Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av latmasken »

Sockret har en volym också, så volymen blir större, så det stämmer inte helt.

Problemet här är att vi pratar om volymprocent, fast det är mycket enklare att räkna på viktprocent.


Grejen är att jästen omvandlar x gram socker till y gram etanol (det är ren kemi, atomerna i en viss mängd sockermolekyler räcker till en viss mängd etanolmolekyler).

Eftersom det är över 20 år sen jag läste kemi i plugget har jag inte hundra koll på exakta formlerna, men man kan ju läsa på wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fermenteri ... ns_biokemi

Det innebär att 1 mol glukos blir 2 mol etanol och 2 mol koldioxid.

1 mol glukos väger 180,156 gram, 1 mol etanol väger 46,069 gram.

Det innebär att 17 gram glukos blir 4,35 gram etanol (46,069/180,156 gram etanol per gram glukos).

Nu är ju strösocker inte ren glukos, så man får ju räkna om lite på den biten också. Det var mest principen jag tänkte visa.
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av alobergsli »

alltså det där är ju överkurs så det visslar om det, är väl ingen hemmabryggare som sätter sig ner och räknar på mol.

Man är väl mest intresserad av hur mycket alkohol det kan tänkas vara, inget exakt.
andersr
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön dec 12, 2010 14:52

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av andersr »

ja det är yrseln man är ute efter :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av latmasken »

Jag försökte bara förklara hur man har kommit fram till den där siffran att 17 gram socker per liter ger 1% alkohol.

Men som sagt var, tillsätter du 1 kg socker så ökar du också volymen med 0,63 liter.

Så om du har 10 liter mäsk och tillsätter 1 kg socker så är det 10,63 liter mäsk efter det.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av dan610324 »

har för mig att ca hälfren av den volymökningen avgår som kolsyra dock
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av Kabben »

Det kan nog stämma bra, jag ser det på senaste ölbryggningen, lite drygt 20 liter i kärlet, men 19 finns kvar nu...

Änglarnas andel...
jäshinken
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jan 24, 2012 10:09

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av jäshinken »

Har nu provsmakat bägge varianterna, päron/fläder är nog den klart bästa även om blåbär/lime/päron är bra. Nästa vända blir det nog med lite självplockade bär, hallon,jordgubbar,blåbär. Får se.
andersr
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön dec 12, 2010 14:52

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av andersr »

mätte FG idag.. 1.000 om det är möjligt. Borde bli

(41-16)+(30-0)/7.36

7,47 %

nu ska man bara försöka söta den utan att det jäser. kanske men sån där FUN Light saft, aka aspartam
jäshinken
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jan 24, 2012 10:09

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av jäshinken »

Jag bröt upp en väl kyld flaska av flädern idag i solen satte mig i lä för den kalla nordvästliga vinden och det smakade fantastiskt bra.
andreassofus
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis apr 17, 2012 18:46
Ort: töcksfors
Kontakt:

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av andreassofus »

hej alla glada bryggare :)
längesen jag var här inne nu. har varit sommar och sol och semester och massa annat så man inte har suttit framför datorn hela tiden.

för nästan 2,5 månader sen så gjorde jag ju sån här cider och faktiskt så står den fortfarande orörd i sitt jäskärl. så nu har jag några frågor.

#1 kan det vara så att den har stått för länge så att den har blivit dålig eller så?

#2 finns det verkligen kvar någon jäst till kolsyrejäsningen efter så här lång tid, eller ska jag tillsätta mer jäst?

#3 angående kolsyrejäsningen, hur mycket sockr brukar vara lagom till cider? man vill ju ha ganska kolsyrat när det gäller cider.
funkar det att lägga i 2-3 sockerbitar i varje flaska? det hade ju varit smidigt med sockerbitar.

/andreas
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av dan610324 »

pratar du 33 cl flaskor eller vadå ??

3 bitar i en 33a vill då inte jag vara i närheten av , det blir över 32 gram per liter .

RISKEN ÄR ÖVEHÄNGANDE ATT DU FÅR FLASKBOMBER DÅ SOM KOMMER ATT EXPLODERA UNDER JÄSNINGENS GÅNG .

har för mig att en sockerbit är 3,6 gram

men varför krångla med sockerbitar när det är så mycket enklare med vanligt strösocker ??
om du vill ha mycket kolsyra så är max 12 gram per liter vettigt , mer än så är inte lämpligt . även med 12 gram måste du ha drycken inihelvete väl kyld innan du öppnar om du vill ha nått kvar i flaskan .
men vill man ha lite så kan man gå ända ner till 4-5 gram per liter

låt oss säga att du vill ha 12 gr per liter och du har 20 liter cider , tappa om cidern så du får bort all bottensats och tillsätt 240 gram socker , se till att allt socker löser sig till 100% i vätskan , flaska cidern direkt och på med kapsyler .
låt stå i värmen i 3-4 veckor innan du ställer ner det i källaren för lagring , den blir bara godare och godare .

det är helt klart smidigaste sättet att göra det på .

men för att veta om du har levande jäst kvar i vätskan så kan du testa med en 33 cl pet flaska och 4 gram socker i den , väg upp 4 gram och ha i flaskan .
fyll upp med cider ända upp till ringen under gängorna .
ruska och lät stå , kläm på den så känner du om den hårdnar eller inte , men det kan ta tid att få jästen att börja arbeta igen .
öppna inte och släpp ut nå kolsyra , låt den vara tills flaskan är stenhård och ytterligare 2 veckor .
sen ställer du in den i kylen försiktigt så du inte rubbar bottensatsen som hunnit sätta sig skapligt på de 2 veckorna , ta ut den efter ett dygn och skruva av hatten försiktigt :lol: jag lovar att det är fart på kolsyran med 12 gram per liter

om man vill kan man lösa 1 kryddmått med jäst och 2 kryddmått näring i 1 dl vatten och tillsätta till de 20 litrarna samtidigt med sockret om det skulle vara dålig fart på jästen .
men efter så pass kort tid i en så pass relativt sett svag alkohollösning så tror jag inte att det behövs , men jag brukar göra det i alla fall för att vara säker .
andreassofus
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis apr 17, 2012 18:46
Ort: töcksfors
Kontakt:

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av andreassofus »

japp det är 33cl flaskor så det kanske blir lite mycket med 3 sockerbitar i varje :P

kan ta vanligt strösocker istället. kan ju ta 8-9g/liter för att va på säkra sidan :)

men angående det med att se om det finns levande jäst kvar så tycker jag det lät väldigt krångligt.. hålla på i flera veckor för att se om det finns jäst kvar. efter dom veckorna kanske det sista av jästen dött så även om det jäser i den "provflaskan" så kanske det hinner försvinna mer jäst när jag ska börja kolsyrejäsa dom andra..

finnd et inget lättare sätt? eller är det ingen som vet om det brukar funka efter 2,5 månader.

eller så chansar jag bara på att det funkar.. men det kommer ju säkert va trögt men hur lång tid borde det ta i så fall innan det börjar bli kolsyra?

kan man inte bara strö i väldigt välsigt lite jäst i varje flaska samtidigt som man häller i sockerlösningen?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av dan610324 »

varför envisas du med att hålla på och pyttsa i varje flaska separat ??
det är bara krångligt och du får aldrig lika mycket i varje flaska
lös allt i den totala mångden cider istället om du vill få samma sak i alla flaskorna .

det var ju det jag skrev i förra inlägget att det finns med 99,99% säkerhet levande jäst i din cider

givetvis tar det inte flera veckor att konstatera om det är liv i jästen eller inte
skulle gissa att flaskan blir hård efter ca 5 dagar om du ruskar den dagligen
då vet du ju att jästen lever så fort flaskan hårdnar, resten var bara för att låta jästen sedimentera innan du öppnar så du slipper dricka jästen
andreassofus
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis apr 17, 2012 18:46
Ort: töcksfors
Kontakt:

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av andreassofus »

ok nej jag behöver inte hälla i dom separata flaskorna. jag kan hälla över i en annan behållare och blanda allt där. då får jag ju mätt också exakt hur mycket det är så blandningen blir rätt.

men då gör jag så att jag chansar på att det är jäst kvar, sen häller jag i 9g/l socker och sen får det stå och kolsyrejäsa i garderoben i några veckor.

tack för hjälpen :)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Ica lättdrycks (cider) alkoläsk

Inlägg av dan610324 »

kör en 33 cl pet åxå att ha som "kläm" referens
så du kan känna att det händer något och när det händer så du får ett tidsperspektiv på när själva kolsyreproduktionen är klar .

men kom ihåg att sån här cider måste drickas ur glas om du inte vill skita fan efter du druckit några eftersom du har en bra skvätt jäst på botten av flaskan som virvlar upp satan så lätt

därför lagrar jag all min cider ca 1 år på flaska så att jästen ska hinna bli så hård som möjligt
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster