Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stripperpremiär

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Stripperpremiär

Inlägg av Kabom »

Ska bygga om min VM från 22 till 15 mm utlopp så jag tog min våldsamt överdimensionerade Liebig (22/15 x 600 mm) därifrån till ett stripperbygge till min ombyggda kokare med två 2 kW värmare.

Kopplade upp med min Triac och effektmätare för att testa hur mycket kylaren klarar av. Provade stegvis från 4 kW ner till 2,5 kW. Spriten kondenserade ok men var först ordentligt varm och sedan ner till ljummen med "rimligt" vattenföde (inte Niagara). Verkar som längden på kylaren inte räcker till riktigt för att få spriten sval i utloppet även om vattnet ut är svalt.

Med en värmare och utan Triac blev det acceptabelt. Också enklast så det får bli min uppsättning fortsättningsvis.

Start med 4 kW
30min 85C i byttan, satte på vattnet
31min 86C. Började droppa aceton
33min 88C. Forsade ut varmt/hett. Drog ner till 3 kW. Märkligt, enl diagrammet ska det då vara 22% alkohol i byttan, är nog inte sant ...
35min 3 kW. Svalare men fortfarande varmt. Drog ner till 2,5 kW
37min 2,5 kW. Fortfarande lite överljummet. Kopplade bort en värmare och fullt på Triac. 2050 W minus värmeförluster
40min 2 kW. Vatten ut 18C och sprit ut 26C
2h 20min 98C. Raggsocksvatten ut ...
2h 52 min 99C. Stänger av

Jag fick ut 8,5L 38%/20C. Den sista halvtimmen ger i stort sett bara vatten och skräp så fortsättningsvis kommer jag att bryta vid 98C.

Nöjd med premiären.
Bilagor
Stripper.jpg
Stripper.jpg (234.47 KiB) Visad 2291 gånger
Effekt.jpg
Effekt.jpg (223.67 KiB) Visad 2291 gånger
Utlopp.jpg
Utlopp.jpg (200.15 KiB) Visad 2291 gånger
Björnebrygd
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 07, 2015 12:58

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Björnebrygd »

Tjusigt och informativt som allt du bidrar med! Vad är det för tempgivare du har? Själv väntar jag på mina koppardelar från UK, sen drar mitt stripper och Vm-projekt igång.

MVH
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Kabom »

Björnebrygd skrev:Tjusigt och informativt som allt du bidrar med! Vad är det för tempgivare du har? Själv väntar jag på mina koppardelar från UK, sen drar mitt stripper och Vm-projekt igång.

MVH
Bugar :thumbup:

Jag köpte på nätet från UK, Peco EB2D. Egentligen en reservdel till komplett kokkärlskit men onödigt att skeppa en plastbytta.

Varifrån köper du koppardelar, varför UK? Dom flesta här köper nog från Rinkaby men även andra finns, t.ex Hornbach.

Ser fram emot att få se dina skapelser :)
Björnebrygd
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 07, 2015 12:58

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Björnebrygd »

https://www.bes.co.uk

Såg det i någon tråd på ARC-forat, var betydligt billigare.
T-rör 54×22×54 kostade 100:- medans Rinkaby skulle ha cirka 260:-, Skjutventil 22mm tror jag kostade typ 45:- så redan där är frakten betald och man ligger på plussidan :)

Förhoppningsvis ska jag snart kunna börja på det, Bara tiden som fattas ;)

MVH

(Edit: Frakten är gratis när man handlar för mer än 40£)
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Kabom »

Björnebrygd skrev:https://www.bes.co.uk

Såg det i någon tråd på ARC-forat, var betydligt billigare.
T-rör 54×22×54 kostade 100:- medans Rinkaby skulle ha cirka 260:-, Skjutventil 22mm tror jag kostade typ 45:- så redan där är frakten betald och man ligger på plussidan :)

Förhoppningsvis ska jag snart kunna börja på det, Bara tiden som fattas ;)

MVH

(Edit: Frakten är gratis när man handlar för mer än 40£)
OK tack, hittat BES nu. Riktigt bra priser, intresserad att höra hur leveransen funkar :thumbup:
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Toffeln »

Hur fungerar det att köpa långa rör? Kommer de verkligen fram raka och hela?
Skulle vara roligt att se postgubben leverera 5 meter rör i brevlådan. (ja jag förstår att det kommer till ett utlämningsställe.)
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Kabom »

Toffeln skrev:Hur fungerar det att köpa långa rör? Kommer de verkligen fram raka och hela?
Skulle vara roligt att se postgubben leverera 5 meter rör i brevlådan. (ja jag förstår att det kommer till ett utlämningsställe.)
"Postgubben kommer alltid två gånger" 8)
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Blådåren »

Brukar inte att vara problem att handla från lokala rörkrökaren !.

Dom är glada att kränga material , och bistå med råd till din nyköpta sommarstuga :wink: :thumbup:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Björnebrygd
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 07, 2015 12:58

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Björnebrygd »

Jag misstänkte att det skulle bli problem med rören så
2" köpte jag på Rinkaby Rör när jag ändå hade vägarna förbi. 28/22/15 och 12mm rören kunde jag köpa via en bekant så dom slapp jag med beställa :)

Medelar med info om leveranstid och sånt när det dyker upp :)
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Kabom »

Ok, om din lev fungerar kommer jag att samla ihop till en samlingskorg (exkl rör) nästa gång ...
Björnebrygd
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 07, 2015 12:58

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Björnebrygd »

Hade lite strul med mitt PayPal men Fredagen den 23e betalades och skickades delarna från UK och idag (28e) kom dom hem till dörren.
Så inte värre leveranstid än inrikes :)
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Kabom »

Tack för det, noterat till nästa gång det blir dax :thumbup:
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Stripperpremiär

Inlägg av AirQ »

UK är väll inte med i EU längre så då är väll risken stor att du åker på tullens 75kr/ paket påslag samt momsen, så vettefan om de blir billigare ändå :)
Learning by doing is the shit
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Stripperpremiär

Inlägg av Mrbsod »

AirQ skrev:UK är väll inte med i EU längre så då är väll risken stor att du åker på tullens 75kr/ paket påslag samt momsen, så vettefan om de blir billigare ändå :)
De förhandlar om villkoren för utträde ur EU, (eller så har de inte riktigt kommit igång med förhandlingarna ännu), men de är med i EU ett tag till i alla fall.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Stripperpremiär

Inlägg av AirQ »

ah okey :)
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster