Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Så här tänker jag göra cider.

Utrustning och teknik.
volvo744
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: sön jul 27, 2008 22:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av volvo744 »

1.Först så tänker jag ta två stycken 5 liters dunkar och fylla dom med 4,5 liter vatten 20 Grader C ( kranvatten eller från duchen?)
2. Hälla i 0,5 liter Bob's jordgubbsdryck i varje dunk och 1/2 kg socker.
3. Låt det bladas riktigt och sen släng in Vinjästen ( hälften av paketet).
4. Skuva igen locket och sätt på ett jäs rör.
5. Låt det jäsa ca 2 veckor.
6. Häll sedan i jäststop och vänta tills det sluta jäsa ( ca 2 dagar räcker)
7. Tappa om så du få bort bottensattsen två gånger.
8. Skaka ur det sista kolsyran som fins
9. Häll i Superklar 24h ( klarningsmedel).
10. tappa om efter 24 timmar.
11. Kolsyresätt cidern med en Sodasteram.

Tror ni att det kommer fungera? Har jag missat något? Bob's dryck är ju söt med jag tror inte att det är socker i den, hur ska jag göra då? Ska jag hälla i mera socker?

Det jag har tänk att använda är 0.5 kg socker + Bobs . Är inte riktigt säker om det 0.5 är mycket p.g.a bobs innehåller socker/sötningsmedel.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av Weinkeller »

Mängden saft har jag läst här på forumet skall vara utspädd till hälften av normalfallet, alltså 1+4 saft späder du 1+2. Så förhållandet saft/vatten får du se över.

Sen är det det vanliga inga konserveringsmedel och sötningsmedel i saften. Det hämmar bla jäsningen.

Sockermängden 0,5kg ger styrkan 5,9% i cidern om det får jäsa ut helt.

Det lär bli kladdigt vid sodastreamern men det kan du leva med antar jag?
/Weinkeller
Användarvisningsbild
starnas
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis mar 18, 2008 14:08

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av starnas »

Kör på det som Weinkeller säger, med spädning 1+2 istället för det rekommenderade 1+4.
Innehåller saften sötningsmedel finns det ju mycket sötma som inte kan jäsas, vilket gör att slutprodukten blir mycket sötare än vad man tänkt sig.

Är det lättdrycks-typ eller koncentrerad saft? Bobs saft på flaska vet jag ju innehåller en del skräp i form av konserveringsmedel och dylikt. Det finns ju ekologisk jordgubbssaft utan tillsatser, men den kan vara så förbånkat dyr...

Förövrigt så kan du ju koka upp en liter vatten och lösa sockret i det (löser sig lättare då), och hälla det över saften i dunken, o sen späda med vatten till önskad mängd och temperatur och i med jästen. Låter i övrigt rätt smaskigt! :D
volvo744
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: sön jul 27, 2008 22:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av volvo744 »

Weinkeller skrev:Mängden saft har jag läst här på forumet skall vara utspädd till hälften av normalfallet, alltså 1+4 saft späder du 1+2. Så förhållandet saft/vatten får du se över.

Sen är det det vanliga inga konserveringsmedel och sötningsmedel i saften. Det hämmar bla jäsningen.

Sockermängden 0,5kg ger styrkan 5,9% i cidern om det får jäsa ut helt.

Det lär bli kladdigt vid sodastreamern men det kan du leva med antar jag?
Joo jag kan leva med Sodascream :lol: Man får vara försiktig.

Okej. Så jag ska ta helften av BoB's recommandations blandning, varför?
Räcker det inte att jag gör ca 9.8 liter saft och sen häller i så det blir 10 liter. För 1 kg socker + 1 liter vatten är inte 2 liter utan ca 1.3 liter, kostigt va :)
Joo jag vet att det innehåller mycket medel i BoB's dryck.
Men om det är 0% socker där i så är det ju bra, för då kan jag t.ex hälla i 0.6 kg socker och få ca 6 %.

Visst jäser bara vinjästen socker, inte sötningsmedel och annat söt?

Visst är 2 veckor för jäsning bra? Jag har en liten vit blank påse som innehåller jäst.

En liter BoB's kan man få ca 5 liter. Det är koncentrerat.
Men om jag jäser ut all socker som finns där. Då kommer den vara lika söt som den var orginal + 6 % alc vol :wink:

Jag tror att jag ska ha mera än 0.5 kg socker, typ 0.6 för en säker önskad 6 %.

Ska jag ha vatten får duschen eller kranvatten? Det är mera syre i duschvatten.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av Weinkeller »

Okej. Så jag ska ta helften av BoB's recommandations blandning, varför?
Vattnet ska minskas till hälften. Tror att smaken blir för platt helt enkelt. Alternativt späder du ut cidern med koncentrerad saft till önskad smak efteråt. Finns en bra tråd om vin på koncentrat där det här förklaras bättre, men jag hittar den inte just nu.
Visst jäser bara vinjästen socker, inte sötningsmedel och annat söt?
Ja, bara sockret.
Visst är 2 veckor för jäsning bra? Jag har en liten vit blank påse som innehåller jäst.
Alltid svårt att sia om. Testa med en Oechslevikt när du tror att det slutat jäsa och mät igen 2dgr efter. Har du samma värde så jäser det inte.
ka jag ha vatten får duschen eller kranvatten? Det är mera syre i duschvatten.
Det har nog ingen betydelse, jag har använt duschslangen till mina satser eftersom det är smidigast.


Ett annat tips som kanske är lite off topic är att göra cider genom att blanda hemgjort vin och vanlig svag köpecider när du skall festa till. Enkelt och gott.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av Odqvist »

Nu kommer jag vara elakt ärlig, och säga att det är ganska schaskigt sätt att brygga på. Min personliga åsikt. Vill du ha kvalité är dessa "färdig juice" recept inte riktigt pålitliga. Har du besämt dig, tänk dock på detta:

1. Bra vatten är A och O. Har du kommunalt vatten, använd inte det! Åk ut till någon med egen brunn som har, enlig dig, "Gott" vatten utan tillsatser eller bismaker. Koka upp allt vatten och låt det svalna till önskad bryggtemperatur innan du startar jäsningen.

2. Bra jäst är minst lika viktigt. Beställ efter en riktigt bra jäst, helst torrjäst, då dessa står sig bäst i transporten. Anpassa valet efter önskad alkoholhalt och smakegenskaper (står på företagens hemsidor, ex Lalvin). Förkultivera alltid jästen, dvs "väck" den med ett glas rent vatten i samma temperatur som musten du ska tillsätta den i, släng i 2 msk socker eller honung och blanda upp. Häll i påsen enligt instruktionerna på påsen och låt jästen "starta", rör om kraftigt det sista och tillsätt.

3. Jästemperaturen är direkt proportionell till resultatet. Högre temperatur ger snabbare jäsning, mer specifika jäst och fruktsmaker, medans lägre temperatur ger friskare, skarpare smak och doft. Tänk på att FÖR hög temperatur "jäser bort" alkoholen, och för låg temperatur tar mycket lång tid. 16-26 grader brukar jag säga är yttersta rekommenderade gränserna. Är du osäker är 21-22 grader mycket pålitligt.

4. Jäsmiljön påverkar också resultatet. Kärlet ska vara rent, lufttätt och ha riktigt jäsrör. Det ska stå mörk (inget solljus), inget vinddrag och INTE direkt på golv. Lägg 2 trästycken under så att kärlet kommer upp en bit från golvet. Tänk på att undvika att arbeta med kärlet öppet i dammiga och/eller fuktiga miljöer, med risk för infektion.

5. Observation. Mät öx-vikt i början och slut. Använd dina sinnen, smak, doft och syn för att följa utvecklingen. Anteckna allt! Annars kan du inte göra om ett lyckat resultat.

6. Jässtopp och klarning. Stressa inte. Släng i jässtopp och låt musten stå orörd i ett dygn. Följ sedan instruktionerna på ditt klarmedel, och låt klarna ordentligt, mörk och så svalt som möjligt (inte under 3 grader).

7. Tappning och lagring. Skaffa riktiga, rena flaskor och bra kork. Filtrera vid behov musten innan tappningen och reglera sockerhalten till ett önskat resultat.

Följer du dessa 7 stegen, samt arbetar med lugn, tålamod och massor av kärlek kan du brygga ett bra vin på vad som helst, sålänge råvarorna är bra. Därför ska tilläggas, håll koll på vad du köper för koncentrat. Färskpressad juice utan tillsatser är annars att föredra.

Lycka till! :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
volvo744
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: sön jul 27, 2008 22:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av volvo744 »

Odqvist skrev:Nu kommer jag vara elakt ärlig, och säga att det är ganska schaskigt sätt att brygga på. Min personliga åsikt. Vill du ha kvalité är dessa "färdig juice" recept inte riktigt pålitliga. Har du besämt dig, tänk dock på detta:

1. Bra vatten är A och O. Har du kommunalt vatten, använd inte det! Åk ut till någon med egen brunn som har, enlig dig, "Gott" vatten utan tillsatser eller bismaker. Koka upp allt vatten och låt det svalna till önskad bryggtemperatur innan du startar jäsningen.

2. Bra jäst är minst lika viktigt. Beställ efter en riktigt bra jäst, helst torrjäst, då dessa står sig bäst i transporten. Anpassa valet efter önskad alkoholhalt och smakegenskaper (står på företagens hemsidor, ex Lalvin). Förkultivera alltid jästen, dvs "väck" den med ett glas rent vatten i samma temperatur som musten du ska tillsätta den i, släng i 2 msk socker eller honung och blanda upp. Häll i påsen enligt instruktionerna på påsen och låt jästen "starta", rör om kraftigt det sista och tillsätt.

3. Jästemperaturen är direkt proportionell till resultatet. Högre temperatur ger snabbare jäsning, mer specifika jäst och fruktsmaker, medans lägre temperatur ger friskare, skarpare smak och doft. Tänk på att FÖR hög temperatur "jäser bort" alkoholen, och för låg temperatur tar mycket lång tid. 16-26 grader brukar jag säga är yttersta rekommenderade gränserna. Är du osäker är 21-22 grader mycket pålitligt.

4. Jäsmiljön påverkar också resultatet. Kärlet ska vara rent, lufttätt och ha riktigt jäsrör. Det ska stå mörk (inget solljus), inget vinddrag och INTE direkt på golv. Lägg 2 trästycken under så att kärlet kommer upp en bit från golvet. Tänk på att undvika att arbeta med kärlet öppet i dammiga och/eller fuktiga miljöer, med risk för infektion.

5. Observation. Mät öx-vikt i början och slut. Använd dina sinnen, smak, doft och syn för att följa utvecklingen. Anteckna allt! Annars kan du inte göra om ett lyckat resultat.

6. Jässtopp och klarning. Stressa inte. Släng i jässtopp och låt musten stå orörd i ett dygn. Följ sedan instruktionerna på ditt klarmedel, och låt klarna ordentligt, mörk och så svalt som möjligt (inte under 3 grader).

7. Tappning och lagring. Skaffa riktiga, rena flaskor och bra kork. Filtrera vid behov musten innan tappningen och reglera sockerhalten till ett önskat resultat.

Följer du dessa 7 stegen, samt arbetar med lugn, tålamod och massor av kärlek kan du brygga ett bra vin på vad som helst, sålänge råvarorna är bra. Därför ska tilläggas, håll koll på vad du köper för koncentrat. Färskpressad juice utan tillsatser är annars att föredra.

Lycka till! :)
Du kan mycket :D

1. Jag har kommunalt vatten, men jag tycker att smakar friskt och rent.

2. Jag kör med torr jäst. Det är en variant som kostar 22 kr som ger 20-25 liter. påsen är vit och kom inte med nåton instruktionspapper, men jag följer dina råd :wink: Om jag förstår dej rätt så ska jag ta ett glas med vatten (20 C) och tillsätta 2 msk socker och sen hälften av jästen. Jag ska bara brygga 10 liter. Jag kan ha flastfolie över glaset medans jästen startar.

3. Jag har ett perfekt ställe där det är mörkt och runt 20 C. Det är inne i ett skåp.

4. Miljön är bra. Men jag ska skaffa riktiga jäsrör och en OE-mätare

5. jag brukar inte anteckna men jag ska börja med det.

6. Jag har jäststop som kostar 9 kr och Superklar 24 h som klarmedel.

7. Jag kommer använda en sodascream för det kostar bara 45 kr att kolsyra 60 liter för mej. Jag har inte kork eller flaskor så jag vet inte vart jag ska ha cidern. Jag tror att jag ska "lagra" cidern i två stycken 5 liters dunkar. Sen kan jag ju hälla över cidern i sodastream:en och kolsyra och servera.

Men jag är lite osäker om man kan använda BoB's dryck? Det är ju en konstgjord saft. Annars på sommaren så brukar jag plocka bär och göra en äkta saft av dom , men det är ju på sommaren.

Underjäsningen, hur ska jag arbeta men kärlet då?
Visst är cidern = musten?

Efter musten har jäst klart, ska jag tappa då och sen hälla i jäststop och tappa om efter ett drygn? Sen ska jag klarna , ska jag tappa det också efter ett dygn?

När jag häller i förkulturen (jäst+vatten+socker) ska jag skaka dunkarna sen då för allt ska blandas och få extra syre i vattnet?

Tror du att detta kommer fungera :wink: Berätta mera om din kunskap?
Jag vet iallafall att allt som kommer i kontakt med musten måste vara desinficerat och ren
Kabo
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 05, 2008 23:44
Ort: Hälsingland

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av Kabo »

Kommunalt vatten på landsbygden är just rent fint vatten utan tillsatser.
Om man bor i ett stadsområde där man renar sjö eller älvvatten kan det däremot vara lite si och så.
Jag tror inte det finns anledning att använda nåt annat än kranvatten för de flesta.
volvo744
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: sön jul 27, 2008 22:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av volvo744 »

Jag köpte inte saft, utan Sodastream Strawberry. Den är god och kan jäsas. Det innehåler inget socker ock det är ett plus :) Då kan jag direkt hälla i 0.6 kg socker utan att vara rädd för att den blir förmycket :D

Men sen ska jag göra på riktig äkta saft från buskar.
volvo744
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: sön jul 27, 2008 22:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av volvo744 »

När man mätte en dunk så var varje dunk 35 OE.
Jag hälde dit 7 dl socker + 2 dl sen.
Först så hälde jag i hälften av jästen. Sen hälde jag i hela som var för 20-25 liter.

Är det någon här som rekommenderar en bra/bättre/bästa vinjäst för min var så snål så man fick använda hela för att den skulle hända något.

Hur räknar man ut alkohol halten?
Gör man så här?

I varje dunk var det 35 OE. Det var två dunkar jag hade ( 5 liter dunkar).
Det blir då 35 + 35 = 70.
Om det nu jäser till OE 0 så tar man 70/7,5 = 9,333

Men jag addade 2 dl socker när det var på OE 25 för jag trodde inte det sulle bli bara 2 % :lol:

När jag la dit 2 dl så blev det 35 OE och 40 OE på den andra så dom kan man räkna 70 + 15 = 85

85/7.5 = 11,3333

Oj det kommer bli starkt :wink: Men hoppas att det inte blir så starkt.

Om jag mäter en liter vatten så blir det OE 5 ?? ska det inte vara 0 OE?

Är det så man gör eller ?

Sen måste jag köpa flaskor. Jag har bara 1,5 liter pet flaskor att ha cidern i :?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av Weinkeller »

Hänger inte riktigt med i ditt resonemang med två dunkar 35+35 osv...

Räkna ut hur stor mängd vätska i liter (V) du har och hur mycket socker i gram (S) du använt. Då kan du räkna ut högsta alkoholhalten genom:

Vol%=(S/17)/V

Mätaren ska visa noll i vatten.
/Weinkeller
volvo744
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: sön jul 27, 2008 22:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av volvo744 »

Weinkeller skrev:Hänger inte riktigt med i ditt resonemang med två dunkar 35+35 osv...

Räkna ut hur stor mängd vätska i liter (V) du har och hur mycket socker i gram (S) du använt. Då kan du räkna ut högsta alkoholhalten genom:

Vol%=(S/17)/V

Mätaren ska visa noll i vatten.
Jag har gjort 10 liter med 0.6 kg socker + 2 dl (2 dl = 176 gram) senare = 776 gram per 5 liter. Alltså 776 + 776 = 1552 gram på 10 liter.

(1552/17)/10 = 9,129 Vol %

Tror du att det gör mycket om jag använde hela jästen. Det var så lite och det bubblade mera i andra dunken så jag hälde i eftersom och såg till att det bubblade lika mycket. Jästen var 22 kr och liten. det stog att den var för 20-25 liter men jag tycker att den är för 10 liter minst.

När jag mätte vatten i en 1.5 flaska så var det 5 OE. Jag har komunvatten.

Någon bra jäst att rekomendera?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av Weinkeller »

Hej igen,
Tror du att det gör mycket om jag använde hela jästen. Det var så lite och det bubblade mera i andra dunken så jag hälde i eftersom och såg till att det bubblade lika mycket. Jästen var 22 kr och liten. det stog att den var för 20-25 liter men jag tycker att den är för 10 liter minst.
Jästen räcker säkert till, inga problem där. Nästa gång kan du blanda jästen i ett glas med vatten och tillsätta samma mängd jästblandning i båda dunkarna. Det går även att göra en förkultur och eventuellt spara undan lite eftersom satserna är så små.

Anledningen till att det jäser dåligt kan vara t.ex. dålig syrabalans, näring eller dålig jäst. Det kan även bero på olika jäshämmande ämnen i läskkoncentratet du använt dig av. Det bästa är att jäsa naturliga safter och så har jag även läst någon stans att pastöriserade safter jäser långsammare.
Någon bra jäst att rekomendera?
Har börjat använda mig av Lalvins torrjäster som jag tycker jäser bra och får vinet att smaka bra. Men det finns säkert en lång radda andra jäster som också fungerar bra.

http://www.lalvinyeast.com/strains.asp
När jag mätte vatten i en 1.5 flaska så var det 5 OE. Jag har komunvatten.
Då får du justera värdena efter det, dra ifrån fem vid mätningarna alltså.
/Weinkeller
volvo744
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: sön jul 27, 2008 22:45

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av volvo744 »

Weinkeller skrev:Hej igen,
Tror du att det gör mycket om jag använde hela jästen. Det var så lite och det bubblade mera i andra dunken så jag hälde i eftersom och såg till att det bubblade lika mycket. Jästen var 22 kr och liten. det stog att den var för 20-25 liter men jag tycker att den är för 10 liter minst.
Jästen räcker säkert till, inga problem där. Nästa gång kan du blanda jästen i ett glas med vatten och tillsätta samma mängd jästblandning i båda dunkarna. Det går även att göra en förkultur och eventuellt spara undan lite eftersom satserna är så små.

Anledningen till att det jäser dåligt kan vara t.ex. dålig syrabalans, näring eller dålig jäst. Det kan även bero på olika jäshämmande ämnen i läskkoncentratet du använt dig av. Det bästa är att jäsa naturliga safter och så har jag även läst någon stans att pastöriserade safter jäser långsammare.
Någon bra jäst att rekomendera?
Har börjat använda mig av Lalvins torrjäster som jag tycker jäser bra och får vinet att smaka bra. Men det finns säkert en lång radda andra jäster som också fungerar bra.

http://www.lalvinyeast.com/strains.asp
När jag mätte vatten i en 1.5 flaska så var det 5 OE. Jag har komunvatten.
Då får du justera värdena efter det, dra ifrån fem vid mätningarna alltså.
Nej, det jäser mycket bra när jag hade hela jästen.
Först när jag jäste så la jag i halva jästen i ett glas med 2 dl vatten och 2 msk socker. Sen hälde jag en dl från glaset ( förkulturen ) i varje dunk.

Jag ska använda riktig saft nästa gång.

Men vart kan man fåtag på flaskor. skulle gärna helst ha 33cl eller 50cl flaskor.

Jag slarvade lite när jag gjorde förkulturen. det kom förmycket i ena dunken. Och jag var nyfiken på hur det jäste, så jag öppnade och stände hela tiden och tilsätte extra jäst och socker. :roll:
Användarvisningsbild
PsyTronix
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jul 23, 2008 7:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Så här tänker jag göra cider.

Inlägg av PsyTronix »

Hur blev det tro?
Är intresserad själv av att göra en cider
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster