Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Försvunnen tråd...

Inlägg relaterade till gamla bryggforum, innan ägarbytet i början av februari 2008.
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Försvunnen tråd...

Inlägg av Total_Terror »

För ca en vecka sedan skrev jag ett inlägg i en tråd kallad "Absinth", avdelningen Småprat, startad av Morty81 (om jag inte minns fel). En nyregistrerad medlem vid namn TomasLindmark hade skrivit ett reklaminlägg angående sin nyutgivna bok "Absint - sanning och myt", och jag hade skrivit ett kritiskt inlägg om denna publikation.
När jag skulle kolla idag så fann jag att tråden tycks vara borttagen; får inga resultat när jag söker på den eller ens när jag kollar på listan över mina egna senaste inlägg... :?

Någon som vet nåt, om tråden råkat raderas av misstag el dyl?

Sökte nu även bland registrerade medlemmar efter TomasLindmark – svaret blev att ingen sådan fanns här.
Verkar lite mysko att både han och den tråd han skrev i är borta.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Försvunnen tråd...

Inlägg av KaptenStofil »

Jag vet vilken tråd du menar, läste den.

Mig veterligt så finns den inte i databasen och det enda sätt en tråd (och en användare) kan "försvinna" är om en "überadmin" raderar och det har jag inte gjort så det är ett call till Tompa, attackbever el annan. Dock så ser jag inte varför denna tråd skulle blivit raderad.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Försvunnen tråd...

Inlägg av KaptenStofil »

Efter att ha kollat så existerar användaren "TomasLindmark" mycket riktigt inte vilket innebär att han blivit raderat och då också alla poster han gjort. Vem som gjort det har jag dock ingen aning om.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Försvunnen tråd...

Inlägg av Tompa »

Någon trodde sig kunna
sälja sin "bok" genom BF. Hur han lyckades ta bort ditt "kritiska" inlägg, T-T är lite oroande. Är tråden kvar? vore isåfall önskvärt att öterskapa ditt inlägg, Total-Terror. :roll:
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Försvunnen tråd...

Inlägg av Total_Terror »

Ja, om alltså någon admin här inte har raderat tråden så är det i allra högsta grad oroande. Jag fick lite grand av den här känslan att författaren Tomas Lindmark ogillade den negativa kritiken han fick här, och på något sätt försökte förmå någon att göra något åt det. Jag tror dock inte att karln själv är någon superhacker direkt... åtminstone ger bilden av honom på hans hemsida (en pensionär rofyllt sovande i en hängmatta) inte det intrycket.

Tråden är som sagt helt försvunnen.
En lustig sak är att om man googlar på sökorden
"tomas lindmark" +absinthe
så får man upp ett resultat i form av nedstående:
www.bryggforum.com/ modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=67681
Men när man klickar sig dit så får man upp meddelandet:
"The topic or post you requested does not exist"
Lustigt att det finns kvar som en spöktråd när man söker på detta sätt.

Jo, jag kanske ska ta och om inte återskapa inlägget så åtminstone skapa en ny tråd angående hans bok, emedan jag anser det rätt allvarligt att någon kan få ge ut en bok med så mycket direkt farliga felaktigheter, utan att någon tycks ha granskat det före utgivning. Absinthe som modern dryck är redan så omgiven av myter och missuppfattningar att en ny bok i ämnet kan ställa till med mycket elände om den distribueras vitt och brett i landet. Absinthe har samma rätt som alla andra spritdrycker att få ta plats på Systembolagets hyllor, men en bok som denna skulle i värsta fall kunna leda till att de får sorter som idag finns tas bort. Karln skriver ju rakt ut att man blir förgiftad och galen av att "bruka" absinthe, precis i linje med vad som hävdades under 1800-talets senare del av den tveksamma falang av läkare och vetenskapsmän, vilka bl.a. genom att injicera ren malörtsolja/tujon i försöksdjur "bevisade" att absinthen var livsfarlig.
Lindmark påstår sig också ha forskat i aktuella EU-direktiv i frågan, men tydligen slutade han nånstans i mitten av 80-talet – på en sida skriver han i sin bok att "EU håller nu på att ta fram gränsvärden för tujon i drycker". En blind apa skulle ju kunna ta fram info om dessa gränsvärden; de står ju t.o.m. i den engelska Wikipedia-artikeln om tujon, och antogs redan 1988 av EU (Annex II of Directive 88/388/EEC).
Låst

Återgå till "Arkiverade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst