Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första cidern

Utrustning och teknik.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Länge sen sist, men jag smakade av igen igår och smaken har definitivt förändrats. Fortfarande torr, påminner starkt om champagne i smaken nu. Många av smakerna som jag inte gillade har rundats av eller försvunnit.

Klar förbättring, synd att såpass torra grejer inte är min smak. Gjorde lite "simple syrup" och hällde lite i botten av ett glas dock, sen hällde jag i cidern, perfekt med lite sötma i.

Hur vore det att lägga i laktos om man inte vill ha en torr produkt nästa gång, eller finns det andra metoder för att försäkra lite sötma förblir då man kolsyrejäser?

Använde dextros istället för vanligt socker denna gång, kanske jag ska köra med vanligt socker, för det används visst inte helt upp av jästen har jag läst.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första cidern

Inlägg av latmasken »

Jag har provat att söta med sånt här Stevia och tycker det funkar ok. Flytande är väldigt koncentrerat.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Smakar det inte fejk med Stevia? Har hört det är det nya grejen just nu men har inte smakat det, så jag vet om det iaf.

Här är en bild på cidern iaf:
8474450440_64e01370b6_c.jpg
Och vad jag just satte igång, ett experiment, sommarens äppelmust (pastöriserad) + öljäst, inget extra socker:
8474424646_e6d031275d_c.jpg
Tre flaskor med Kotikalja också.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Första cidern

Inlägg av MR Cooper »

Jag testade stevia i min cider och tyckte att det smakade lite fejk men inte alls lika fejk som andra sötningsmedel.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Hur står det sig emot laktos?
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Första cidern

Inlägg av MR Cooper »

Laktos har inte jag testat men det kanske är någon annan som vet.
Jag har fått för mig att laktos smakar som long life mjölk men det är nog bara nått jag har hittat på själv xD
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Bilden tagen idag, 6 år gammal cider, nånting farligt över det tro? Glömt bort och legat i ett mörkt och kallt förråd i många år:
35301379710_c02856a64f_b.jpg
35301382540_bf692261f6_b.jpg
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Första cidern

Inlägg av AirQ »

Dennis skrev:Bilden tagen idag, 6 år gammal cider, nånting farligt över det tro? Glömt bort och legat i ett mörkt och kallt förråd i många år:
Bild

Bild
Farligt tror jag inte, drickbar är ju frågan :)
Du lär märka rätt fort om du öppnar en om den går att dricka, lär antingen va hur god som helst eller smaka skit

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Första cidern

Inlägg av Dennis »

Luktar som torrt äppelvin, inte illa på något vis som jag kan känna, osäker på smaken, nyss borstat tänderna :) Jag skulle vara intresserad av att frysa det och prova göra applejack, men det är inte lagligt.

e: efter några små smakningar... surt, torrt, påminner om hur det smakade för flera år sen, lite annorlunda kanske.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Första cidern

Inlägg av Öbo »

Vet du hur alkoholstark den blev?

(Kul med gamla trådar som följs upp :thumbup: , så många bara dör ut ...)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster