Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första cidern

Utrustning och teknik.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Vad det är för sort vet jag inte, det är två sorter faktiskt, röda och gula, dom är relativt sura i smaken faktiskt, men inte så sura att man inte kan äta dom.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Aj då, varit på semester en vecka och då jag kom tllbaka är det något på toppen i varje flaska:
2m6a4nl.jpg
Är det hinnjäst? Öppnade och smakade en flaska och det var surt i smaken.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Första cidern

Inlägg av dan610324 »

tycker att det ser normalt ut
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Hmm, verkligen? Trodde inte det skulle vara något alls på ytan. Såg lite ut som mögel tyckte jag och även någonting som var över hela ytan som jag inte lyckades fotografera. Kanske jag bara är paranoid.
Senast redigerad av Dennis, redigerad totalt 1 gång.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Första cidern

Inlägg av dan610324 »

jag ser då bara lite kolsyrebubblor
givetvis är det surt , vad trodde du att det skulle smaka då ??
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Det som är blandat med bubblor är faktiskt en samling med solida partiklar som flyter på toppen.

Vad jag sen menade är att det smakade surt, tycker inte någon cider jag nånsin köpt smakat precis sådär sur, men vad vet jag hur det ska smaka. Men kanske det då är något som går över allt eftersom cidern får åldras.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Försökte mig på en ny bild med en annan flaska, borde synas lite bättre:
29yqels.jpg
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Första cidern

Inlägg av dan610324 »

kan vara intorkade jästpartiklar från bubblor som torkat och spruckit .
men du har rätt , där ser man att det är någonting i alla fall .

vilka cidersorter har du druckit som du jämför med ??
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Diverse sorter man hittar i snabbköpet bara, eller vad nu som kan finnas på kran i krogen. Dom brukar nog vara sura, men det finns andra smaker och lite sötma också. Tyckte denna smakade bara surt, och alkohol. Men som sagt den har bara stått i lite mer än en vecka och den riktiga smaken är väl långt borta ännu.

Nåja blir väl bara att köra på och se vad jag tycker om den i slutändan.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Första cidern

Inlägg av dan610324 »

läs lite mer här på forumet och börja med att lära dig skillnaden mellan cider och alkoläsk .
det du refererar till är alkoläsk .
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Ja det är väl det jag druckit då, har aldrig smakat nån annan sort av cider.

Innan jag tappade på flaska påminnde det ju starkt om vin i smak och lukt. Och det lär visst vara helt korrekt.
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Re: Första cidern

Inlägg av Yoji »

Dennis skrev: Innan jag tappade på flaska påminnde det ju starkt om vin i smak och lukt. Och det lär visst vara helt korrekt.
är ju inte någon större skillnad på äkta cider och vin. alkoholstyrkan och om det är kolsyrejäst eller inte. dels med strävhet och sötma men det går ju alltid att ordna efter tycke.
Peace!
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Den här cidern har nu stått i en mörk garderob ganska länge och jag finner inte smaken tilltalande ännu, det är nån konstig smak i det, som en sorts överdriven stark alkohol smak eller dylikt, vet inte hur man ska specifiera det.

Jag tänker nu fortsätta lagra den och se vad som händer, jag undrar dock, måste den lagras i rumstemperatur efter all denna tid eller går det att lägga den i något kallare utrymme? Har ett stort kyllager där jag bor, för potatis och sånt, skulle den kunna stå där hädanefter eller ska det vara rumstemp tills den är mogen?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Första cidern

Inlägg av dan610324 »

gå in på bolaget och köp en riktig cider , ingen alkoläsk utan en Ä K T A cider så du har en referens
om det är alkoläsk typ kopparbergs du refererar till så ska du inte göra cider för det finns inga likheter mellan dom .

"stått mörk länge" ??? allt är ju relativt .

min cider påbörjades i november nån gång och den har inte påbörjat kolsyrejäsningen än , det kommer att bli någon gång under sommaren .
då får den stå uppe i värmen ca 4 veckor sen åker den ner i källaren i 1,5 år innan det är dags att dricka den
så våren 2014 är det dags att provsmaka det som startades senhösten 2011

men börja med att lära dig skillnaden mellan cider och alkoläsk , de flesta blir besvikna när dom gör sin första cider för den smakar inte som deras "cider" brukar göra . tacka fan för det när dom inte druckit cider tidigare utan enbart alkoläsk .

placera cidern svalt när du lagrar den, det mår den bara bra av .
personligen tycker jag att cidern blir trevligare när man kolsyrejäser den

men vad är då cider igentligen ?? jo ett svagt äppelvin
kolsyrat eller stilla är ju upp till var och en hur man vill ha det
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Cidern är kolsyrejäst och det skummar friskt i glaset då man öppnar den.

Jag har inget emot att det inte är sött såsom en alkoläsk, men det är nog nån smak med där som jag inte gillar och som man inte återfinner i vin heller, jag tyckte den här "tonen" hade avtagit lite sedan mars så jag hoppas den sticker helt.

Men om den nu får stå kallt så lägger jag den i kylförrådet några år och kollar igen vid jul.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst