Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cuts

Potstills, essensbrännare och strippers
Pottan
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 30, 2013 12:31

Cuts

Inlägg av Pottan »

Är nynörjare och skall just bygga en vedeldad potstill med en 50l tunna :D.
Hur mycket foreshot, heads och tails blir det ungefär av en sats på 50l mäsk?
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Cuts

Inlägg av raoul-duke »

Det kan bli svårt att hålla jämn temperatur med ved. Ska du göra det utomhus rekommenderar jag gasol.
Det går inte att säga exakt hur dina cuts kommer se ut. Det beror mycket på din mäsk och din utrustning. Med pot still måste du ta väldigt breda cuts. Ska du göra neutral sprit? Isf skulle jag rekommendera att du kollar in dessa trådar:

Kemisk finkelbekämpning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13277

Kolning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

Jag använder bara pot still när jag ska göra whisky. Då strippar jag mäsken först och ser till att strippen ligger på runt 40-50%
Jag brukar börja ta ut body när alkoholhalten sjunker till ca 75% - När alkoholhalten sjunkit till ca 65% brukar jag börja ta ut tails. Det blir inte mycket produkt över men det är priset man får betala när man använder pot still. Heads och tails kan du slänga i nästa sats.

Använd lukt och smaksinne för att känna när headsdoften (aceton, handsprit) är borta.

Här kan du läsa mer ingående om hur man tar cuts med pot still: http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 40&start=0

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Pottan
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 30, 2013 12:31

Re: Cuts

Inlägg av Pottan »

tackar för svaret! jag har tänkt att göra neutral sprit och typ whiskey. så du tror alltså inte att det går att få temperaturen tillräckligt jämn med ved :( tror du man kan ta cuts med delarna -25 -50 -25 ?
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Cuts

Inlägg av raoul-duke »

Pottan skrev:tror du man kan ta cuts med delarna -25 -50 -25 ?
Jag tror att du måste komma igång och börja lära dig vad du tycker passar :)
Att ta cuts är något som är personligt för alla hobbybrännare. Du gör dina cuts utäfter din egen erfarenhet och preferens. Det finns ingen färdig mall för hur cust ska se ut. Du måste helt enkelt känna efter själv när du tycker att du kan börja samla ihop bodyn och när du ska avbryta den och samla upp tails. Näsa och mun är dina bästa vänner när det kommer till cuts. Ingen gör perfekt sprit första gången. Själv gjorde jag sprit i en kaffepanna första gången. Jag trädde en trädgårds-slang utanpå pipen på den och ledde ner slangen i en PET-flaska. Tror du det vart bra? ;) Erfarenhet är inget man skaffar sig på en eftermiddag. Du måste helt enkelt köra igång och börja experimentera. Det är ju det som är roligt med denna hobby (tycker jag).

Ang. ved:
Ved ryker och luktar. Det drar till sig uppmärksamhet. Det är svårt att hålla jämn temperatur eftersom processen kommer ta flera timmar. Du kommer att behöva mycket ved och stort tålamod i såna fall.

Du kan bygga en enkel pot still av två vinhinkar, en vattenkokare, 5m 10mm prisol och en tub glassilikon. Du behöver inte ens använda någon effektregulator om du inte vill. Även om det kan vara smidigt även på en pot still.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Pottan
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jan 30, 2013 12:31

Re: Cuts

Inlägg av Pottan »

Tackar för svaret! Jag skall nog få tummen ur arslet nu och börja bygga. Men jag tror att jag skall göra en spiralis i stället, det är nog en bättre apparat att börja med. Får se sen i framtiden hur det blir med en potstill
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Cuts

Inlägg av raoul-duke »

Det tycker jag definitivt att du ska göra. Lycka till!

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Mash64
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jul 29, 2018 16:35
Utrustning: Potstill

Re:

Inlägg av Mash64 »

raoul-duke skrev:
Pottan skrev:tror du man kan ta cuts med delarna -25 -50 -25 ?
Jag tror att du måste komma igång och börja lära dig vad du tycker passar :)
Att ta cuts är något som är personligt för alla hobbybrännare. Du gör dina cuts utäfter din egen erfarenhet och preferens. Det finns ingen färdig mall för hur cust ska se ut. Du måste helt enkelt känna efter själv när du tycker att du kan börja samla ihop bodyn och när du ska avbryta den och samla upp tails. Näsa och mun är dina bästa vänner när det kommer till cuts. Ingen gör perfekt sprit första gången. Själv gjorde jag sprit i en kaffepanna första gången. Jag trädde en trädgårds-slang utanpå pipen på den och ledde ner slangen i en PET-flaska. Tror du det vart bra? ;) Erfarenhet är inget man skaffar sig på en eftermiddag. Du måste helt enkelt köra igång och börja experimentera. Det är ju det som är roligt med denna hobby (tycker jag).

Ang. ved:
Ved ryker och luktar. Det drar till sig uppmärksamhet. Det är svårt att hålla jämn temperatur eftersom processen kommer ta flera timmar. Du kommer att behöva mycket ved och stort tålamod i såna fall.

Du kan bygga en enkel pot still av två vinhinkar, en vattenkokare, 5m 10mm prisol och en tub glassilikon. Du behöver inte ens använda någon effektregulator om du inte vill. Även om det kan vara smidigt även på en pot still.

Mvh - Raoul
Hej.
Jag är själv ny i detta, men skall själv använda en pot still. Som jag läst mig till skall cuts vara tämligen enkelt rent vetenskapligt, vilket dock förutsätter att man kan kontrollera temperaturen hyfsat.

För att ta heads behöver man stanna på en temp av ca: 75-76 C. När det slutar komma något är heads över och tempen höjs till ca: 78-81 C då heart kommer ända upp till ca: 95 C där tails kommer. Smak och lukt bör naturligtvis användas också, speciellt för att avgöra tails.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cuts

Inlägg av latmasken »

Den där beskrivningen låter som den är gjord av nån som inte har så mycket erfarenhet av destillering... Det låter lite som när folk körde labmaster med termonob.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Cuts

Inlägg av Swedish Pride »

prova göra cuts, med temp å sen en gång med smak.

det går att göra cuts på temp MEN det förutsätter att du kör samma sak med sama styrka hela tiden.
och bara efter att du hjar kört på smak några gånger å lärt dig vid vilken temp dina cuts är.

själv har jag bara min termometer till att veta att jag har rätt temp på min mash, i min kokare, pot still och kolon har ja inga såna nymodigheter :)
Tyckte att cuts var riktigt svårt på min pot still, mycket lättare med en kolon.

Lycka till :thumbup:
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Cuts

Inlägg av Frater_Frag »

Om du skall använda dig av vedeldning så se till att vara utomhus. För att göra det lättare att få en jämn temperatur så kan du använda dig av ett vattenbad som temperaturutjämnare.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst