Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga: Bygge av stripper

Potstills, essensbrännare och strippers
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Fråga: Bygge av stripper

Inlägg av Lången »

Hej

Tänkte bygga en stripper av grejor jag har liggandes i garaget. Har 22 mm rör till stigaren och 15mm till kylar delen. Nu till min fråga, har inga 90 graders böjar utan bara 45 så jag måste sätta ihop 2st för att få till 90 grader. Kommer det ha någon negativ inverkan? Blir ju som en lite längre böj då om ni förstår vad jag menar.
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Re: Fråga: Bygge av stripper

Inlägg av Lången »

Tänkte andvända en jäsdunk som kärl och ett vattenkokar element på 1250w. Hur hög ska kollonen vara då?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Fråga: Bygge av stripper

Inlägg av temp_wricko »

Du skriver att du bygger en stripper, då har längden på kolonnen ingen betydelse.

Sen får du skriva kolonn 100 ggr på svarta tavlan innan du går hem.
/Wricko
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Re: Fråga: Bygge av stripper

Inlägg av Lången »

Ok...ber om ursäkt, är nybörjare på det här:) så längden på röret från kärlet har alltså ingen betydelse då?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Fråga: Bygge av stripper

Inlägg av temp_wricko »

Smart att använda ett annat ord så du slapp skriva kolonn en 101:a gång.
Nej precis som jag skrev så har det inte det. Det enda strippern gör är att den skapar ånga som den sedan direkt kyler ner. En fraktionerad kolonn däremot har både höjd och fyllning.
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster