Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kanske ett dumt förslag.

Inlägg relaterade till gamla bryggforum, innan ägarbytet i början av februari 2008.
Användarvisningsbild
raggarn_salen
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: lör jan 06, 2007 1:00
Ort: okänd ort

Kanske ett dumt förslag.

Inlägg av raggarn_salen »

Jag tänkte att alla bryggforum klagar på att det inte är så många aktiva, då slog det mig att man kanske skulle slå ihop alla forum.
De skulle ju underlätta för dem som är medlem i alla bryggforum, skapa ett ultimat bryggforum?
Etanol kol skål
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Kanske ett dumt förslag.

Inlägg av KaptenStofil »

Det är inget dumt förslag alls men av olika skäl, kalla det intressekonflikter, så går det inte.

Utan att bli för långrandig så agerar vissa av dessa forum enl teknokratiska ideal men kräver absolut demokrati av alla andra men då på teknokratiska villkor. Detta är tämligen oförenligt med den tämligen strikta pyramidala hierarki som råder på internetforum där siteägaren faktiskt bestämmer inriktningen vilket borde vara självklart för envar.

Lösningen på denna intressekonflikt var/är att man startar ett forum som baserar sig på teknokratisk demokrati (en paradox, det går helt enkelt inte) vilket också gjorts.

Dock så kan vi lugnt sitta och vänta för teknokratier självdör (så har det alltid varit genom historien) och "överlöparna" kommer hit. Brygging är iofs en ok site men de ägnar sig basalt åt stenålderskunskap. Vissa teknokrater lyfter det dock just nu med div intressanta diskussioner pga att deras eget teknokratforum förefaller mer el mindre dött nu ( :wink: ) och deras "stolthet" förbjuder dem att återvända hit eftersom de fördömt detta forum pga en skitsak. Det är dock bara en tidsfråga innan alla ändå är här igen.

Grunden till intresseproblemet var att man ansåg att "Olle" med 2000 inlägg och med hög teknologisk kunskap var mer värd än "Kalle" med 1 inlägg och noll kunskap och därmed kan "Olle" tillåtas ta ut svängarna. Detta är ett teknokratiskt synsätt huvudsakligen som i vart fall jag föraktar. Jag gör ingen skillnad på Olle och Kalle, bryter man mot de angivna reglerna slänger jag ut dem oavsett vem det är. Sen finns naturligtvis undantagen där man överser med somliga saker och rappar stenhårt på andra men detta ser jag som siteägarens "10%" eftersom ett forum eg är en ren diktatur.

Hursomhelst så är jag faktiskt ganska road av att se hur ett teknokratdemokratiskt forum överlever då jag från början sa att det kommer att självdö av rent statsvetenskapliga hänsyn och det förefaller nu som jag får rätt.
Låst

Återgå till "Arkiverade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst