Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rankningssystemets nivåer

Saker som rör driften av forumet.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av aqua vitae »

Ingen efterfrågad information men kanske någon nytillkommen till forumet undrar lite om "titlarna" under användarnamnet.
Såhär många inlägg måste man skriva för att nå de olika nivåerna i rankningssystemet. Det dock bara en rolig grej och har ingen praktiskt betydelse. Admin och moderator har dock det som titel istället och är undantagen rankningen.

Newbie 1
Färsk jäst 5
Turbojäsare 25
Finjäsare 50
Bryggare 100
Bryggmästare 200
Brygguru 1000
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av Godot »

Borde inte stillton utses till hedersmedlem vare sig h*n vill eller inte? Ok att h*n inte vill bli moderator, men med all den kunskap h*n bidrar med, till synes ovillkorslöst, borde forumisten få någon slags utmärkelse som talar om för även den oinvigde vem vederbörande har att göra med.

Bara en tanke. :)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av stillton »

tack för omtanken och dom vänliga orden Godot.

men om jag ska vara helt ärlig så är jag inte så förtjust i rankingsystem öht..
en av fördelarna med anonyma forum är att man kan vara sig själv helt utan det sociala spel som sker i "verkligheten".
rankingsystem "gilla"-knappar och liknande tycker jag motverkar det, och släpper in samma typ av prestige-dravel och förutfattade meningar som man får leva med i vardagen.
ibland skriver jag totalt skräp, som ska bemötas för det skräp det är. ibland skriver jag bra inlägg som är till nytta för andra, och då är det inlägget lika bra oavsett om det är någons första inlägg, eller om det kommer från någon som skrivit över 1000 inlägg.

för min del får ni gärna ta bort "antal inlägg" och kasta bort min titel, så kan var och en avgöra om jag är brygguru eller färsk jäst utan att jag har det stämplat i pannan.

förhoppningsvis tas det dock mest som en rolig grej som aqua säger, men jag har sett andra forum där det läggs helt orimligt mycket vikt till såna saker, vilket i sig leder till "posthorande" och annat som bara förstör forumen.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av Godot »

+1 till stillton, förstår dig precis... Så logiskt som det bara kan bli! Håller med dig helt i det du skriver. Egentligen vill jag också att världen såg ut så som du önskar i ditt inlägg. Men "dessvärre" kommer du för en bra tid framöver vara en guru i mina ögon, vare sig du vill eller inte.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av savonit »

Håller med stillton.

Ranking systemet är inte så bra alls.
Själv försöker jag bara skriva när jag har något bra att förmedla och när jag vill lära min eller funderar på något som jag inte kan det blir väldigt lite poster man är både lärorika/intressanta hoppas jag, och helt noll koll.
Men det gör ju inte mig till okunnig för det.
Fast jag ligger på 5 inlägg eller vad det blir.
Något att fundera kring
Användarvisningsbild
Lazer
Bryggmästare
Inlägg: 202
Blev medlem: sön mar 13, 2011 14:27
Ort: Stockholm

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av Lazer »

Taradam dam dam virveltrumma och fanfar...

Lazer har blivit befordrad till Turbojäsare. :-)
Senast redigerad av Lazer, redigerad totalt 1 gång.
Skål
L-zr
-----------
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag undrar om folk visar mig större respekt för att jag råkar vara en av få som är dumma nog att vilja lägga tid åt att lägga trådar i rätt forumdelar, ändra rubriker och åtgärda andra småfel. :lol:

Känns lite som att ta aktietips från en vaktmästare på en bank :roll:

Titlar baserat på hur många inlägg man gjort tycker jag är fånigt. Dom som faktiskt bidragit mycket till forumet och sitter på mycket kunskap tycker jag förtjänar speciella hederstitlar, däremot, så även newbies har förstånd att visa dom den respekt dom förtjänar.

Men det spelar mig ingen större roll oavsett.
Senast redigerad av TorstenStenmark, redigerad totalt 1 gång.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
Nordenator
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 24, 2010 18:38
Ort: Göteborg

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av Nordenator »

Hade forat bara haft ett enskilt ämne som behandlas hade åtminstone en stor mängd inlägg talat om att man gått igenom en stor del material, och troligtvis snappat upp en hel del vare sig man vill eller inte. Även här kan ju en stor del inlägg tala om kunskap, men det blir klurigare att veta om vad då man kanske får öltips från ciderexperten och vice versa.

Anpassade titlar av moderatorer/administratörer skulle däremot, precis som Torsten säger, ge bättre indikation på kunskapsnivån. Om alla bara heter "Användare" förutom han som heter "Ölgurun" borde det tydligare framgå vem som varit en aktiv användare på den fronten.

My five cents... (Och jag blev med det visst finjäsare)
Beer is good Beer is great
There is no Beer that I hate
Hell even if it's warm
I will not hesitate
Användarvisningsbild
Lazer
Bryggmästare
Inlägg: 202
Blev medlem: sön mar 13, 2011 14:27
Ort: Stockholm

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av Lazer »

Kom igen nu "lighten up" De är ju bara en kul grej, det väl ingen
som tror nåt annat. :-)
Skål
L-zr
-----------
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av Perry »

Godot skrev:Borde inte stillton utses till hedersmedlem vare sig h*n vill eller inte? Ok att h*n inte vill bli moderator, men med all den kunskap h*n bidrar med, till synes ovillkorslöst, borde forumisten få någon slags utmärkelse som talar om för även den oinvigde vem vederbörande har att göra med.

Bara en tanke. :)
Håller helt med dej!

aqua vitae och Weinkeller förtjänar också samma benämning.

Sedan finns det säkert ett par till...

Jag skulle vilja välja en egen tittel, det skulle isf. bli "Finkelforskare" :)
Senast redigerad av Perry, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Rankningssystemets nivåer

Inlägg av Hinken Hill »

Perry skrev:
Godot skrev:Borde inte stillton utses till hedersmedlem vare sig h*n vill eller inte? Ok att h*n inte vill bli moderator, men med all den kunskap h*n bidrar med, till synes ovillkorslöst, borde forumisten få någon slags utmärkelse som talar om för även den oinvigde vem vederbörande har att göra med.

Bara en tanke. :)
Håller helt med dej!

Jag skulle vilja välja en egen tittel, det skulle isf. bli "Finkelforskare" :D
:lol:
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Rankningssystemets nivåer

Inlägg av dan610324 »

jag vill åxå ha en egen titel "skaffa dig ett liv" vore väl lämpligt :lol:
å "superidiot" när man passerat 10 000 inlägg :oops:

bara för att jag är aktiv här och skriver mycket så innebär ju inte det med automatik att jag har mer kunskaper än någon annan .
däremot så visar det att jag har alldeles för lite att göra
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster