Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effektfråga potstill.

Potstills, essensbrännare och strippers
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Effektfråga potstill.

Inlägg av Kusken »

Har beställt en effektregulator till min potstill. jag har två element på vardera 2500w, kör på båda under uppvärmning och på ett under destilleringen. Eller på båda vid strippning. Har ju hört att man ska köra så långsamt som möjligt, och ska därför sänka effekten när regulatorn anländer. men till min fråga - Har det verkligen någon betydelse i verkligheten? Tänker som så att med högre effekt är det inte bara mer ånga som stiger ? Blir temperaturen verkligen högre i toppen? Har själv inte så stor erfarenhet av potstill, men det borde väl finnas här på forumet. Någon som provat och sett någon skillnad förutom uttagshastigheten?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Effektfråga potstill.

Inlägg av Flerpen »

Med mycket effekt kommer det snabbare mycket ånga under hela destilleringen dvs gränserna mellan det du vill ha med och inte vill ha med blir suddigare.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Effektfråga potstill.

Inlägg av ÖlBurken »

Flerpen skrev:Med mycket effekt kommer det snabbare mycket ånga under hela destilleringen dvs gränserna mellan det du vill ha med och inte vill ha med blir suddigare.
Men i en potstill har man ju ändå ingen reflux/skiktning. Här undrar jag också om det spelar nån större roll. Iof kan jag tänka mig att man kanske bättre separerar heads från resten om man kör försiktigt i början, men tails tror jag blandas in hur man än gör.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Effektfråga potstill.

Inlägg av latmasken »

Men man tar väl cuts med en potstill? (utom när man strippar)

Och då vill du ju kunna ta cuts på "rätt ställe". Men för hög uttagshastighet kommer du få för grova cuts.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Effektfråga potstill.

Inlägg av Kusken »

Det är väl bara att prova när regulatorn har anlänt. När jag kör på full effekt på ett element är det ju inte så att det bara forsar ut sprit, och det är inga problem med cutsen. Men vad jag undrade var om spriten blir bättre med lägre hastighet. Tror knappt att den blir det. Ska prova att sänka effekten, och prova att köra full effekt på ett element och samtidigt ha lägre effekt på det andra. Jag återkommer med resultatet. Tack för visat intresse!!
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Effektfråga potstill.

Inlägg av Flerpen »

Latmaskens och mitt svar sammanfattar det hela, sen så finns det självklart massvis med andra saker som spelar in typ storlek på satsen och brännaren osv.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster