Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Potstills, essensbrännare och strippers
Mekanikern
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre nov 11, 2022 10:52

Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Inlägg av Mekanikern »

Hallå!

Jag har haft en kolonnbrännare ståendes i många år, byggde den men tyckte det var lite för avancerat/krångligt å tappade intresset. Nu fick jag lust att prova igen så jag byggde en Potstill med samma kokkärl som jag haft innan då essa verkar enklare att handhava och bättre ägnade till whiskey Rom etc.

Det sitter en 2kW elpatron i (2x1000W), är detta nog till 50L och isåfall borde ja dela slingorna så jag kan sänka värmen när det kokar?

Kärlet är normalt isolerat men ska byta nu till något som inte smälter som liggunderlaget gjorde.

Uttagsröret är 22mm med en 32mm liebig. Stosen från kärlet är 2,5". Byggde på frihand med material jag hade hemma.

Kom med kritik och förslag tack

Bild
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Inlägg av Andy »

2kW bör vara tillräckligt. Om inte så får du isolera kärlet.

Du ska ej reglera värmen i kärlet. När det kokar så kokar det. Att reglera effekten kanske behövs dock om kylaren inte är tillräckligt effektiv. Så att separera slingorna är nog ingen dålig idé

Kör den med vatten först så du är säker på att den är tät och kylaren kan kyla tillräckligt.
Mekanikern
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre nov 11, 2022 10:52

Re: Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Inlägg av Mekanikern »

Tack för svaret Andy!
Mekanikern
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre nov 11, 2022 10:52

Re: Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Inlägg av Mekanikern »

Är det någon som törs gissa på hur stort vätskeuttaget blir om jag strippar 50L? Varför jag undrar är för att värmeelementet sitter högt och behöver ganska mycket vätska kvar för att inte gå torrt, ska mäta exakt men misstänker 25L ca.

När den gick som reflux var det ju enkelt att mäta uttaget men jag har förstått det som att det kommer med betydligt mer vatten i en pot still.

Tack på förhand

Edit: Jag mätte nu och det behövs 35L för att täcka värmepatronen. Jag kan dock få i 70L mäsk om det låter vettigare?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Inlägg av rkr »

Typically you take out one third of the mash as low wines.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Mekanikern
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre nov 11, 2022 10:52

Re: Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Inlägg av Mekanikern »

Thank you rkr, I should be fine then.
Mekanikern
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre nov 11, 2022 10:52

Re: Kritik/förslag på förbättringar Potstill

Inlägg av Mekanikern »

rkr skrev: tis nov 15, 2022 7:17 Typically you take out one third of the mash as low wines.
I have now finished my first run with 50L of "rum" wash. I made the wash using 50% white sugar and 50% dark and golden syrup, fermented to ~16%abv.

However I noticed that the heads which came out at ~60%abv hade a slight rum taste but the hearts had none. I shut off when the tails started stinking bad, ~25%abv.

I had two ss scrubbers in the column to help get the proof up, which I think worked but did it strip the taste or was the wash just not any good?

All in all I'm happy with the run, but I'm confused whether I have reflux stripping the taste or if I need more flavour in the wash.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster