Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Potstills, essensbrännare och strippers
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

HEJ! Nu har jag använt min T500 i snart 2 år är mycket nöjd får ut på 25 liters sats ca: 4,5 liter mycket fin 94,5% i bland lyckats det med att bli till och med 95,2% behöver aldrig kola det bara låta det mogna.

Men nu har jag tänkt att prova något nytt så lat som jag är så bygger jag inte egen som många här håller på med, Jag beställer en ny maskin som kommer om 1 vecka. Tänkte med denna tråden berätta lite när jag skapar min lilla dryck. Detta är en potstill med 2 st Thumper, ska bli roligt och se lyckta och smaka vad skillnaden blir mot T500.
Bilagor
extra-lux1j_enl.jpg
extra-lux1j_enl.jpg (157.17 KiB) Visad 1270 gånger
kommer att bli roligt att experimentera med denna leksak. <br /><br />Finns det någon som har en liknande som vill kommentera eller någon som använder sig utav Thumper så får ni gärna dela med er utav eran erfarenhet
kommer att bli roligt att experimentera med denna leksak.

Finns det någon som har en liknande som vill kommentera eller någon som använder sig utav Thumper så får ni gärna dela med er utav eran erfarenhet
extra-lux-30.jpg (32.38 KiB) Visad 1270 gånger
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Ja nu kom min nya leksak beställde den för 6 dagar sedan och kom i dag det kallar jag för snabb leverans. Den är på 40 l kostade 3000:- inkl frakt med 2 kg jäst och alcomätare, slangar och temperatur givare.

Hoppas nu den är bra åter kommer med jäsning och bryggning. Har gjort mäsk på 3 olika sätt ena är med potatis, en är vanilj, äpple kanel och den sista är med päron.

och bryggsocker i allt
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

HEJ! Ja nu har jag kört min första mäsk i bryggaren, Tyvärr var jag inte så nöjd med den. hade 30 liter mäsk på 15% fick ut 6,3 liter 50% ska sköra om det i morgon. tänkte blanda ut det till 25% och se hur det blir fick i från Thumper ca: 400ml , maskinen tog 2,10 minuter att få ut 6,3 liter det är ok men vill ha det. blir eventuelt att man gör utav med maskinen och provar en ny maskin. får se hur det blir efter om koket i morgon. men det smackar mycket päron hoppas smaken finns kvar efter om destillering
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

som jag ser det med denna maskinen så får man lika stort utbyte. för om jag har en mäsk på 20% som jag brukar hamna på så får jag i min T500 ca: 5 liter 93-94% och om jag kör det i min nya potstill så blir inte % halten lika hög men jag får ut ca:12 liter 50% då är vattnet som följer med destillerat det är det inte i T500 men blandar jag ut dom 5 liter jag får ut i T500 så får jag ca: 9 liter 50% ni får gärna komma med kommentarer om det är någon som har erfarenhet utav potstill med 1 eller 2 thumps.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av latmasken »

Hur mycket hade du förväntat dig att få ut?

30 liter 15% är ju 4,5 liter ren etanol.

30 liter 20% (kommer jästen verkligen så högt?) är 6 liter ren etanol.

5 liter 94% är 5,3 liter ren etanol.

9 liter 50% är 4,5 liter ren etanol.
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Ja jag får oftas mäsken till strax över 20%.
jag försöker destillera så jag får det lika gött som Smirnof gold. men min tanke är att om jag destillerar via potstill som jag har så borde jag slippa destilera vatten som jag gör för att blanda ut min sprit på 93% för att komma ner i 38% , om jag använder potstill med 2 thums så borde vattnet som följer med vara destillerat och klart eller är jag rent ute och cyklar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av latmasken »

Varför ska du blanda ut med destillerat vatten?

Det är väl riktigt att det vatten som kommer med om du inte destillerar till 95% är destillerat, MEN det kommer ju inte bara med vatten utan även finkel.
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

maskinen har 2 thumpers så det mycket finkel borde försvinna. sen gör man en andra kokning då borde det bli bra. men inget går upp mot att använda en kollon tycker jag personligen men tänkte testa detta systemet. har lite olika typer utav destillerings utrustning som jag hade tänkt att testa och se vilken som gen bra, god, drickbart och bra % att dricka. Denna typ med Thumper har jag aldrig testat så jag är nybörjare på detta hoppas jag lär mig en del på vägen. Hoppas det blir en bra produkt i slutändan där jag kommer at testa med olika mäsk typer med frukt och smak
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Under dagen kommer jag att posta lite bilder
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Här kommer lite bilder
Bilagor
20151205_144254.jpg
20151205_144254.jpg (737.48 KiB) Visad 1151 gånger
20151205_143901.jpg
20151205_143901.jpg (801.93 KiB) Visad 1151 gånger
40 liter
40 liter
20151205_143757.jpg (751.47 KiB) Visad 1151 gånger
Senast redigerad av sirguran, redigerad totalt 1 gång.
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Så nu kokar jag det för andra gången så får vi se hur starkt och rent det blir
Bilagor
20151205_143829.jpg
20151205_143829.jpg (692.81 KiB) Visad 1156 gånger
Senast redigerad av sirguran, redigerad totalt 2 gånger.
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

så nu har jag kört det 1 gång till i kokaren och jag får säga att jag fick en mycket ren produkt smak utav äpple,vanilj och lite kanel. det puttrade på lagom är faktisk relativt nöjd fick :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av latmasken »

Det är lite motsägelsefullt där, om du får ut en ren produkt borde den vara i det närmaste smaklös.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av Flerpen »

Snurra bilderna...
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

sirguran skrev:så nu har jag kört det 1 gång till i kokaren och jag får säga att jag fick en mycket ren produkt smak utav äpple,vanilj och lite kanel. det puttrade på lagom är faktisk relativt nöjd fick :thumbup:
Ren menar jag en fyllig, smakrik och en produkt som är god att dricka, utan en massa smak eller luckt från avfällning
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster