Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel stripper med liebigkylare

Potstills, essensbrännare och strippers
Stemasat
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 07, 2010 20:46

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Stemasat »

Ok tack, då kör jag på måtten enligt posten men kan kanske korta ner uppåtstigningen till 50cm?
Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av stillton »

Stemasat skrev:Ok tack, då kör jag på måtten enligt posten men kan kanske korta ner uppåtstigningen till 50cm?
ja, det har ingen betydelse, gör det så långt eller kort som du vill.
Stemasat
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 07, 2010 20:46

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Stemasat »

Tackar, då kör jag på det.
Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum.
biggsweede
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre dec 07, 2012 12:48

Snyggbygget

Inlägg av biggsweede »

Snyggt bygge du har jag snodde dina bilder så nu blir det att ge sig iväg till
järnaffärn i morron ska bygga den asap så tack för dom fina bilderna &
inspirationen. Med vanlig HALSNING Biggsweed. :twisted:
Ben
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 14, 2013 11:58

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Ben »

Hej, har kollat runt lite på forumet, men inte hittat något bra svar på om kylaren måste sitta i vinkel. har planer på en som går vertikalt, parallellt med röret från kokkärlet. Alltså ett rör upp ca 50-60 cm, u-böj, kylare ca 50 cm. Tänker att det blir lite kompaktare än den som TS har.

Kommer det att medföra problem, typ att kondensatet rinner för fort och drar med sig ånga?

Ett alternativ skulle kunna vara att byta ut den andra 90-böjen mot en med klämkoppling.

http://www.rinkabyror.se/artikel/klamko ... elect=true

Då skulle man kunna fälla kylaren ut och in.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av latmasken »

Såvitt jag vet ska det funka att ha den vertikalt, att folk har den i vinkel beror oftast på att de vill kunna ställa kärlet för produkten nedanför så den måste vinklas ut så den kommer bort från kokarens kärl.
Användarvisningsbild
pedersneder
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön okt 16, 2005 2:00

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av pedersneder »

Tänkte bara skryta med min senaste konstruktion baserad på orginalposten, blev ruskigt snyggt måste jag säga. :D
Gjorde hela kroppen i 28mm och innerröret i kylaren med 15mm. Får inga "foff"-effekter i slutet av koket.
WqPvSr3.jpg
Användarvisningsbild
kingriwer
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor mar 06, 2008 7:13

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av kingriwer »

Är det någon här som har kollat strippad sprit å fått den drickbar ,fråga två kan man rena 80% sprit isåfall hur
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Blådåren »

Att få spriten "drickbar" är kanske en fråga om vad man själv tycker..
Men visst!, en stripper ger sämre sprit än en gammal lab , men med kol kan/kunde man dricka "lab-spriten" .

Så joo, visst går det med ett par vändor i bra kol, men man ska komma ihåg att ALLT är med i spriten även heads och tails, den värsta skiten har dock kolet tagit.

Att rena 80% sprit i kol är ingen höjdare då kolet funkar dåligt vid så hög % .
Men samma sak där offra mycket kol och kör flera vändor så blir det kanske hyfsat.

En bättre metod istället är att koka fram tillräckligt med sprit , späda ut till 40% , kola ett par ggr i bra kol.
Sedan om man nu vill ha hög % hälla den rena och kolade spriten tillbaka (i en nu rengjord kokare/stripper) och köra det en gång till för att denna gång få bort så mycket vatten som möjligt från den renade spriten.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
kingriwer
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor mar 06, 2008 7:13

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av kingriwer »

Men om jag strippar min sprit 4 gånger blir den renare då å starkare ,eller funkar det inte så :oops: :oops:
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Blådåren »

Att bara hälla tillbaka strippet i strippern och köra om, gör inte spriten renare då det inte sker någon större separation.
Allt som har lägre kokpunkt än vatten följer med ut igen.

kola strippet lagomt utspätt några gånger, och kör det igen för att få upp %.

Men förvänta dej ingen kvalitet !!!, det blir värsta bonn-drickan :drunk: .

Vill du ha kvalite, som gör att du kan bjuda utan att skämmas, så får du sikta på en lite mer avancerad brännare faktiskt.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
Dr_m
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:00
Ort: I närheten av Mjörn

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Dr_m »

Kan man göra fruktbrännvin med en sådan eller kommer det bara smaka apa?
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Vässkan »

Tjena! Hade tänkt att bygga mig min första stripper och skulle behöva lite synpunkter, så här ser inköpslistan ut:

1st 28mm rör
1st 22mm rör
1st 15mm rör
2st 28mm 90° vinklar
1st 28-15mm Rör-förminskning (muff/nippel?)
1st 28-22mmm Rör-förminskning (muff/nippel?)
1st 22-15mm Rör-förminskning (muff)
2st 22mm T-rör
.............................................................................................................................................................................
Tanken är att kolonnen skall gå in i den ena vinkeln, sedan skall den andra vinkeln överlappa den första (som nu går helt vågrätt)

Det innebär att bägge vinklarna bör vara utav typen invändig lödning på ena änden och utvändig lödning i den andra, eller har jag fel?

Undrar även om någon har någon synpunkt på vilken lutning jag skall ställa in den andra vinkeln i, hade tänkt mig ca: 45°, blir det bra tro ni?

I slutet utav den andra vinkeln tänkte jag fästa en 28-15mm rör-förminskning som i sin tur skall fästas till ett 15mm-rör.

Är lite osäker på om jag skall ha en förminskning som går in i 28mm vinkeln eller som sitter utan på den, antar att det får bli en sådan som går in i vinkeln (trotts att det känns som att det hade varit bättre om den gick på utsidan) för det kan bli lite krångligt att få på kyl-hylsan annars.

Gissar att det vore bäst förminskningen gick in i 15mm-röret och inte tvärt om? Eftersom att förminskningen går in i både vinkeln och i röret på insidan så antar jag att det är en förminsknings-nippel och inte en förminsknings-muff jag är ute efter, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Sedan tänkte jag fästa en 28-22mm rör-förminskning på utsidan utav samma vinkel som jag fäster 28-15mm förminskningen i. (Antar att det är en förminsknings-muff och inte en förminsknings-nippel jag behöver om jag skall fästa den utvändigt?)

Det ena T-röret tänkte jag fästa till 28-22mm förminskningen.

(Är slutet på rör-förminskningen 22mm utvändigt, för i sådana fall skulle jag vilja att T-kopplingen omsluter den, men i sådana fall behöver väll T-kopplingen vara utav "mufftyp" på ena änden? )

(Undrar även över de olika beteckningarna på T-rörer, t.ex 22x(12), eller 22x(12)x22, antar att måtten som jag satt i parentes är dimensionen på "mitt-röret" eller har jag fel?)

Skulle helst vilja att 22mm-röret fästs på utsidan utav T-rörs-kopplingen, och i sådana fall behöver väll T-röret vara utav "nippel-typ" i andra änden?

Lyckas hur som helst inte hitta några T-rör med muff på ena sidan och nippel på andra sidan.

Det andra T-röret skall sitta i andra änden utav 22mm-röret och skulle hälst se att röret gick in i T-kopplingen och inte tvärt om, ifall de nu inte är utav samma dimension utvändigt, är det kanske då som jag behöver använda mig utav muffar och nipplar om jag inte vill löda ihop dem i skarvarna?

För det är väll som så att muffar omsluter och nipplar fästs invändigt, eller har jag fått det här helt om bakfoten?

Anledningen till att jag snöar in så på muffar och nipplar är för att jag är helt färsk på hårdlödning, eller lödning över huvud tagen, har svetsat lite grann en gång i tiden men den var några år sedan nu, men det verkar helt klart mer riskabelt att löda i skarvarna än om delarna lappade över varandra, det känns som att det är mindre som kan gå fel då, samt att konstruktionen borde bli aningen hållbarare om delarna överlappar varandra.

En styck rör-förminskning 22mm-15mm tänkte jag fästas i slutet av det andra T-röret för att sedan gå ihop med 15mm röret, Efter som att både T-röret och 15mm röret kommer att fästas inne i förminskningen så antar jag att det är en "förminsknings-muff" jag behöver och inte en förminsknings-nippel?

Någon som vet vart man kan få tag på ett ca 40-50cm långt fördelningsrör i koppar, helst ett 22mm med endast 2 anslutningar, och anslutningarna får gärna vara kring 10-15mm då det blir lättast att fästa slangarna då. Känns som att man med denna del kan spara en massa jobb på "kyl-hylsan"

Ber om hjälp här för att jag inte har någon vettig vvs-butik i min stad, hade jag haft det så hade jag kunnat sätta ihop delarna provisoriskt i butik för att de att de passade, nu blir det till att beställa över nätet och då är det nog lätt hänt att det blir fel ifall man är helt färsk på detta vilket jag är, och jag skulle helst vilja slippa beställa i flera omgångar för att få tag i alla rätta delar.

Antog att det blev lite rörigt det här, är det något ni inte förstår så är det bara att fråga, förklarar mer än gärna hur jag menar och är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av drjosefelak »

Ta och rita hur du tänkt dig, svårt att få ihop det annars..
/drj
Bästföre Mäsk 7-9%
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Vässkan »

drjosefelak skrev:Ta och rita hur du tänkt dig, svårt att få ihop det annars..
/drj
Ska försöka slänga upp en ritning imorgon efter jobbet. Hur infogar jag bilder?[/img]
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster