Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första cidern

Utrustning och teknik.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Jahapp hur ska man börja... Nå iaf jag är från Finland och i lördags plockade jag och sambon cirka 70kg äpplen från hennes mammas träd, idag så hade vi det till ett "musteri" och fick cirka 35 liter must utav det.

25 liter har jag nu lagt i ett nytt (och rengjort) jäskärl tillsammans med vinjäst... Från vad jag läst online så verkade det rekommenderas, fast här verkar folk rekommendera öljäst istället. Får se hur det blir.

Lade socker enligt siffran 12g per liter (något annat jag läst mig till), men jag måste väl se med en jäsmätare sen eller vad det nu var för att vara hundra på hur mycket det ska vara?

Det blev allt lite i sista minuten för han som gjorde musten sade vi ska helst sätta igång det ikväll och inte låta jäsning ta fart av sig själv. Så nu blev det så, och här är hela härligheten:
Bild

Jag lade jässtopp i resten av musten som inte användes till cider, för jag vill inte den ska jäsa och saknar tillräckligt stor frys att ha den i, hoppas det nu funkar och jag inte sabbat en 10 liter must!? Pust jag är riktigt slut efter den här dagen!
Magenus
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: tis aug 23, 2011 21:07

Första cidern

Inlägg av Magenus »

Det borde väl funka att värma upp resten till 75 grader i 10 minuter och sedan slå på rena flaskor. Pastörisering? Kanske vet de gamla rävarna mer om detta ;)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Första cidern

Inlägg av dan610324 »

det är ett synnerligen bra sätt att spara drickmust på
ska tydligen utan problem kunna hålla sig i ett helt år eller mer om man gör på det viset
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Kanske jag tar och pastöriserar det då, det verkar nu inte ha jäst något över natten, inget tryck eller lukt av jäsning i dunken. Jag är ganska säker på att jäststoppet tar livet av jäst dock, det innehåller även "vinsvavla" som jag lär förstå har en visst preserverande effekt.


Jäskärlet å andra sidan har lite tryck i sig nu, lite lätt tryck på locket som buktade upp gav ett bubblande ljud från vattenlåset. Har ingen jäsmätare ännu, alla mätarnamn stod på finska i affären och jag var inte hundra på om det var en jästmätare eller ej

Vad är en bra temperatur annars? Just nu står det i ett hörn i vardagsrummet där det är cirka 20-25 grader, det blir ganska sällan upp emot 25 längre nu då vädret är svalare. 22 grader i morse.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Förresten, är detta en bra lösning om jag vill använda patentkork?

http://shop.humle.se/se/art/metallband- ... 0-pack.php
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Jaha nå iaf. nu har det puttrat på i en vecka och det bubblar till nusomdå. Är det nån poäng att öppna och kolla detta innan två månader har gått, eller det har slutat bubbla? Har ju ändå inget att mäta med.
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

Första cidern

Inlägg av Hodja »

öppna inte i onödan
JÄSNING


BULKLAGRAS
Flädervin, Jordgubbsvin, Sommarvin (jordgubb-rabarber), Plommonvin, Sommarbärmix (jordgubb-svarta & röda vinbär), Svenskt rödvin (blåbär-aronia-vinbär-lingon-nypon-äpple), Aroniavin
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Nu har det varit en månad och jag tycker att bubblandet har avtagit, har inte hört något på en vecka nu. Kan ju hände det bubblar då man inte hör. Borde jag göra något för att kontrollera eller ska jag bara fortsätta vänta?

Börjar väl bli dags att föra över snart till nya kärl för klarning, sen buteljering, kanske det kan bli klart till julen.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Flyttade cidern till ett nytt kärl idag, det har nu gått lite över 2 månader sen jag stängde locket. Såhär såg det ut då jag öppnade:
2s6rrcm.jpg
Använder en slang för att flytta det till ett nytt kärl:
Bild

Ser redan finare ut:
Bild

Smaken på det här så påminner om vin, lukten också, föga förvånande då jag använde vinjäst. Det smakade inte alls sött längre så jag gissar sockret tog slut för jästen och det var därför det slutade puttra. Är det nån poäng att försöka lägga i mera socker om jag vill ha mera procent, eller ska jag bara låta det stå och klarna? Kvalité är viktigare än procent nog.

Lite socker blir det väl vid buteljeringen för kolsyrans skull. Hur mycket socker är det som gäller då?
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Första cidern

Inlägg av Yoji »

beror ju på hur hög procenthalt du vill nå. bra att veta vad procenten ligger på så den inte är för "hög" så om du tippar i mer socker så dör jästen av alkoholförgiftning istället och så blir det för sött. vad jag vet så blir väll kvalitet lika bra med låg respektive hög alkoholhalt. det är tiden under lagring som ger kvaliteten.

Kolsyrejäsa: 6-9 g socker per liter. alla kör olika då vad de känner sig trygga med samt vill ha för resultat. viktigt att tänka på är att flaskorna håller trycket samt inte korken/kapsylen flygger utav. så den måste vara försluten bra.

tappade upp min cider på 33 cl flaskor ifrån willys. sådana där läskflaskor i back. hade i 3 gram socker i varje ungefär. bra med mindre flaskor, blir fler och på så sätt kan man öppna en då och då för att smaka. större flaskor så får man lite ångest om det liksom smakar "skit" när man väll öppnat den. visst kan man försluta den igen men men.

Lagra länge och njut ;)
Peace!
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Oj då, det har börjat bubbla igen!? Vad konstigt, vad gör jag då? Låter det jäsa vidare och flyttar en gång till?
Brandgul
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: sön dec 04, 2011 21:20

Första cidern

Inlägg av Brandgul »

Hur hårt satt bottensatsen? Hade du några problem vid om tappning?
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Första cidern

Inlägg av Dennis »

Jag kommer inte längre ihåg hur hårt den satt, jag klottade lite men annars gick omtappningen utan problem.

Lite upptagen med julen så det har inte blivit något utav detta ännu, står och väntar bara. Får semester nu så ska väl tappa på flaska då.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

OK nu har cidern tappats på flaska och förhoppningsvis har allt gått rätt till, men det får man väl veta först mot våren:
wjf4a8.jpg
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Första cidern

Inlägg av MrLeaf »

Såg mycket trevligt ut. Har följt det här projektet och kollat till det lite då och då.
Det såg ut att bli bra i slutändan.
Vet du vad det är för slags äpple du använt och kan du säga något om smaken på dem?
Läste nånstans att ju surare smak desto bättre cideräpple.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster