Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt bygge av stripper/potstill

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av bonkeman »

Jaha, då var första körningen gjord och det gick åt skogen. Efter att ha nått nästan kokningstemperatur på mäsken så gick jordfelsbrytaren. Genomföringen till värmeelementet hade börja läcka! Jag trodde att det var en bra idé att fästa det i botten men det innebär att man inte kan ställa hinken riktigt plant utan på två reglar eller något liknande. Hinken blir så sladdrig av värmen och botten deformerades tydligt och det är troligen därför det sprang läck.

Jag får helt enkelt köpa en ny hink och prova att installera elementet i sidan istället. Detta gör ju dessutom att det inte rinner rakt in i elektroniken ifall det skulle läcka en droppe. Får göra om och göra rätt. Det tråkigaste var ju att jag fick slänga mäsken. Får sätta en ny sats och slicka mina sår.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av Flerpen »

Spar mäsken och kör den nästa helg, du planerar väl ändå inte att dricka första omgången?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av bonkeman »

Flerpen skrev:Spar mäsken och kör den nästa helg, du planerar väl ändå inte att dricka första omgången?
Jo det tänker jag... Efter en noggrann kolning. Att kola fulstrippad sprit klår ju min gamla superplastis med hästlängder. Strippningen görs på 4-5 timmar jämfört med 4-5 dagar med superplastisen och jag är helt oberoende av klimat (superplastis vill ju gärna stå kallt).

Nog med snack... Nu är vi på gång! En ny sats har jäst ut och har klarnats. Skåda denna vackra apparat i arbete. I skrivande stund är knappt tre liter dunder överfört till dunken och vi tuffar vidare. Vattenkokarelementet är flyttat till sidan av kärlet och det verkar hålla tätt till 100%. En ny hink fick införskaffas naturligtvis. Kylarvattnet är inställt för att precis kyla hela längden på liebigkylaren och det är ganska snålt faktiskt. Är mäkta nöjd!
Bilagor
in action - 1.png
in action - 1.png (534.21 KiB) Visad 2284 gånger
in action - 2.png
in action - 2.png (554.25 KiB) Visad 2284 gånger
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av bonkeman »

Jag fick pga nattens intrång stänga ner fabriken och nöja mig med 9 liter livsvatten. Jag hade nog kunna trycka ut en halvliter till utan att får för låg % men det är ju en dag imorgon också! Detta är ändå mer än vad jag kunna få ur en Plastis någonsin. Allt kommer nu långsamt att få rinna genom min kolanläggning.

Reflektioner:
- Effektregulatorn ligger kvar i sin låda i källaren. Jag körde full fräs hela tiden. Det är ju ingen finseparering vi talar om här utan det är ju bara att bröla på.
- Jag har läst flera inlägg om att apparaten börjat "frusta" och "andas" på slutet, men detta märkte jag inget av. Det kan ju också bero på att jag avbröt något tidigare än nödvändigt.
- Nästa gång skall jag förankra mitt bord lite bättre. När 25 liter vätska börjar koka och skvalpa runt så gungar det ordentligt 8)
- Sist men inte minst; Fan vad kul detta var! Man blir som ett barn på nytt!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av Flerpen »

Kul att allt flyter på! Jag rekommenderar dig dock starkt att slänga den första spritomgången. Speciellt med tanke på hur nojjig du är mot bly osv borde du ju gå i taket av alla orenheter som följer med vid första riktiga "renkörningen"
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av bonkeman »

Flerpen skrev:Kul att allt flyter på! Jag rekommenderar dig dock starkt att slänga den första spritomgången. Speciellt med tanke på hur nojjig du är mot bly osv borde du ju gå i taket av alla orenheter som följer med vid första riktiga "renkörningen"
Ah. Jag trodde du menade att jag skulle köra om satsen en gång till när jag läste ditt förra inlägg. Men du menar alltså att första omgången bör slängas pga orenheter? Vad kan det finnas för orenheter i kopparrör? En massa skit kvar sen tillverkningsprocessen?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av bonkeman »

Nu har jag fått tid att fundera ett tag. Jag har absolut inga problem med att slänga hela första satsen i dasset om det finns argument för det. Det som ångorna har kontakt med är insidan på kopparrör, där det ena är ett 22-rör som är ett gammalt källarfynd som kan vara gammalt som gatan och ett 15-rör som är nytt. Detta plus tennlod med 3% silver från Rinkaby Rör. Vad finns för skit i detta egentligen? Har lite svårt att se problemen men upplys mig gärna, jag är här för att lära!

Hur som helst blir det till att sätta en sats mäsk till. Det här är ju kul!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av Flerpen »

Precis, det blir som en rengöringskörning.
Både kolportören, lovet och flussmedlet har skräp på sig som man inte vill dricka. Den första alkoholen som man kör genom apparaten lakar ur skräpet och rengör apparaten.
Det är tyvärr lite dåligt med info om rengöring på det här forumet men om du går in på något av dom större internationella forumen så finns det massvis med klistrade trådar om just detta och vilken skit man annars får med sig i drickat.
Jag skulle själv rekommendera homedistiller.org forumet.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av bonkeman »

Äh, vafan. Jag häller ut det i dasset. Jag har ingen brådska egentligen. Nu hinner jag knåpa ihop min reningsanläggning i lung och ro också.

Tack för infon Flerpen, jag sätter en ny sats och gör om gör rätt!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Stripperbygge utan svetsutrustning (fail)

Inlägg av Flerpen »

Inga problem säkerheten går först.
Sen så med tanke på att du har en potstill så kan jag rekomendera lite läsning på homedistiller.
Vi här i vårat avlånga land är lite väl inskränkta på renat men med lite läsning på det internationella forumet så kommer du att få många ideer och tips på hur du gör riktigt bra sprit mha din enkla brännare.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av bonkeman »

OK, då var en ny sats körd. Sluresultatet blev 8,5 l, alltså lite sämre än förra gången. Mäsken tog en jäkla tid på sig så jag tror att något var skumt under jäsningsprocessen. Men det är ju inget dåligt resultat hur som helst. Nu står kolning på schemat.

En sak jag funderat på. Kan man vinna något på att effektreglera denna processen? Jag skaffade mig ju en regulator men har inte använt den. Nu kör jag full fart med 2000W-element och kokar ganska våldsamt. Jag slängde första tre decilitrarna som smakade aceton, men sen våldar jag bara på tills procenten i dunken ligger på ca 45. Vill tro att jag stänger ner innan tailsen när jag kör såhär. Märkte åtminstone ingen stank.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av bonkeman »

Då var det klart och renat. En långsam och noggrann kolning senare så sitter man på ett överflöd av dunder. Härmed är projektet avklarat. Jag slipper plastbrännaren som tar en evighet och det känns bra!

Nu ska jag testa alla essenser jag införskaffat!
Bilagor
20151111_190502.jpg
20151111_190502.jpg (3.22 MiB) Visad 2199 gånger
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av bonkeman »

*bump*

Hej igen. Har legat lågt ett bra tag nu av många olika skäl men känner mig åter på hugget.

Min förra stripper fungerade ju alldeles utmärkt och tanken var ju att den skulle göras helt utan lödning, men det blev ju inte riktigt så. Endast kylardelen behöll jag med kopplingar. Nackdelen med denna konstruktionen är ju att den väger som ett as och är således bökig att hänga upp. Dessutom använde jag gamla skitiga rör som jag hittade i källaren från förra ägaren och det har alltid gnagt i mig litegrann. Vad har han använt dem till egentligen. Jag körde rengöringskörningar så jag är inte orolig för att ha druckit spriten men dumsnålt ändå.

Jag tyckte också att det var lite kul att löda så under semestern begav jag mig till Rinkaby Rör och köpte på mig nya rör och kopplingar. Resultatet syns på bilderna nedan. Den är tät men har inte provkörts ännu. Skall först göra en renkörning dessutom. Denna väger en bråkdel av den förra klumpen och blev dessutom snyggare, tycker åtminstone jag själv 8)
Bilagor
2017-07-19 12.29.53.jpg
2017-07-19 12.29.53.jpg (998.21 KiB) Visad 2118 gånger
2017-07-19 12.29.45.jpg
2017-07-19 12.29.45.jpg (890.23 KiB) Visad 2118 gånger
2017-07-19 12.29.39.jpg
2017-07-19 12.29.39.jpg (979.69 KiB) Visad 2118 gånger
2017-07-19 12.29.24.jpg
2017-07-19 12.29.24.jpg (945.5 KiB) Visad 2118 gånger
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av Mooki »

Hmm, antingen behöver jag nya glasögon eller så är du extra fiffig... :)
Står i begrepp att uppgradera min gamla 28/15 Liebig som är lite klen (40cm lång bara), och då gäller det att passa på och se om folk har kluriga förbättringar/förenklingar som kan användas :)

Gissar på typ 22mm och 15mm rör, men det är säkert nåt helt annat, eller?

Hur fasen har du gjort precis vid Liebigens början?
Tycker det ser ut som att du kommer med en 90° böj, sen direkt till en T-koppling - så jag antar att det är en rör-snutt innanför som inte syns.
Men... hur tusan fixade övergången till inner-röret...?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Mitt bygge av stripper/potstill

Inlägg av bonkeman »

Mooki skrev:Hmm, antingen behöver jag nya glasögon eller så är du extra fiffig... :)
Står i begrepp att uppgradera min gamla 28/15 Liebig som är lite klen (40cm lång bara), och då gäller det att passa på och se om folk har kluriga förbättringar/förenklingar som kan användas :)

Gissar på typ 22mm och 15mm rör, men det är säkert nåt helt annat, eller?

Hur fasen har du gjort precis vid Liebigens början?
Tycker det ser ut som att du kommer med en 90° böj, sen direkt till en T-koppling - så jag antar att det är en rör-snutt innanför som inte syns.
Men... hur tusan fixade övergången till inner-röret...?

Har även en liten fundering på avslutet där du verkar ha använt nån liknande metod, ser ut som att det efter T-röret direkt kommer en förminskning - så då blir jag lika frågande där.
Hehe, ja det ställde till med lite huvudbry det där när jag kom hem med kopplingarna och jag inte fick ihop det.

I början av liebig: Där sitter en 22x15 reducering som sitter halv instucken i böjen och halvt instucken i T-kopplingen. Löd först ihop reducering och 15-röret och därefter böj och t-koppling.
Slutet av liebig: Där har jag filat bort "klackarna" i reduceringen så att den går att trä på 15-röret enkelt.

Kan försöka skissa upp det senare om jag förklarar dåligt :)

Men jag blir lite ledsen när du säger att din liebig på 40 cm är för liten. Min är gjord 45 cm. Tycker du att det är för kort? Beror väl visserligen på hur mycket vattenflöde man har...
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster