Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Saker som rör driften av forumet.
TheDoc
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 10, 2014 23:44

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av TheDoc »

Blådåren skrev:100mm kolonn ? :shock: ..

Det "normala" idag är 2" eller kanske mer rätt 54mm eftersom det är den dimensionen som finns i kopparrör !.

"LAB" bygger inte många idag , beroende på att den är gravt felkonstruerad och ger oren sprit som måste kolas ordentligt iaf 2 ggr för att ge drickbar sprit ...
Okej kollade nu med en linjal och första röret från kokkärlet va nog 54mm men ca 30-40cm upp så blev den tjockare lixom som ett trappsteg:S Har funderat på om min kanske va nån form av blandning av CM och labmaster
för den hade kolonfyllning av keramik(kanske sten) Runda 1cm ihåliga rör typ vita. Spriten blev verkligen inte dålig och låg inte så lågt i procent heller. har för mig att det låg runt 80-90% på den färdiga produkten (innan utspädning:P) Men vattenintaget satt som på en labmaster:S Hahaha kommer ju bygga själv hädan efter så då vet man ju vad man har:P

Btw tror ni denna kan funka att löda det vi snackar om?
http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrust ... are-37655/
Go o glad kexchoklad :P
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av Blådåren »

Nej , den gasbrännaren kommer du bara att bli förbannad på ...

Finns det nån bild på "underverket" du pratar om ?.
Fyllning var i gamla tider "det som fanns" nästan..
Olika sorters porslin/keramik var vanligt, även krossade säkringar/proppar av gammal sort, krossade bilrutor var en annan variant , likaså rostfria kulor/muttrar , var man lite "modern" på den tiden så använde man "rashig-ringar" vilket var keramik-rör, eller glas-rör .
Inget av dessa är gångbart idag då dessa fyllningar helt enkelt inte klarar av att hålla kvar någon större mängd vätska !.

Idag är det "hetaste" "spp" vilket förenklat är en tunn rf ståltråd virad runt en matris , klippt i korta bitar, annars rf skurbollar eller en fyllning kallad "mesh" vilket är ett kopparnät som rullas till korvar.
Sprit löser mycket, men inte problem..
TheDoc
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 10, 2014 23:44

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av TheDoc »

Blådåren skrev:Nej , den gasbrännaren kommer du bara att bli förbannad på ...

Finns det nån bild på "underverket" du pratar om ?.
Fyllning var i gamla tider "det som fanns" nästan..
Olika sorters porslin/keramik var vanligt, även krossade säkringar/proppar av gammal sort, krossade bilrutor var en annan variant , likaså rostfria kulor/muttrar , var man lite "modern" på den tiden så använde man "rashig-ringar" vilket var keramik-rör, eller glas-rör .
Inget av dessa är gångbart idag då dessa fyllningar helt enkelt inte klarar av att hålla kvar någon större mängd vätska !.

Idag är det "hetaste" "spp" vilket förenklat är en tunn rf ståltråd virad runt en matris , klippt i korta bitar, annars rf skurbollar eller en fyllning kallad "mesh" vilket är ett kopparnät som rullas till korvar.
Haha vet tyvärr inte om det finns några bilder kvar tyvärr men skulle kunna göra en liten skiss av hur den såg ut:)
Haha sådana keramik-rör va det nog garanterat för jag har sett exakt likadana på vissa vin-butiker:)
Okej inte den brännaren alltså? Kändes på nått sätt lite behändig när det nu är första gången jag ska ge mej på nått liknande:P
Tror du den lite större gasbrännaren dom har är okej? Detta med "lod"? Bör det finnas sånt lod jag behöver på tex Jem o fix? Och vad heter den lite mer exakt? (Haha vill ju inte se dummare ut än normalt:P)
Har funderat på om jag kanske ska ta och köpa mig lite smått och gott i kopparväg på loppis och sen kanske lära mig löda genom att bygga nån mini apparat att ha som prydnad(hur fint det nu kommer bli första gången:P)
Idéerna många men kassan liten:P
Go o glad kexchoklad :P
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av Blådåren »

Det finns ett bra lod på "clasolson" , det är avsett för vvs-lödlingar.
Dom har dessutom ett vettigt lödvatten , en putsduk för du skaffa dock, eller ett fint sandpapper (våtslip) så du kan slipa bort oxiden.
Sprit löser mycket, men inte problem..
TheDoc
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 10, 2014 23:44

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av TheDoc »

[qHte="Blådåren"]Det finns ett bra lod på "clasolson" , det är avsett för vvs-lödlingar.
Dom har dessutom ett vettigt lödvatten , en putsduk för du skaffa dock, eller ett fint sandpapper (våtslip) så du kan slipa bort oxiden.[/quote]

Okej jag har tyvärr inget classes i närheten:( Bor i en mindre by/håla:P
Men måste gå att hitta allt jag behöver antingen via nättet eller på Jem o fix eller kanske på nån lokal vvs-firma:) lodet heter inget speciellt utan bara lod för vvs? Lödvatten? Haha dax att forska i ämnet märker jag:P
Go o glad kexchoklad :P
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av Knox »

När du jobbar med livsmedel ska du ha blyfritt lod, t.ex. silverlod eller dyl classe har webbutik tror jag annars är Kjell.com ok dom med ;-) jag kan inget pm hembränning men kapilärlöda kan jag iaf hyfsat
TheDoc
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 10, 2014 23:44

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av TheDoc »

Knox skrev:När du jobbar med livsmedel ska du ha blyfritt lod, t.ex. silverlod eller dyl classe har webbutik tror jag annars är Kjell.com ok dom med ;-) jag kan inget pm hembränning men kapilärlöda kan jag iaf hyfsat
Oki då blir det ju tom mindre spring när man kanske kan få det rätt i lådan:D Kapilärlöda? Hahaha med riska att låta (ännu mer) okunnig:P Vad är det? 'Mvh
Go o glad kexchoklad :P
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av stillton »

TheDoc skrev:
Knox skrev:När du jobbar med livsmedel ska du ha blyfritt lod, t.ex. silverlod eller dyl classe har webbutik tror jag annars är Kjell.com ok dom med ;-) jag kan inget pm hembränning men kapilärlöda kan jag iaf hyfsat
Oki då blir det ju tom mindre spring när man kanske kan få det rätt i lådan:D Kapilärlöda? Hahaha med riska att låta (ännu mer) okunnig:P Vad är det? 'Mvh
det är i princip när man använder lödskarvar och andra färdiga delar som passar tight ihop. trycker ihop dom och låter lodet krypa in i skarven med hjälp av kapillärkraft. då använder man mjuklod som inte behöver så mycket värme
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av Knox »

stillton skrev:
TheDoc skrev:
Knox skrev:När du jobbar med livsmedel ska du ha blyfritt lod, t.ex. silverlod eller dyl classe har webbutik tror jag annars är Kjell.com ok dom med ;-) jag kan inget pm hembränning men kapilärlöda kan jag iaf hyfsat
Oki då blir det ju tom mindre spring när man kanske kan få det rätt i lådan:D Kapilärlöda? Hahaha med riska att låta (ännu mer) okunnig:P Vad är det? 'Mvh
det är i princip när man använder lödskarvar och andra färdiga delar som passar tight ihop. trycker ihop dom och låter lodet krypa in i skarven med hjälp av kapillärkraft. då använder man mjuklod som inte behöver så mycket värme
What he/she said
TheDoc
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 10, 2014 23:44

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av TheDoc »

Knox skrev:
stillton skrev:
TheDoc skrev: Oki då blir det ju tom mindre spring när man kanske kan få det rätt i lådan:D Kapilärlöda? Hahaha med riska att låta (ännu mer) okunnig:P Vad är det? 'Mvh
det är i princip när man använder lödskarvar och andra färdiga delar som passar tight ihop. trycker ihop dom och låter lodet krypa in i skarven med hjälp av kapillärkraft. då använder man mjuklod som inte behöver så mycket värme
What he/she said
Hahaha tänkte precis fråga vad kapilärkraft är men lät google förklara istället:P Asså det är väl kapilärlödning(haha i know what it is!:P) jag borde använda mig av? Men kanske inte går att hitta lödskarvar till allt? tex löda centreringsringar räknas kanske inte som kapilärlödning? Vilken apparat-typ rekommenderar ni att jag börjar med att bygga? Lixom vilken är enklast? (Förutom plastis och spiral) Vill gärna ha en som jag både kan bränna fruktviner och neutral sprit i. Är FOA nått att tänka på?
Tack för all hjälp=)
Go o glad kexchoklad :P
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av stillton »

en VM kan du i princip sätta ihop med bara delar som kapilärlöds ihop.
centreringsring kan du lägga i en skarv, i kläm mellan rören. då löder du bara ena sidan av skarven och tätar den andra med exempelvis gängtejp.

FOA är inte att tänka på.
TheDoc
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 10, 2014 23:44

Re: Får man be om hjälp med att svetsa/löda?

Inlägg av TheDoc »

stillton skrev:en VM kan du i princip sätta ihop med bara delar som kapilärlöds ihop.
centreringsring kan du lägga i en skarv, i kläm mellan rören. då löder du bara ena sidan av skarven och tätar den andra med exempelvis gängtejp.

FOA är inte att tänka på.
Okej skönt att du säger VM för det är precis den jag "sneglat" på:P
Men går det inte att föra ner centreringsringen ca 5cm ner i röret och löda fast det i röret? Känns som att om jag nu ska ge mej på att bygga så ska allt va "ordentligt" byggt:P VM känns ju inte så svårt men på nått sätt känns det som att jag vill ha ett riktigt kokkärl och inte en "upphottad" vinhink:P
Kommer ju lätt göra en byggdagbok här när jag kommit igång:D

Såg en som hade byggt av gamla pantburkar och går det att få en fungerande på det sättet så måste jag ju kunna bygga en med riktiga grejor:D
Go o glad kexchoklad :P
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster