Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Potstills, essensbrännare och strippers
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Strippa, två destillationer
Ett bra alternativ som förenklar att få ren sprit är att destillera två gånger. Den första destillationen bryr man sig inte om renhet, hög procent eller att avskilja finkel utan bara att avskilja etanolen från jäst och sockerrester och det mesta av vattnet. Detta kallas att strippa mäsken. Det gör enklast med en stripper eller potstill, läs mer om dessa i forumavdelningen Potstills.
Det går även att strippa mäsken med kolonnbrännare. På en LM kör på så hög effekt det går utan att den chokar och ha ventilen helt öppen, på RLM ha ventilen helt stängd. På en CM kan man koppla bort vattnet från refluxkylningen och enbart köra vatten på produktkylaren.
Ta ut produkt ända tills mätaren visar 0% för att inte låte någon etanol gå till spillo. På en VM kommer uttaget stanna automatiskt vid 47% ungefär vilket gör den dåligt lämpad som stripper. Läs mer om de olika kolonnbrännarnas egenskaper i tråden Kolonnbrännartyper.
Produkten som fås vid strippning benämns ofta som strippad sprit, råsprit eller low wines. Återdestillera denna enligt instruktionerna under "Destillationsteknik, styrning av kolonnbrännaren under destillationen".

Du har genom att strippa satsen gett kolonnen ett försprång jämfört mot att köra en enda destillation av mäsken eftersom jobbet de första teoretiska bottnarna i nedre delen av kolonnen då gör redan är gjort. Det blir som en teoretisk förlängning av kolonnen och möjliggör en lägre refluxratio och snabbare produktuttag av bodyn under den andra destillationen, med bibehållen renhet.

Den största fördelen är att vid en snabb strippning är det mindre risk att bränna vid outjäst socker och jästrester vilket kan ge oönskad smak åt destillatet.
Strippning är dessutom ett krav för att kunna använda sig av kemisk finkelbekämpning genom pH-behandling.
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Läste detta på forumet.
sirguran skrev:Strippa, två destillationer
Ett bra alternativ som förenklar att få ren sprit är att destillera två gånger. Den första destillationen bryr man sig inte om renhet, hög procent eller att avskilja finkel utan bara att avskilja etanolen från jäst och sockerrester och det mesta av vattnet. Detta kallas att strippa mäsken. Det gör enklast med en stripper eller potstill, läs mer om dessa i forumavdelningen Potstills.
Det går även att strippa mäsken med kolonnbrännare. På en LM kör på så hög effekt det går utan att den chokar och ha ventilen helt öppen, på RLM ha ventilen helt stängd. På en CM kan man koppla bort vattnet från refluxkylningen och enbart köra vatten på produktkylaren.
Ta ut produkt ända tills mätaren visar 0% för att inte låte någon etanol gå till spillo. På en VM kommer uttaget stanna automatiskt vid 47% ungefär vilket gör den dåligt lämpad som stripper. Läs mer om de olika kolonnbrännarnas egenskaper i tråden Kolonnbrännartyper.
Produkten som fås vid strippning benämns ofta som strippad sprit, råsprit eller low wines. Återdestillera denna enligt instruktionerna under "Destillationsteknik, styrning av kolonnbrännaren under destillationen".

Du har genom att strippa satsen gett kolonnen ett försprång jämfört mot att köra en enda destillation av mäsken eftersom jobbet de första teoretiska bottnarna i nedre delen av kolonnen då gör redan är gjort. Det blir som en teoretisk förlängning av kolonnen och möjliggör en lägre refluxratio och snabbare produktuttag av bodyn under den andra destillationen, med bibehållen renhet.

Den största fördelen är att vid en snabb strippning är det mindre risk att bränna vid outjäst socker och jästrester vilket kan ge oönskad smak åt destillatet.
Strippning är dessutom ett krav för att kunna använda sig av kemisk finkelbekämpning genom pH-behandling.

så jag tänkte se hur mycket jag får ut . Tänkte köra en stripp sen göra en ordentlig körning och testar hur mycket jag får ut i båda körningarna åter kommer vilken % mäsken har under helgen och hur långt tid det tar att köra och mängd , % på varje gång
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Tror detta är en potstill med Thumper Min nya bryggare

Inlägg av sirguran »

Jag önskar er alla en trevlig lucia morgon eller dag. Nu har jag fyllt min kräftkokare med 37 liter utav den blivande ädla drycken till Jul . Får se hur långt detta tar från jag satte i gång den tills det kommer ut lite droppar och hur långt det tar innan % tar slut helt så jag kan göra en sakta om kokning i min T500. håller bara på att separera Ho2 mot den inte så rena %

Så nu 2 timmar senare så är jag uppe i 83 grader , det rinner en jämn stril får se hur långt tid det tar tills jag inte tänker ta ut mer på första körningen.

första timmen kom det 3 liter 70%
andra timmen kom det 2 liter 60 %
Tredje timmen kom det 3 liter 45%

så nu hinner jag inte köra det mer. ska i vägg sen blir det senare i efter middag att kora allt i T500 så ser vi hur mycket vi får.

i Thumper fick jag sammanlagt 700ml med skit hade säkert blivit lite mer om jag hade haft tid att köra tills det kom ut 5% bara.

Efter att ha kört det en sista gång i min T500 fick jag ut på 2 timmar och 30 minuter 9.3 liter 90%
så jag får säga att så här kommer jag att göra varje gång det blev rent fint och en fyllig smak
på minner i smaken som Smirnof gold. Jag hällde i 400g glycos blandade det med destillerat vatten till 38 % så det blev några liter till Julbordet och nyårs firandet
ni får gärna komma med kommentarer eller om det är något annat
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst