.

Jag har inte använt varken jässtopp eller klarningsmedel, den klarnade otroligt fort. Plus att om du tillsätter jässtopp så blir det svårt att kolsyrejäsa. Jag har använt mig av PET flaskor, hittills har ingen expolderat, varken av denna eller tidigare mer konventionella cidrar. Brygden jäser ut ganska fort och låter du den stå ca 30 dagar från det du satte den så är den nästan kristall klar, jag lät den stå ca 14 dagar till innan jag tillsatte sockerlösning för kolsyrejäsning.

Jag har för mig att jag på Coop, ÖB, och Ica Maxi sett att man säljer dunk korkar med gummi genomföring för jäsrör. Tror inte det var speciellt dyrt och betydligt enklare att få en bra tätning mellan kork och jäsrör.

Jag drog igång en nu i veckan med päron som bas och kiviks blåbär/lime skall bli spännande att se hur den blir.
Hmm undrar hur du får alkoholhalten till 6%?? när jag räknar på det så får du 166g socker från lättdrycken och sen tillsätter du 1200g.

1366 / 22 = 62g per liter

62 / 17 = ca 3,6% innan kolsyrejäsning för din sats

***************************************************

17 * 22 * 6 = 2244g socker totalt för att få 6% alkoholhalt.

Eller är det jag som är ute och cyklar här?

Mvh
Hej igen.

Ingen som kan svara på detta?

Anledningen till att jag är lite ivrig är för att om mina uträkningar ovan är fel så har jag gjort fel på alla mina projekt hittills och det är inte så skoj haha.

Det står t ex 3g sockerarter per 100g på icas lättdryck äpple. Om man antar att de 2dl väger 200g så blir det ju 6g socker per förpackning

Citron = 2g socker/100g

Fläder = 3,5g socker/100g

Eftersom det inte står innehåll per utspädd dryck, så är det ju 100g koncentrat man räknar på

Mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av latmasken »

Normalt för koncentrat så anges näringsinnehållet per 100 g (1 dl) färdig dryck, men utan att se paketet är det svårt att svara på.
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av xaybiz »

latmasken skrev:Normalt för koncentrat så anges näringsinnehållet per 100 g (1 dl) färdig dryck, men utan att se paketet är det svårt att svara på.
Okej, nu är jag inte säker, så ta det jag skriver med en nypa salt. Men jag är 85% säker att man ska skriva "innehåll av 100g färdig dryck". Står inte detta så är det enbart koncentratet som gäller. Men jag kan som sagt ha fel

https://www.icamobilialund24.se/pc-1868 ... atid%3D366

länkar en bild på den

Mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av latmasken »

Vitsen med att ange näringsinnehållet är ju att konsumenten skall veta vad man får i sig. Konsumenten dricker ju färdig dryck, då ska man ju inte behöva räkna en massa huvudräkning för att komma fram till rätt siffror?

Men ett enkelt sätt att komma fram till vad som är rimligt är ju att jämföra med några drycker i butiken.

Ännu enklare är väl att maila till ICAs kundtjänst.
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av xaybiz »

latmasken skrev:Vitsen med att ange näringsinnehållet är ju att konsumenten skall veta vad man får i sig. Konsumenten dricker ju färdig dryck, då ska man ju inte behöva räkna en massa huvudräkning för att komma fram till rätt siffror?

Men ett enkelt sätt att komma fram till vad som är rimligt är ju att jämföra med några drycker i butiken.

Ännu enklare är väl att maila till ICAs kundtjänst.
Hehe ja du har rätt. Nu ska ju inte jag göra någon alkoläsk så vad som finns i ica:s lättdryck intresserar mig inte egentligen.

Jag var mer intresserad så att jag inte räknar/räknat fel.

Mvh
Användarvisningsbild
Daddy
Finjäsare
Inlägg: 64
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:07
Utrustning: Bielmaier rostfri
Ort: Grängesberg

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av Daddy »

Så här blev det.

Bild

Helt ok med tanke på den ringa arbetsinsatsen.
Knallhårt kolsyrat och ordentligt kyld så är den helt godkänd.
Jäste den på ett överblivet paket av coopers öljäst från en ölsats :oops:

Helt klart värd att testa.
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av xaybiz »

Daddy skrev:Så här blev det.

Bild

Helt ok med tanke på den ringa arbetsinsatsen.
Knallhårt kolsyrat och ordentligt kyld så är den helt godkänd.
Jäste den på ett överblivet paket av coopers öljäst från en ölsats :oops:

Helt klart värd att testa.
Vilka smaker körde du på?

Funderar faktiskt på att prova en sådan här cider om några månader när jag får en jäshink ledig.

Fast då provar jag nog Garant kaktus/lime 2dl koncentrat. blir 90g socker per liter om man späder 1+3 (utan tillsatt socker). Dock får man söta den med sötningsmedel när den är klar.
Användarvisningsbild
Daddy
Finjäsare
Inlägg: 64
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:07
Utrustning: Bielmaier rostfri
Ort: Grängesberg

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av Daddy »

Jag körde enbart päronsmak.
Som sagt, liten arbetsinsats och inga stora pengar heller om man nu inte skulle tycka om det.
Tycker du ska testa.
Puttzog
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 03, 2012 9:18
Ort: Stockholm

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av Puttzog »

Satte samma recept som op för snart en vecka sen men mätte sg I dag och det låg bara på 30 ( og va 45) ska jag Pitcha ny jäst eller ha i jästnäring? Eller bara låta det va?
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av Calogero »

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.

Innehållsförteckningen anger kolhydrater per 100 ml utspädd dryck. Den outspädda drycken innehåller ca 9 procent tillsatt socker.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!
Ha en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning

ICA Kundkontakt
Carina Svensson
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
Borst
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 22, 2013 13:07

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av Borst »

Problem!

Gjorde en sats på detta recept. Ändrade dock lite. Slängde i 20 päron, 10 citron plus ca 300 gram färsk ingefära. Detta jäste ut och smakar nu väldigt bra, ingefäran har satt en fin prägel på det hela.
Jästen som användes var Ciderjäst (Vintner's Choice 4766 Activator)

Nu till problemet:

Jag gjorde en sockerlag på 9 g/L blandade i det och flaskade. Nu har det gått ca 3 veckor och det har knappt bildats någon kolsyra alls. Flaskorna har stått på samma ställe med samma temperatur som jäshinken stod.

Vad kan detta bero på? Kan jag göra något i efterhand? Det smakar ju visserligen bra men jag var inte ute efter att göra lyxsaft.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst