Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Liebig-kylare hjälp

Potstills, essensbrännare och strippers
Ents_Church
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 10, 2015 22:22

Liebig-kylare hjälp

Inlägg av Ents_Church »

Hej!

Försöker mecka ihop en liebig-kylare och har väl lyckats löda ihop en som säkert fungerar med 22mm och 12mm rör. Men det ser ju förjävligt ut lödningar är ju inte direkt kända för att hålla.

Jag har rör kvar till en till så jag undrar om någon som begriper sig på VVS-grejer kan hjälpa mig att sammanställa en shoppinglista med prylar från bauhaus?

Helst ska rubbet skruvas ihop med T-kopplingar och förminskade och allt. Har insett att en förminskare 22mm-12mm inte riktigt var vad jag trodde...

Och nej, jag vill verkligen inte löda ihop något...

Någon?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av latmasken »

Är lödningar inte kända för att hålla? Var har du fått det ifrån?

(Sen att du kanske inte "kan" löda eller använt undermåliga verktyg och det därför ser för jävligt ut är en annan femma :) )
Ents_Church
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 10, 2015 22:22

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av Ents_Church »

Ett typiskt forumsvar från någon som inte "kan" tydligen. Tråkigt.

Du är ju uppenbart ett forumtroll som vill synas genom påhopp.

En lödning är inte till för sånt utsätts för mekanisk påverkan. Fogen i sig är svagare än materialet och där exempelvis kylvattnet kommer in så blir det aldrig en stark fog. Sen oavsett det så ser alla lödningar förjävliga ut.
(Enligt min smak är det inte snyggt att blanda material)

Därför vill jag skruva ihop det.

Jag ber fortfarande vvs-kunniga om hjälp men svar som det ovan undanbedes eftersom det varken hjälper mig eller någon annan i framtiden heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av fajsen »

(quote) Försöker mecka ihop en liebig-kylare och har väl lyckats löda ihop en som säkert fungerar med 22mm och 12mm rör. Men det ser ju förjävligt ut lödningar är ju inte direkt kända för att hålla.

Hej som gammal vvs:are kan jag säga dig att en lödning med vvs lod med silver i drar du inte isär.
däremot en koppling utan stödhylsa går att dra isär.fixa ngn som löda om du inte kan själv.dessutom
till en 1/5 kostnad. lägg gärna upp en bild hur du gjort.
mvh fajsen fd-röris
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av latmasken »

Ents_Church skrev: En lödning är inte till för sånt utsätts för mekanisk påverkan. Fogen i sig är svagare än materialet och där exempelvis kylvattnet kommer in så blir det aldrig en stark fog.
Ska du prata om "inte kan"? I en korrekt utförd lödning är fogen ofta starkare än materialet, eftersom fogen blir en legering av lodet och materialet. När lödningar går sönder beror det oftast på att fogen blivit styvare än materialet och materialet utanför fogen därmed utsätts för mer rörelse och utmattning.

Guldsmeder löder smycken, skulle de göra det om lödningar blev fula?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av Flerpen »

Håller med ovanstående, har du gjort det riktigt så håller en lödning myket bättre än en klämringskoppling.
Sen sägr du att du inte vill blanda material men du vill använda mässingskopplingar på kopparrören?

För att ge ett svar som du vill höra så finns det en tråd nånstans där en medlemm bygger ett helt potstiöl med bara klämringskopplingar.
Ents_Church
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 10, 2015 22:22

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av Ents_Church »

fajsen skrev:(quote) Försöker mecka ihop en liebig-kylare och har väl lyckats löda ihop en som säkert fungerar med 22mm och 12mm rör. Men det ser ju förjävligt ut lödningar är ju inte direkt kända för att hålla.

Hej som gammal vvs:are kan jag säga dig att en lödning med vvs lod med silver i drar du inte isär.
däremot en koppling utan stödhylsa går att dra isär.fixa ngn som löda om du inte kan själv.dessutom
till en 1/5 kostnad. lägg gärna upp en bild hur du gjort.
mvh fajsen fd-röris
Hej!

Tack för svar!
Menar du alltså att en en T-koppling blir starkare och mer tåligt än lödning?
Det är inte dragfastheten som jag är ängslig för och har erfarenhet av utan det är där slangarna ansluts för kylningen. Den lödningen är jag väldigt skeptisk till jämfört med en T-koppling.
Måhända dyrare men det spelar inte så stor roll för mig.

Och pga logistiska orsaker så är bauhaus i butik min leverantör.(och så behöver vi inte snöa in oss på detta)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ents_Church
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 10, 2015 22:22

Liebig-kylare hjälp

Inlägg av Ents_Church »

Flerpen skrev:Håller med ovanstående, har du gjort det riktigt så håller en lödning myket bättre än en klämringskoppling.
Sen sägr du att du inte vill blanda material men du vill använda mässingskopplingar på kopparrören?

För att ge ett svar som du vill höra så finns det en tråd nånstans där en medlemm bygger ett helt potstiöl med bara klämringskopplingar.
Hej!

Försökt hitta trådar kring detta men inte funnit något, därav min trådstart.
Se svar ovan, jag vill ha stadiga inkopplingar för kylvatten. Inte lött.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ents_Church
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 10, 2015 22:22

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av Ents_Church »

latmasken skrev:
Ents_Church skrev: En lödning är inte till för sånt utsätts för mekanisk påverkan. Fogen i sig är svagare än materialet och där exempelvis kylvattnet kommer in så blir det aldrig en stark fog.
Ska du prata om "inte kan"? I en korrekt utförd lödning är fogen ofta starkare än materialet, eftersom fogen blir en legering av lodet och materialet. När lödningar går sönder beror det oftast på att fogen blivit styvare än materialet och materialet utanför fogen därmed utsätts för mer rörelse och utmattning.

Guldsmeder löder smycken, skulle de göra det om lödningar blev fula?
Fast då måste du nog läsa på om lödning vs svetsning. Själva poängen är att man kan sammanfoga två(ibland bara en) olika metaller vid en lägre temperatur är de två metallerna man vill sammanfoga.Det är inte en legering. En svetsfog KANSKE kan liknas som en legering men inte lödning.
En lödning blir liksom inte starkare än lodet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ents_Church
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 10, 2015 22:22

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av Ents_Church »

Eftersom jag tycks vara oförmögen att hitta tråden med någon som gjort det jag vill göra - skulle någon kunna länka mig rätt? Annars får det bli dyr trial and error men jag lovar att lägga upp en byggbeskriving sen oavsett.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av latmasken »

Ents_Church skrev: En lödning blir liksom inte starkare än lodet.
Det är du som inte har förstått hur en lödning fungerar. Den fungerar INTE som ett lim, utan lodet tränger in i bägge ytorna.

Det är bara om man har för stort gap mellan ytorna som man får ett lager tenn mellan ytorna. I en korrekt utförd kapillärlödning så kan du inte bryta isär de två koppardelarna utan att kopparen förstörs.

Bindzon kallas den del av lödningen där lodet legerar sig med grundmaterialet, i en optimal lödning har de två bindzonerna kontakt med varandra, d.v.s. det finns inget lodskikt mellan dem.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Liebig-kylare hjälp

Inlägg av aqua vitae »

Vad är det för delar du försökt löda ihop?
Har du använt T-rör på ytterröret till vattenanslutningarna eller bara borrat hål och försökt löda ett rör mot det?
Det sistnämnda är svårare och kräver kanske lite erfarenhet och grundligt förarbete för att få det riktigt stabilt.

Om du däremot använder T-rör och kapillärlöder dit en liten förlängning att klämma fast vattnet på är det svårt att få det så mycket hållbarare när det kommer till de små dimensioner vi talar om nu.

Lödning har använts till trycksatta system i alla år och har ju till och med fördelen att det går att värma upp och göra om i efterhand, så hoppet är inte ute även om du gjort något klutigt.

Visa gärna ett foto så är det lättare att guida dig vidare med tips på förbättringar.

I denna tråd finns annars mycket svar och klargöranden av dina frågor: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... 17&start=0
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster