Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av Öbo »

Jag har naturjäst cider till OE: 0 ca.
Köpt från humlegården lade jag i enligt anvisning "Campden" (sulfite) och "Sorbistat" (Jässtop), 06.12-2017, eftersötade (med socker) till OE: 15 och lade ut hinken i någon enstaka +grad i något dygn. Tog sedan in och buteljerade, detta var dock första gången jag provat jässtoppa/eftersöta så jag var aktsam och hade flaskorna i en jäshink ifall någon skulle sprängas. Mycket riktigt ploppade en kork ur 12januari och 2/3 av flaskans innehålla var i hinken.

Varför? Har jag använt fel Jässtopp? (Vinoferm).
För lite? Socker? Otur?
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av Öbo »

Efter att första korken poppade har jag haft dom på balkongen vid runt +1C.
Öppnade en flaska till nyss väldigt försiktigt då jag var beredd på att det skulle spruta, men det kom bara ett lite pys. Och hade väldigt angenäm restsötma och kolsyra(!).. Är ännu mer fundersam nu... (Bara 2 flaskor kvar av denna, så får ta in när det blir minus (ikväll) och se hur dom beter sig.

Det kan ha varit så att korken (gummi vinkork) inte riktigt var helt i på den som ploppade.
Återstår att se om resterande också skjuter ut korkarna eller om det här är ett alternativ för restsötma/kolsyra dilemmat.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av AirQ »

låter ju som att jässtoppet inte har fungerat alternativt att du fått någon vildjäsning i det hela.
15oe låter som rätt hög "kolsyrejäsning" så misstänker att det är därför korken sköts, kolsyran löser sig bättre i öl ju kallare det är och då sänks trycket
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av Öbo »

Det med kyla/kolsyra hade jag misstänkt men inte fått bekräftat, så tackar för det.

Ja 15oe var tänkt som eftersötning, och ett plus i kanten om det hunnit bilda lite kolsyra före jästen dött bort.
Men vi lägger det under kategorin: Otur / vildjäst då, för tillsatserna är rätt? Eller bör man tillsätta någonting mer?

Avbryta jäsning är nytt för mig, så jag får prova vidare, även tänkt prova med värme vilket inte verkar vara så populärt här - för smaken då.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av AirQ »

Öbo skrev:Det med kyla/kolsyra hade jag misstänkt men inte fått bekräftat, så tackar för det.

Ja 15oe var tänkt som eftersötning, och ett plus i kanten om det hunnit bilda lite kolsyra före jästen dött bort.
Men vi lägger det under kategorin: Otur / vildjäst då, för tillsatserna är rätt? Eller bör man tillsätta någonting mer?

Avbryta jäsning är nytt för mig, så jag får prova vidare, även tänkt prova med värme vilket inte verkar vara så populärt här - för smaken då.
Jag kör själv med fat så slipper de bekymren.
Men skulle rekomendera att antingen skaffa fatanläggning (kostnad på ca 2000kr) och är helt klart värt det.
Eller så skiter du i jässtop utan öåter de jäsa ut och eftersötar med stevia eller något annat sötningsmedel som inte är jäsbart, då kan du prima med strösocker 5-7gr/l och jäsa kolsyra o fortfarande ha söt cider

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av Öbo »

En till fråga:
Hur lätt är det att överdosera med sorbisat & campden? Det står 1g/10L
Jag hade 7L vin som jag skulle avbrytas, strödde på en halv tesked vardera, och ställde ut på balkongen runt 0'c.
Tog in efter någon dag och det var fortfarande liv enligt jäsröret, upprepade proceduren och fick den avbruten.
Nu luktar/smakar det väldigt mycket svavel istället, Farligt? Försvinner det av lagring eller luftning?
(jag hällde upp ett glas och lade i några kopparmynt, det avtog då lite)
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av Öbo »

Kan för framtida besökare tillägga att Sorbistat inte dödar jästen utan förhindrar förökning av nya celler.
Så det var svaret på min första fråga.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av Öbo »

Ny höst - nya satsningar.
Någon som vet hur länge det tar för sorbisat att "funka", göra miljön såpass ovänlig för jäst att man vågar söta med socker?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Misslyckande med att avbryta jäsning / eftersöta

Inlägg av latmasken »

Det borde väl funka rätt omedelbart, väntar man en dag så har man nog marginal.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster