Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varför blev jag censurerad?

Saker som rör driften av forumet.
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av RS_jenssen »

Vad har det blivit av boken jag lagt ut här? Jag ser att det finns länkar till andra böcker här, vilket också strider mot upphovsrätten. Är det så att admin gör skillnaden mellan de olika författarna? De flesta här har förmodligen stor glädje i boken från Riku såg att den togs bort från den här sidan är konstigt. Kanske admin kan svara på detta? I min mening är det verkligen mycket märkligt att du kan lägga ut några böcker medan andra tas bort!

Här är ett exempel på en bok som bryter mot upphovsrätten, men som en admin tycker det är okej att den är här
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=11146

Tyvärr dålig Svenska jag Norska ;)
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av aqua vitae »

Diskussion pågår bakom kulisserna :think:
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av RS_jenssen »

aqua vitae skrev:Diskussion pågår bakom kulisserna :think:
Okey :)
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av Perry »

Jag kollade på länken du har i din signatur, där fanns en hel del matnyttigt :)

Tack för det :beer:
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av RS_jenssen »

Perry skrev:Jag kollade på länken du har i din signatur, där fanns en hel del matnyttigt :)

Tack för det :beer:
som ni vet, sharing is caring. All information bör vara fri. Det är också därför jag laddade upp Riku sin bok. Nu er hembrennarna delta i 2 kategorier med ett eget forum för dem som bygger ARC, Sånna saker skapar splid, utbyte av information gör att fler människor står på och arbetar med att utveckla nya lösningar. Samarbete är vägen att gå. Och verson en av boken som en fri torrent ger mycket bra reklam för version 2.

Jag kommer att ladda upp många fler böcker, filmer och programvara som hör till destillation i tid frammover ;)
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av Perry »

Va bra :)

Jag har nu läst Rikus "bibel" som så många varit skitnödiga för att ens yppa en bokstav ifrån.

Summa: hade jag betalt flera hundra för den så hade jag defensivt känt mej blåst...

Med det sagt menar jag absolut inte att den är helt värdelös, för någon utan internet/utan intresse av att fråga och söka vägledning så har den sin plats.

Författaren har inte förlorat ett öre på att jag laddat ner och läst hans alster, för det har aldrig varit aktuellt för mej att köpa boken i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 609
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av Admino »

Jaha. Då får vi ta bort allt då.

Pirate bay kan bli en olaglig webbplats inom något år eller så (http://www.idg.se/2.1085/1.410347/dom-m ... faststalld), så det är lika bra att ta bort allt innan "shit hits the fan".
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av latmasken »

I och med att TPB inte längre driver nån tracker så kommer det inte gå att upprepa det gamla åtalet. Idag körs ju bittorrent helt decentraliserat, det finns ingen "spindel i nätet" som kan åtalas.
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 609
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av Admino »

Det får bli såhär i alla fall. Har inte lust att följa den juridiska utvecklingen om fildelning. I princip alla stora forum har samma regler runt detta (förutom flashback då).
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av RS_jenssen »

Kan jag få lägga in en länk till den norska HB sidan där man kan hitta länkar till många relevanta böcker? I Norge er lagen om fildelning lite annorlunda :D
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 609
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av Admino »

Om sidan/undersidans huvudsyfte är att sprida torrents, nej.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av latmasken »

Men det är väl lika olagligt att informera om var man kan ladda ner piratkopior som det är att informera om hur man bränner sprit?
Jussi

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av Jussi »

latmasken skrev:Men det är väl lika olagligt att informera om var man kan ladda ner piratkopior som det är att informera om hur man bränner sprit?
här försegår väl enbart teori? inget praktiskt... :roll: om man inte bor i t.ex. nya zeeland då
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av latmasken »

Ja, det är ju det jag menade.

Det är inget olagligt varken att tala om hur man bränner sprit eller tala om var man kan hitta piratkopior.

Att bränna sprit är olagligt i Sverige, men kan vara lagligt i andra länder.

Att ladda ner piratkopior är möjligen olagligt i Sverige (mig veterligen så har ingen hittills fällts för nerladdning, bara utdelning), men kan vara lagligt i andra länder.


Sen är det klart att de som driver forumet kan sätta upp regler mot länkar till piratkopiering ändå.
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Varför blev jag censurerad?

Inlägg av RS_jenssen »

Det er rett som du skriver, det er lovlig å diskutere og å linke til piratkopier, men det kan i noen land være ulovlig å ladda de ned. Så det er vel ikke loven som er problemet her, men at bryggforum ikke ønsker at Riku sin bok skal ligge offentlig tiljengelig på nett :(
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst