Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första bubble cap riggen

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Första bubble cap riggen

Inlägg av Mr_President »

Har just köpt en sån här (nedan). Tar ca 3 månader innan jag får den (från Kina).

6" med bubble cap delarna i koppar, resten rostfritt.

Vill prova bubble cap samt behövde en större kokare. Nu kommer jag kunna köra 6" bubble cap och 3" packad kolonn på samma kokare.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (115.77 KiB) Visad 1379 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Flerpen »

Jäklar, det var en rejäl apparat!
Hur mycket effekt kommer du mata den med?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Mr_President »

jag tänkte sätta in 2 st 6kw patroner parallellt. Jag har en 15kw SCR så jag kan styra steglöst, får se när den "sjunger" som bäst. Visar sig när jag provar.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Flerpen »

Inte illa. Vill inte ens veta hur stor mäsktunna du har.
Du har möjligtvis inte koll på hur man räknar ut hur mycket effekt man behöver för olika riggar?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Mr_President »

Nix har inte satt mig in i teorierna. Vet att min 3" packad med Dixon rings går finfint vid ca 5 kW (3 liter/h ut).

Harley har skrivit en massa i sin tråd men den är så lång så man orkar inte leta.

Jag tror denna nya kommer lira bra vid ca 7kw men det återstår att se.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Flerpen »

okej jo den tråden är rätt saftig, jag får säga till min bekant att han får pröva sig fram på sin 4" 4x bubbelplate rigg.
Jag gissar dock att det behövs runt 6kw till den så 4 var för lite...

Borde inte den här tråden flyttas till kolonnbrännardelen förresten?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Mr_President »

Nu är den klar i Kina. Är här i ett nafs :)

Rätt snygga riggar i bakgrunden, inte till mig dock.
image.jpeg
image.jpeg (758.25 KiB) Visad 1295 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Flerpen »

Riktigt stiligt!
Får man fråga hur man förtullar så där stora saker?
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av harley03 »

Detta är en rent ut sagt Livsfarlig lösning... :doh: om du kommer att ha destillationsplattorna klämda mellan ferrulen/skarvmodulerna.... så som det ser ut att vara på både ritningen som bilden... :shock:

När man använder sig av ferrule som skarvar då är det en packningen mellan båda dessa och en clamps/klämma som skall se till att denna packning ALLTID har press på sig så den tätar till 100% och den blir tunnare och tunnar vid varje uppvärmning osv......

Har du en platta som ligger innanför denna packning så är BARA packningen i press tills den har plattat ihop sig och själva Plattan tar emot... :roll: och sedan lär det läcka ut varm alkoholånga.... Totalt livsfarligt... :shock:

Denna destilations platta kräver ett tryck för att vara tät så inte Trågvätskan kolappsar och rinner ner till nästa nivå, då fungerar inte plattan... samtidigt som packningen kräver ett tryck på sig för att vara Ångtät... Ingen bra kombination... :thumbdown:

Den besiktningsman inom ATEX/EX som godkännner denna lösning är inte Kompetent och skall helt enkelt BYTAS ut för allas säkerhet om vi pratar lagliga anlägningar... :roll:


Jag är ingen Polis.. men jag har hållit på med denna typ av skarvar och plattor sedan 2012 och den är Totalt Livsfarligt... :doh:

Mina åsikter bygger på egen Erfarenhet i 8" kolonner och med samma typ av lösning med plattan klämd mellan ferrule/skarvar och klämhyllsor osv... :light:

Det fungerar perfekt Kortsiktigt för att prova ut olika typer av plattor... men det läcker Mycket tidigare än vad man kan tro.. iomed att jag har provtryck och läcksökt så vet jag detta :light:

Cheers från Fkp
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 1 gång.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Mr_President »

Blir nog bra!
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av harley03 »

Det är Precis denna typ av anläggningar med denna typ av KINA skarver med plattor mellan skarverna och en packning utanför plattorna, osv... som måste hållas Borta från den Lagliga Tillverkningen i Sverige... för det är inte frågan OM utan NÄR det smäller iomed att det lär läcka ut varm koncentrerad spritånga från dessa skarver...

Och När det smäller så lär alla vi andra Lagliga Tillverkare bli lidande av den överdrivna säkerhets vansinne som lär följa i dess spår...

Bättre att Mota denna Farliga Skarv lösning med plattorna mellan skarverna INNAN det smäller för allas bästa även din... om du nu inser ditt eget bästa....


Cheers från Fkp...
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Mr_President »

Är det inte så att du VILL att det ska vara som du beskriver snarare än att du VET att det är så?

Kan inte förstå hur du kan se det du ser på en inplastad kolonn!!

Skulle det vara som du beskriver är det ju bara rätta till det!

Finns ju massor som kan gå fel så jag har lite svårt å förstå varför "vargen kommer" skulle vara särskilt påtalat just nu ?

Har haft läckage i alla kolonner någon gång innan jag började med tri-clamp. Märks ju när det läcker.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av harley03 »

Mr_President skrev:Är det inte så att du VILL att det ska vara som du beskriver snarare än att du VET att det är så?

Kan inte förstå hur du kan se det du ser på en inplastad kolonn!!

Skulle det vara som du beskriver är det ju bara rätta till det!

Finns ju massor som kan gå fel så jag har lite svårt å förstå varför "vargen kommer" skulle vara särskilt påtalat just nu ?

Har haft läckage i alla kolonner någon gång innan jag började med tri-clamp. Märks ju när det läcker.

Vet du inte vad du har köpt...... :shock: ,

För att rätta till detta så krävs det en del erfarenhet och Nytänkade.... vilket inte Kina kan bidra med, för dom Kopierar andras lösningar oavsett om dessa är för hobby bruk eller inte.... :roll:

Säkerheten är prio nr 1 när vi pratar lagliga anläggningar... :light:


Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av Mr_President »

Nä jag vet inte exakt vad jag köpt. Jag brukar köpa så. Har gått bra rätt många år.

Ska ha kokaren till en 3" packad kolonn. Bubbel caps'en är bara början på det "experimentet".

Vad gäller bubbel caps tror jag man skulle kunna säga att jag påbörjar den resa du gjort. Vill du förbjuda andra att göra det du gjort? Måste man göra som du gjort eller får man dra egna slutsatser från egna resultat?

Att mixtra och bygga är en rätt central del i detta intresse (i alla fall för mig).

Trafiken är oxså livsfarlig men de flesta av oss hindras inte av det.
Användarvisningsbild
soorb1977
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: ons jun 02, 2010 23:07

Re: Första bubble cap riggen

Inlägg av soorb1977 »

Mr_President skrev:Nä jag vet inte exakt vad jag köpt. Jag brukar köpa så. Har gått bra rätt många år.

Ska ha kokaren till en 3" packad kolonn. Bubbel caps'en är bara början på det "experimentet".

Vad gäller bubbel caps tror jag man skulle kunna säga att jag påbörjar den resa du gjort. Vill du förbjuda andra att göra det du gjort? Måste man göra som du gjort eller får man dra egna slutsatser från egna resultat?

Att mixtra och bygga är en rätt central del i detta intresse (i alla fall för mig).

Trafiken är oxså livsfarlig men de flesta av oss hindras inte av det.
Säkerhet före allt.

Ditt påstående om trafiken håller inte riktigt.

skulle vi då alla köra bilar som är från tidens begynnelse?

det finns ju en anledning till att man gör en koll på sin bil en gång per år, har vinterdäck osv.

men ok, klart man kan ta samma väg själv om man vill, eller så kan man lära sig av de som har mer erfarenhet?
Tänker inte så mycket på vad jag gör, gör bara det jag tänker!
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster