Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Saker som rör driften av forumet.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Ja de där trådarna blir nog aldrig "färdiga". :)
Det som de är mest användbara till är att samla länkar till andra bra trådar och hemsidor med mer detaljerad information om det som lite flyktigt och grovt förenklat beskrivs i texten. Andra tips på bra länkar att flika in i texten för ytterligare fördjupning tas gärna emot :wink:
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av raoul-duke »

Hej! Jag tycker inte att du skulle ha tagit bort listan över teoretiska plattor. Den som visade alla plattor upp till 96% eller vad det var? Det var faktiskt en väldigt bra mall. Jag orkar inte leta fram mitt exemplar av Designing & Building Automatic Stills varje gång jag behöver ha en mall över det. :lol:

Från en lat men tacksam man.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Jag tog bort den för att den listan gick bara till strax över 90%, och det är ju de sista procenten som är svårast. Dessutom hade jag ingen riktigt bra källa till den listan utan citerade bara någon (minns inte vem) på ett annat forum...

Det bästa är att använda Farbror Plasts platecalculator för då kan man ställa in efter sina egna förutsättningar.

Men jag skall försöka förklara programmet och ta några siffror därifrån för att visa ett exempel och lägga upp en liknande lista igen, tack för dina synpunkter :)

EDIT Lade till lite från platecalculator http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15125
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst