Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel stripper med liebigkylare

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Sauron »

Efter ett par ihärdiga försök att använda spiralbrännaren som stripper, insåg jag snabbt vilka problem det ställde till med pga otillräcklig luftkylning. Strulade och svor en hel del åt allt mekande med fläktar och elände, och så tog det 9 h att få fram 7 liter 55 %.
Därför byggde jag mig i somras en separat stripper med vattenkylning, och här kommer lite info om den. Tackar för inspiration och uppmuntran av Dacorp, vars design jag lånat idén av!

Strippern består av ett 28-mm kopparrör som först går uppåt ca 25 cm och övergår till kylsidan med hjälp av rörförminskningar. Här kommer en 40 cm lång liebigkylare, vars ytterrör är 20 mm och det inre (som ångorna går i) är 15 mm. Vattenspalten är 1,5 mm runt om 15-mm-röret. Rören för kylvattnets in- och utlopp är 10 mm.
Bild

Strippern är fäst på enklast tänkbara sätt i vinhinkens lock – jag lödde bara ditt en rund och platt krage vid basen av 28-mm-röret, och lät 1 cm sticka ner under denna. Slog hålet i locket med hjälp av en hålstans, så att det blev exakt runt och exakt 28 mm. Röret sitter med andra ord tajt som sjutton. I övrigt har jag bara lagt en utstansad gummipackning under kragen, och något varv gängtejp. Det blir inte minsta tillstymmelse till läckage, även om strippern skulle lutas ganska kraftigt. Enklare kan det nästan inte bli!
Bild

Och så här ser det ut när strippern är i aktion. Ett enkelt lab-stativ håller i röret bara så det inte ska riskera att välta. En tioliters dunk placerad vid utloppet. Vinhinken på bilden är ännu inte isolerad, men när det är gjort får det bli samma hink som jag använder till ”finkörningar” – så är det bara att byta locket vilket var just en av de smidiga finesser jag var ute efter när jag ville göra strippern.
Bild
Bild

Värmeelementet är på 2,2 kW (men ger i praktiken 1800-1900 W). Jag använder inte effektregulatorn när jag strippar utan kör på full fräs hela tiden.
Uppvärmningen av 25 liter mäsk tar 1 h, och själva strippningen tar 3 h. Det börjar koka vid 87 grader och jag kör på upp till 99-100 grader för att få ut så gott som all alkohol, heads och tails och hela baletten. På dessa 3 h kommer det ca 9,5 liter 47 % fulsprit. Kylvattenåtgången är minimal.
Det enda jag avskiljer är ung. 1 dl foreshots, som börjar droppa fram när tempen är uppe i 84 grader. (Vet inte hur bra separerad den egentligen blir, men i alla fall.)

En ledig dag hinner jag strippa tre 25-literssatser mäsk, och får då ut ca 28 liter 47-procentigt som sedan findestilleras i den vanliga kolonnspiralen (bilder på den finns i gamla galleriet på den inofficiella hemsidan). Om man tyckte kvaliteten blev bra innan, så är det, som alla som strippar vet, ingenting mot hur det blir när man strippat spriten först!
Fördelarna med att strippa är många och har diskuterats många gånger förr här på forumet (råder nykomlingar här att söka och läsa dessa trådar i ämnet), och jag kan inte annat än att varmt rekommendera att göra en enkel stripper! Man tjänar enormt mycket i tid och vinner enormt mycket i kvalitet.

Japp, det var det det! :D
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Koskenkorva »

Mycket snyggt!

Ungefär hur mycket högre blir alkoholkoncentration när man kör en strippad sats i kolonn spiralisen gentemot direkt från mäsk?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Sauron »

Tackar, nej det blir faktiskt ingen skillnad i koncentration mot om jag kör direkt från mäsk - jag får 96-procentigt från ren mäsk, och samma sak från strippad mäsk (väl utjäst Turbo Pure, 18 %). Det är ju som alltid bara en fråga om hur bra separation man har och hur långsamt man tar ut spriten.
Skillnaden är renheten, det är på kvaliteten som skillnaden märks ordentligt. Jag tyckte jag hade helt OK kvalitet innan jag strippade, men som sagt... det är en helt annan division på spriten nu. Med någorlunda generös delning av head/body/tail kan själva bodyn drickas o-kolad, när strip-spriten är körd genom kolonnspiralen. Och det gör ju inte ont. :)
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Sauron »

Fast naturligtvis, alkoholkoncentrationen bör öka om vi säger att man kör på en apparat som inte ger lika bra separation, t ex en gammal labmaster el dyl... I och med att man utgår från en mycket högre alkoholkonc. i mäsken så gör ju bara det att separationen går mycket bättre i kommande reningssteg.
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Signalfel »

Jag kör också med en sådan där stripper! Uj uj vilken skillnad det blir! Eftersom det tar bara runt 3-4 timmar att köra ut den ädla produkten har jag börjat roa mig med att strippa samma dryck två gånger innan den får förädlas vidare i "finkoket", bara för att höja styrkan och därmed också förbättra separationen som ni pratade om.
Jag märkte en lustig sak första gången jag körde, att om man drar på för stort flöde på kylvattnet så börjar hela hinken att frusta och pusta! Nån annan som stött på detta fenomen? Det blir alltså ett veritabelt flåsande och flämtande som låter ganska "mänskligt", och locket häver sig upp och ner som en stor lunga. Det är ju inte så bra heller, eftersom den tycks trycka ut pustar av alkoholånga genom röret när den håller på så där! Vad kan detta bero på? Så fort man justerar ner vattenflödet så lugnar den sig. Jag har fått hitta ett läge där man nöjer sig med att produkten som kommer ut är het men inte förångad...
Kan nämna också att detta fenomen blir mer påtagligt ju närmre slutet av kokningen man kommer, när det närmar sig 100 grader. I början när det mest är sprit som kommer, och temperaturen alltså är lägre, så märks det inte mycket alls av detta frustande och stånkande.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Koskenkorva »

Lite OT, men viktigt: Vad beror detta på då? Är det finkeln som får alkoholmätaren att sjunka ner ett par extra procent, genom att vissa finkeloljor är lättare än alkohol eller vad kan det vara?

Jag tycker det känns som att sprit med samma alkohol koncentration ska vara lika ren...

EDIT: Såg inte det senaste inlägget, kan det bero på att det blir ett undertryck i hinken när alkoholångorna kyls och därmed minskar i volym på för snabb tid?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av canibull »

Signalfel, testa reglera ner effekten istället mot slutet så sänker du förångningshastigheten tror inte att temperaturen kommer sjunka för det.. kan vara som kosken säger att det blir ett undertryck pga att för mycket het ånga kyls av för fort i för litet utrymme, då systemet eftersträvar jämvikt blir det en balansgång (om det inte väger över för mycket åt endera hållet, då händer det något annat kul) :)
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Signalfel »

Koskenkorva skrev:Vad beror detta på då? Är det finkeln som får alkoholmätaren att sjunka ner ett par extra procent, genom att vissa finkeloljor är lättare än alkohol eller vad kan det vara?

Jag tycker det känns som att sprit med samma alkohol koncentration ska vara lika ren...
"Finkeloljor" är ju också alkoholer. Om spriten innehåller en viss mängd sådana så ger väl det utslag på en alkoholmätare. Är andelen finkel mindre men procenten lika hög som innan måste det ju innebära att finkelfraktionen är ersatt av etanol? Därav samma "alkoholstyrka".
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av canibull »

Nja finkeloljor är giftigare än ren etanol (etanol är också ett gift).. ju mer finkel det är i spriten desto mer baksmälla får man, det märker man om man jämför motsvarande fylla från fin hembrännt eller vodka med t.ex rödvin öl eller whiskey (burbon)

Går inte att mäta med primitiva verktyg hur oren spriten är tyvärr, eller jo man kan ju smaka av :wink:
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Signalfel »

Jo, men you miss my point, canibull - jag försökte bara komma med ett svar på koskens fråga "Jag tycker det känns som att sprit med samma alkohol koncentration ska vara lika ren... "
Jag vet att man inte kan mäta spritens renhet med alkoholmätaren, vad jag menade var att den mäter ju även den alkohol som inte är etanol - t.ex. finkelolja (som är en grupp alkoholer tyngre än etanol).
Så om nu Sauron kokar 96-procentigt från mäsk, och sen kokar strippad mäsk och fortfarande får 96 procent, med den skillnaden att spriten är mycket renare, så måste det ju vara så att det är mindre finkel i den senare. Finklet har ersatts av etanol. Och detta tack vare att separationen blivit avsevärt bättre genom strippningsförfarandet. Eller?
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av canibull »

Ahh jo stämmer läste lite slött, volymen vätska blir något mindre men det är ju då finklet som går bort samt en liten del etanol oundvikligen.. det påverkar inte styrkan då vattnet tas bort hur som helst, slutprodukten blir renare förhoppningsvis med mycket små förluster i ren etanol, med snabb kolning bör produkten bli perfekt om man tagit bort heads också :)
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Jaesus »

Så där var min apparat också. Exakt samma dimensioner på kylet och 2200 watts värmelement.

Jag hade kortare kyl men ändå minimal vattenåtgång. Jag såg att Sauron lött i 10 mm rör direkt i ytterröret. Det blir ännu enklare om man tar 2 trevägs lödkoppling och 2 förminskningar 22 till 15 mm och filar bort det invändiga stoppet så att man kan skjuta igenom 15 mm i förminskningen. Sedan trär man på 15 mm röret förminskning, kort 22 mm rörstump, 3vägaren, en lång 22 mm rörstump, sedan igen 3vägare, kort 22 rörstump och uppfilad förminskning. Löd ihop hela faderrullan med gasolbrännare och du har en hypereffektiv leibigkylare lekande lätt. Klarar vilken idiot som helst.

Tiden för en körning stämmer också med min, jag hade mindre kokkärl så jag körde ett skott på cirkus 2 h 20 min.

Det där med ljudfenomenet är precis som på min. Jäkligt irriterande. Min pluttrade som en liten motor mot slutet av körningen.

Brydde mig aldrig om att kolla några procenter. Kolade, blandade till angenäm styrka och smak och njöt i lag med goda vänner och en del satans avskum som egentligen skulle ha risbastu och arbetsanstalt
Användarvisningsbild
Smile
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jan 29, 2004 1:00
Ort: I ena ?nden av spiralen

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Smile »

Tjustigt bygge Sauron! Tänk om man hade en sån... :twisted:
Jag har nu läst det jag hittat om att strippa sprit, men några extremt uttömmande trådar har jag inte hittat här på forumet.
Min favorit är dock: http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... ht=strippa

Men hur som helst så blir jag ju mycket nyfiken på hur mycket bättre spriten skulle kunna bli jämfört med det jag får ut idag...
Dvs 1 långsam körning i 80cm/39mm kolonn stoppad med skurbollar och spiral (10mm 2,5m/2,5m)på toppen, sedan mycket långsamt kolad i 1,5m 40mm rör. Jag är ganska kinkig, tror jag, och jag måste säga att det är mycket god och närande sprit jag får idag.

Hur mycket kan jag förbättra med en stripper som ovan? Troligen skulle jag kunna skippa kolandet, men alla ni som säger att det blir såååå mycket bättre: Jämför ni med pedantiskt finkörd kolonn-sprit eller med typ en enkel spiral? För jag har svårt att tänka mig att sprit kan bli bättre än... sprit :)
Användarvisningsbild
kilju
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: ons aug 25, 2004 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av kilju »

Signalfel skrev:"Finkeloljor" är ju också alkoholer. Om spriten innehåller en viss mängd sådana så ger väl det utslag på en alkoholmätare. Är andelen finkel mindre men procenten lika hög som innan måste det ju innebära att finkelfraktionen är ersatt av etanol? Därav samma "alkoholstyrka".
Det kan ju också vara så att mängden finkel är försumbar (räknat i volymprocent) i förhållande till mängden etanol och vatten. Jag har åtminstone för mig att i "orena" destillerade drycker som t.ex. Whisky så räknas ämnena som inte är etanol eller vatten ändå i bråkdelar av procent...
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Sauron »

Jaesus skrev:Det blir ännu enklare om man tar 2 trevägs lödkoppling och 2 förminskningar 22 till 15 mm och filar bort det invändiga stoppet så att man kan skjuta igenom 15 mm i förminskningen. Sedan trär man på 15 mm röret förminskning, kort 22 mm rörstump, 3vägaren, en lång 22 mm rörstump, sedan igen 3vägare, kort 22 rörstump och uppfilad förminskning. Löd ihop hela faderrullan med gasolbrännare och du har en hypereffektiv leibigkylare lekande lätt. Klarar vilken idiot som helst.
Frånsett trevägskopplingarna då så är det just så jag har gjort, alltså filat upp en av 22->15-förminskningarna så att 15-mm-röret kan träs igenom det. Det syns dock inte på den översta bilden. 15-mm-röret ligger helt centrerat inuti 20-mm-röret tack vare förminskningarna. Men det lät ju smart att köra med trevägskoppling... dock var det inte så mycket mer jobb tror jag med att löda på två 10-mm-rör direkt på ytterröret - bara att borra två hål i det och sedan fila till 10-mm-stumparna så de blir lite konkava där de ska lödas på röret, vilket underlättar för passformen.
Smile skrev:Men hur som helst så blir jag ju mycket nyfiken på hur mycket bättre spriten skulle kunna bli jämfört med det jag får ut idag...
Dvs 1 långsam körning i 80cm/39mm kolonn stoppad med skurbollar och spiral (10mm 2,5m/2,5m)på toppen, sedan mycket långsamt kolad i 1,5m 40mm rör. Jag är ganska kinkig, tror jag, och jag måste säga att det är mycket god och närande sprit jag får idag.
Jag tycker det är härligt att höra att din sprit inte bara är god, utan också närande! :D
I alla fall, jag är liksom du "ganska kinkig" och finkörde pedantiskt innan jag hade strippern, med liknande utrustning som du - 50 cm/35 mm kolonn med kopparnät från Amphora och spiral på toppen, långsam kolning. Det är denna sprit jag jämför med, och liksom du var jag nöjd innan och trodde det var det bästa man kunde få fram. Det var som sagt fel. :)
Så jag tycker du ska stilla din nyfikenhet genast och bygga en sån här makapär!
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster