Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Botar?!

Inlägg relaterade till gamla bryggforum, innan ägarbytet i början av februari 2008.
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Botar?!

Inlägg av bonnraggarn »

Nu får nånting göras åt det här, jag tänker inte sitta och radera mellan 5 och 10 inlägg varenda dag i småpratsavdelning från botar.
Ska det vara så svår löst eller är ni inte medvetna om problemet?
Det är ju ingen aktivitet alls här längre... Och du majorn, i din tråd där folk skulle ropa upp sig, tog du bort alla som inte är aktiva där eller?
Och med aktiv tycker jag fatiskt inte man kan säga om man är inne en gång i veckan ungefär.
grrrr

Edit: Och nu tog det inte mindre än ca 15 försök innan den här tråden lyckades laddas upp!
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Botar?!

Inlägg av attackbever »

Jag har tittat på problemet med botar, det finns lösningar som hindrar dem från att registrera sig. Båda innebär ändringar i källkoden, vilket i sig inte är något problem men bryggforum är et hopplock av phpnuke moduler och delar av phpBB forumet. Sen alla teman vi har gör det inte lättare, inte heller det faktum att det ligger kopior av de olika teman på olika platser på servern, vilket som gäller mm är lite kryptiskt. Det är bra aen fråga om att jag måste sitta och jobba igenom problemet lite mer. Lösningarna som finns är t.ex att man vid registrerig måste ange en vip kod som man hittar någon stans på forumet. Ett annat sätt är att hindra registrerade användare från att fylla i en hemsideadress innan de postat ett viss antal poster. Detta hindrar också botar eftersom de inte registrerar sig som vanliga avvändare genom att fylla i ett forulär, de hoppar direkt till registreringen och skickar postdatan direkt, är det då en hemsideadress ifylld så nekas de registrering.

Jag vet att det är störigt som fan men alla botar och jag ska kolla mer på det, tyvär är det väl som med alla andra att man har för lite tid, lovar som nyårslöfte att avsätta någon natt för att försöka fixa det.

Sen att det är segt att posta trådar och svar tror jag är serverrellaterat. Jag skrev om det i någon annan tråd här i den här avdelningen. Det är som sagt stor chans att det beror på någon flaskhals på väg till/från usa där servern verkar befinna sig, Så det blir helt enkelt timeout istället när det tar lång tid. Trist men det finns troligtvis inget jag kan göra där.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Botar?!

Inlägg av Lo »

Kanske dags att göra en ordentlig 100%ig backup, ta en termos kaffe och en dag åt att installera om ett rent nytt phpbb forum ;) om det går med databas backupen dvs.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Botar?!

Inlägg av Lillis »

Ursäkta men jag som är mer intresserad av hembränning än datorer undrar vad botar är för något.
Har det nåt att göra med alla meningslösa trådar i småpratforumet?

Lillis
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Botar?!

Inlägg av bonnraggarn »

Exakt.
Fortfarande inte hänt nåt och inga direkta svar så jag antar att det inte är särskillt många aktiva, tydligen inte som orkar svara i alla fall.
Känns lite tröstlöst å sitta plocka bort tråd efter tråd hela tiden, så jädra svårt kan det inte vara att få bort det problemet.
***BONNRAGGARN***
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Re: Botar?!

Inlägg av KaptenStofil »

bonnraggarn skrev:Och du majorn, i din tråd där folk skulle ropa upp sig, tog du bort alla som inte är aktiva där eller?
Och med aktiv tycker jag fatiskt inte man kan säga om man är inne en gång i veckan ungefär.
Jag är inte så aktiv öht mer pga olika anledningar. Attackbever är ny root och frågor avseende kodning mm kan ställas till honom.

Beträffande botar så har de ökat kraftigt. Jag trodde tidigare att det var så att de var samma lika bara det att jag inte längre raderar på daglig basis men så var inte fallet. Jag tror forumet behöver en uppdatering och helst (i mitt tycke) går vi över till v-bulletin.
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Re: Botar?!

Inlägg av bonnraggarn »

Jag skulle givetvis göra det om jag kunde det, nu är det ju så att jag inte kan det.
Kan ingenting om programering osv.
Men nån som har tid, energi och lust borde det väl finnas tycker jag.
Tycker allt har tappat stinget och funderar i stora drag varför man överhuvud taget är kvar.
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Botar?!

Inlägg av attackbever »

Jag förstår att detär tröttsamt, tycker själv att det är piss. Har suttigt 3.5 h i dag o testat olika lösningar, men de lösningar jag testat har inte gått att använda pga fel fourmsversion, att koden inte stämmer överens pga phpnuke, och att fixet är till phpbb. Har någon "module" kvar som ska fixa spambotar, får hoppas de funkar, annars är det kanske så att jag ska börja kolla hur svårt det är att få in infon i från databasen till en ny phpBB installation.
Jag har inte någon direkt erfarenhet av dessa forumlösningar, även om jag är ganska insatt i html, php mysql och webbrellaterade saker, är det någon annan som hittar någon länk till någon bra lösning så posta gärna den
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Botar?!

Inlägg av KaptenStofil »

Något helt annat. AdminSecure finns installerat men är inte accesbar via adminmenyn längre. Den modulen borde väckas till liv igen eller helt tas bort då den annars ställer till problem.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Botar?!

Inlägg av attackbever »

Körde in ett fix nu som passade till phpnuke.

Vi får se om det kommer hjälpa något, Moderatorer kan gärna posta här den kommande veckan, ang hur många spam ni tar bort.

Fixet kommer inte hindra botar från att registrera men från att posta, det är väl det sistnämda som är mest irriterande.

Fixet bygger på att det skapar en tidsstämpel när man ska skapa en tråd eller svara i en tråd, har man tryckt på submit/skicka-knappen tidigare än 6 sek efter att formuläret laddades så kommer det inte postas utan bara låta användaren förhandsgranska det som skrevs, med möjlighet att posta igen. En bot ska/bör fastna i den här fällan.

EDIT: Ja det verkar ju funka lite sådär, fuck med
har tagir bort en bot redan =/

Edit2. en till nu morgonen efter, undra om det hjälpte något över huvud taget?
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Botar?!

Inlägg av Tompa »

"Bara" 2 st nu 22 januari.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Botar?!

Inlägg av attackbever »

hm nej jag har tagit bort iafall en idag med, tror inte det hjälpte något. Inte för att jag fattar hur, smarta botar :cry:

Aja det är väl bara o leta vidare.

btw det var denna fixen jag stoppade in.

http://www.phpbb.com/files/mods/disable ... -1.1.4.mod
Låst

Återgå till "Arkiverade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster