Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonn längd potstill?

Potstills, essensbrännare och strippers
bloke
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: tis aug 21, 2012 7:46

Kolonn längd potstill?

Inlägg av bloke »

Jag har läst två böcker om destillering och kommit fram till att fixa en kolonn destillator ala VM modell, men tänkte börja med potstill.
Frågan är om längden på en kolonn i en potstill spelar nån stor roll, räcker kanske med 1m / 2" rör eller går det till och med med kortare.
Jag tänker bygga upp kolonnen av rostfria 2"(diameter) rör med tri-clamp fästen och sedan skarva i till rätt längd när jag börjar med reflux destillering samt fylla kolonnen med skurbollar.

Bifogar en liten enkel skiss om min förklring var något vag

Temperaturmätare på en potstill är väl inte nödvändig , men det gör det hela lite mera intressant, samt lättare att veta gränsen mellan foreshots, heads, hearts etc...
Bilagor
image.jpg
image.jpg (44.12 KiB) Visad 1063 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Kolonn längd potstill?

Inlägg av Flerpen »

Längden spelar inte speciellt stor roll. Finns dom som har 30 cm stigning och dom som har över en meter.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Kolonn längd potstill?

Inlägg av Mr_President »

Jag skulle sätta en "deflegmator" under ditt T-rör (ovanför packningen). Då kan du få reflux i packningen (skurbollarna) och en "bättre" produkt (bättre är ju subjektivt ...) samt snabbare uttag.

En deflegmator är typiskt en kort Shot Gun kylare med stora hål som kyler lite/dåligt men ger reflux. Sannolikt skulle man kunna göra en lab-master variant med 1 (eller flera) kylrör tvärs kolonnen, det har jag inte provat själv. Jag kör med köpt deflegmator.

Jag skulle även göra en ambitiös mäsk, inte bara vitt socker och turbojäst. Mycket smaker från mäsken kommer till produkten. Bra mäsk = bra produkt, dålig mäsk = dålig produkt.

Tri Clamp är en dröm å jobba med. Lätt att ändra, stabil och inga läckor.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolonn längd potstill?

Inlägg av latmasken »

En potstill har ju per definition ingen "kolonn" att tala om. Den kokar mäsk och du får ut ånga som du kondenserar i en produktkylare. Ingen reflux.

Har du reflux så är det inte längre en potstill.
bloke
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: tis aug 21, 2012 7:46

Re: Kolonn längd potstill?

Inlägg av bloke »

Tack för era synpunkter. Skall bli intressant att testa på detta. Blir nog en turbo jäst och socker mäsk att testa med första gången. Går ju att använda spriten för rengöring eller nåt. Blir helmalt bara man får koll på utrustningen.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster