Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonnfyllning i stripper?

Potstills, essensbrännare och strippers
Lord Vader
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis okt 27, 2015 15:07
Utrustning: VM, CM, stripper
Ort: Bergslagen

Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av Lord Vader »

Är det någon idé att använda kolonnfyllning i min stripper? Har ett gäng finfina skurbollar liggandes...

- Don't under estimate the power of the Force -
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av latmasken »

För att strippa brukar man ju använda en potstill, strippning är ju tänkt att göras så snabbt som möjligt för att få upp styrkan (man struntar helt i separation).

Stoppar du i fyllning i kolonnen är det inte längre en potstill och då är det tveksamt om man kan kalla destillationen för strippning.
Lord Vader
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis okt 27, 2015 15:07
Utrustning: VM, CM, stripper
Ort: Bergslagen

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av Lord Vader »

latmasken skrev:För att strippa brukar man ju använda en potstill, strippning är ju tänkt att göras så snabbt som möjligt för att få upp styrkan (man struntar helt i separation).

Stoppar du i fyllning i kolonnen är det inte längre en potstill och då är det tveksamt om man kan kalla destillationen för strippning.
Med andra ord så låter jag skurbollarna ligga på hyllan..?

Tänkte om jag vinner något och för en bättre produkt ur strippern, innan körning i VM maskinen.

- Don't under estimate the power of the Force -
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av latmasken »

Då har du som sagt var lite tappat syftet med strippningen.

Strippningen syftar främst till att ta bort vatten, för att ge en starkare mäsk, högre koncentration av heads, så att det blir enklare att separera. Strippar du med en kolonn så får den strippade spriten lägre koncentration av heads vilket gör att det blir svårare att separera.

http://homedistiller.org/distill/dtw/strip
Lord Vader
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis okt 27, 2015 15:07
Utrustning: VM, CM, stripper
Ort: Bergslagen

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av Lord Vader »

latmasken skrev:Då har du som sagt var lite tappat syftet med strippningen.

Strippningen syftar främst till att ta bort vatten, för att ge en starkare mäsk, högre koncentration av heads, så att det blir enklare att separera. Strippar du med en kolonn så får den strippade spriten lägre koncentration av heads vilket gör att det blir svårare att separera.

http://homedistiller.org/distill/dtw/strip
Jättebra svar, tack latmasken!!

Nu har jag strippat ut 21 liter 17,3%:ig mäsk. Fick runt 7 liter, och cirka 0,5 liter tails, vad jag kan förstå av lukten. Slängde cirka 1,5 dl foreshot.
Tjänar jag nått på att kasta tailsen eller ska den med i satsen tycker du?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av latmasken »

Vad jag förstått så är den främsta vinsten med att strippa att man kan köra mer mäsk än vad apparaten rymmer, och då blir det ju kontraproduktivt att hälla tillbaka tails (då har du ju bara fått bort lite heads).

ex. (från sidan jag länkade till) 100 liter mäsk strippas ner till 20 liter genom 5 snabba strippningar (max hastighet som produktkylaren klarar), så man sen kan köra hela findestilleringen i ett sträck istället för att behöva köra 5 gånger. På så vis får du ner körningen av 100 liter mäsk till två dagar typ (en dag att strippa 5 satser och en dag finkörning).

Om du bara har 21 liter mäsk och din VM rymmer det så är det i princip bättre att finköra allt på en gång, då kör du ju hela satsen på en dag. Undantaget är väl om du tänker köra kemisk finkelbekämpning före finkörningen.
Lord Vader
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis okt 27, 2015 15:07
Utrustning: VM, CM, stripper
Ort: Bergslagen

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av Lord Vader »

Återigen tack för bra info. Jag ska läsa den länkade sidan vid tillfälle.

Jag har 3x25 liter mäsk som jag tänkte strippa ner till en sats och köra i VM-brännaren.

Kort fråga om strippningen; tailsen mäter runt 9% (hela strippningen gav 49% och 7,5 liter av 21 l mäsk). När ska jag sluta ta ut tailsen??
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av latmasken »

0%. Enligt det som står i slutet av det här inlägget: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=148722#p148722

Syftet med strippning är att få bort vatten, du vill ha med ALL etanol.
Lord Vader
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: tis okt 27, 2015 15:07
Utrustning: VM, CM, stripper
Ort: Bergslagen

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av Lord Vader »

latmasken skrev:0%. Enligt det som står i slutet av det här inlägget: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=148722#p148722

Syftet med strippning är att få bort vatten, du vill ha med ALL etanol.
Uppenbarligen är jag inte läskunnig Bild för jag satt med just den utskriften i näven och läste i pannrummet igår, och tydligen missade jag just den biten.

Tack för förtydligandet Bild

- Don't under estimate the power of the Force -
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: Kolonnfyllning i stripper?

Inlägg av rita »

jag har nyss provat att stoppa skurbollar i min stripper. ! jag matar den med 3kw.
utan packning belv resultatet 47 % 7,4 l/h
packad med skurbollar 52% 7 l/h

slutsats: blev starkare och mindre mängd med packning men hastigheten minska! tog ungefär samma tid så spelar inte så stor roll. möjligtvis fördel att man sparar ett par liter extra att värma upp vid finkörning. även om man vill slå ihop fler satser tar de mindre plats!
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster