Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel stripper med liebigkylare

Potstills, essensbrännare och strippers
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av temp_wricko »

Låg.

Man strippar en mäsk för att förbereda för att bränna i en kolonn.
/Wricko
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Blådåren »

Du kommer få en sprit med rätt låg % , dessutom innehållande heads/tails och mycket annat som du inte blir så pigg av "dagen efter", dessutom kommer den smaka som 70-tals "hemkört" .. :barf: ...

Att "strippa" mäsken är en rätt brutal avskiljning av alkohol från det mesta av vattnet som är huvudsyftet , för att sedan göra det lättare att få en fin produkt när man sedan (teoretiskt) häller i apparaten för att sedan finköra i ex en VM !.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Ledstripe
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: sön okt 20, 2013 7:11

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Ledstripe »

Blådåren skrev:Du kommer få en sprit med rätt låg % , dessutom innehållande heads/tails och mycket annat som du inte blir så pigg av "dagen efter", dessutom kommer den smaka som 70-tals "hemkört" .. :barf: ...

Att "strippa" mäsken är en rätt brutal avskiljning av alkohol från det mesta av vattnet som är huvudsyftet , för att sedan göra det lättare att få en fin produkt när man sedan (teoretiskt) häller i apparaten för att sedan finköra i ex en VM !.
Kan jag "strippa" mäsken genom att köra med en 2kw doppvärmare från vattenkokare? Eller måste jag koppa regulator till den?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av latmasken »

När man strippar kör man så fort man kan ungefär så då behövs antagligen ingen regulator.

Strippning är en "grovdestillering".
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av volvo740ftt »

skulle den här modellen funka med att köra majsmäsk i och få en drickbar produkt?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re:

Inlägg av bonkeman »

Ledstripe skrev:Om jag bygger en sådan stripper som finns i denna tråden och bränner två gånger. Vad tror ni att man får för kvalitet på spriten då, efter kolning?
temp_wricko skrev:Låg.
Man strippar en mäsk för att förbereda för att bränna i en kolonn.
Njae... Det stämmer väl knappast? Jag har själv använt mig av plastbrännaren under lång tid och produkten som kommer ut därifrån är ju vidrig. Den luktar och smakar ju rent ut sagt för jävligt. Men efter en bra kolning så är den fenomenal! Skulle en stripper ge så mycket sämre sprit än en plastbrännare? Är det den högre temperaturen som orsakar mer finkel?

Nåja, jag tänker åtminstone testa att kola fulstrippad sprit för att se hur det bli. Jag har en bra kolanläggning och lägger krutet på en långsam och bra kolning istället! Bygger en stripper just nu för att slippa plastisen som tar flera dagar att leverera sin fulsprit. Men jag tänker ju inte besvära mig med att även bygga en spiralbrännare bara för att köra om den strippade spriten. Den måste ju ändå kolas därefter. Och nej, en kolonnbrännare blir det inte tal om. Jag har varken gott om tusenlappar eller verkstadsutrustning 8)
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Öbo »

Så hur blir destillat med smak i denna, jag tänker mig primärt äppelbrandy (calvados)?
Jag har en men har bara använt den som stripper än så länge.
Ändras procenten i destillatet med mer/mindre watt, eller går det bara långsammare?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av latmasken »

Potstill (stripper är ingen brännartyp, man använder oftast en potstill för strippning) ger väl ungefär lika kass sprit som en plastis, en plastis bygger man för att den är enkel, den har i princip inga andra fördelar.

Potstill har dock fördelen att man kan ta cuts, men det är fortfarande bara "en platta". Strippar man (med en potstill) och sen findestillerar (med en potstill) motsvarar det väl en kolonn med två plattor. För de flesta destillat med smak vill man väl ha åtminstone 3-4 plattor för att få ut tillräcklig styrka?
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Öbo »

Styrkan är det väl inget fel på, jag har fått ut just över 9L 50+%igt, avslutat när det som kommer ut är ~10%. Detta på mäsk visserligen och jag har nu tänkt använda äkta cider (inga tillsatser) så grundprocenten kommer ju att vara lägre (8?).

Riktigt Calvados kör dom i alembic 2 gånger, får ut 30% i första och 70% i den andra rundan, där efter lagring.
Jag antar att de efter lagring späder ut slutprodukten med vatten. Borde man inte då tappa mycket smak och aromer?

Så är det möjligt att få ut en lägre procenthalt i detta bygge/hur?
Ändras procenten i destillatet med mer/mindre watt, eller går det bara långsammare?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Flerpen »

Högre hastighet = mer ojämn kvalitet på produkten och med det lägre styrka.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster